انتقاد از طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت غیرعلمی است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: شیوه نامه تشکیل شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت از دو سال پیش در اختیار انجمن و اتحادیه جایگاه‎داران سوخت قرار گرفت، اما نظر خود را اعلام نکردند.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید محمدرضا موسوی خواه گفت: انتقادها از طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای سوخت بیشتر احساسی است و کمتر مسائل علمی در آن مطرح می‌شود.

وی درباره ادعای زیاندهی 90 درصد جایگاه‌های عرضه سوخت تاکید کرد: بیش از 50 درصد جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ماهانه بیش از 500 هزار لیتر فروش دارند که سودآوری خوبی هم به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره جایگاه‌های با حجم کم فروش نیز گفت: کمتر از 19 درصد جایگاه‌های عرضه کشور کمتر از 150 هزار لیتر فروش دارند و به آنها کم فروش گفته می‌شود.

موسوی‌خواه افزود: جایگاه‌هایی که بیش از 500 هزار لیتر در ماه فروش دارند با احتساب 52 تومان کارمزد هر لیتر و حق تبخیر، درآمدی بیش از 23 میلیون تومان در ماه به خود اختصاص می‌دهند که البته بیش از این است.

درخواست‌ها برای تاسیس جایگاه‌های عرضه سوخت بالاست

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به انتقادی از سرمایه گذاری‌های کلان برای جایگاه‌های عرضه سوخت گفت: برخی معتقدند اگر سرمایه خود را در بانک می گذاشتند بیش از این درآمد داشتند، اما همین افراد نمی‌گویند که در سال‌های اخیر سرمایه آنها در جایگاه‌ها چند برابر شده است.

موسوی خواه تصریح کرد: در کجا چنین سرمایه گذاری با ارزش افزوده و ریسک پایین وجود دارد؟ به همین دلیل است که درخواست برای تأسیس جایگاه بسیار بالاست.

وی گفت: درآمد جایگاه‌داری مستمر، بدون خطرپذیری سرمایه گذاری است، بر همین اساس جایگاه‌هایی وجود دارد که 50 سال قدمت دارند و در واقع برای 50 سال است که این سرمایه گذاری تضمین درآمد داشته است.

موسوی خواه افزود: شیب درآمدی در جایگاه‌داری ملایم، اما تضمین شده است و به همین دلیل جایگاه‌هایی وجود دارد که نسل سوم افراد در آن کار می کنند زیرا سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار مطمئن و سودآور و برای جامعه لازم است.

وی شکل گیری شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت را سبب ایجاد رقابت در بازار دانست و گفت: چرا از شکل گیری رقابت در بازار نگرانیم اکنون در اصفهان یکی از شرکت‌ها درخواست کرده است که از ساعت 12 شب به بعد برای جلب مشتری، با کاهش سود بنزین لیتری 980 تومان بفروشد، به نظر شما این کار ایراد دارد؟

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح­ کرد: شکل گیری رقابت می‌تواند سبب تقویت برخی شرکت‌ها و خروج شرکت‌های ضعیف تر از بازار شود با این حال نرخ تکلیفی در شیوه‌نامه تشکیل این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

اشتغالزایی از اهداف طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت است

موسوی خواه درباره مزیت‌های تشکیل شرکت‌های زنجیره ای توزیع سوخت گفت: تلاش برای کسب رضایت مردم، هدفمند کردن عرضه خدمات مطلوب و ایجاد اشتغال‌ ازجمله مزیت‌های این طرح است.

وی درباره ادعای بالا بودن دمای بنزین و میزان تبخیر بنزین تحویلی به جایگاه های سوخت افزود: ­از این اظهارات متأسفم و نمی دانم چرا همکار عزیزمان بدون اطلاع علمی چنین مطالبی را بیان کرده‌اند، زیرا این مطالب جامعه علمی را متعجب می‌کند، به‌ویژه از فردی که عمری در این حوزه فعالیت کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در بنزین یورو 4 آروماتیک بنزین که بخش سبک و فرار این فرآورده است، 15 درصد در مقایسه با بنزین‌های معمولی کاهش یافته، پس میزان تبخیر آن نیز کاهش یافته است.

موسوی خواه به نظارت مستمر سازمان حفاظت محیط زیست و استاندارد بر بنزین اشاره کرد و درباره دمای بنزین تحویلی گفت: 60 سال است که بنزین از طریق مخازن آهنی جا به‌جا می شود، اما این مخازن دارای شرایط ویژه است و امکان تبخیر و افزایش حرارت به این شکل وجود ندارد.

تلاش برای کاهش میزان تبخیر بنزین

وی تاکید کرد: بنزین یک فرآورده فرار است و به همین دلیل نفتکش‌ها و همه امکانات و انبارها ایمن می شوند تا میزان تبخیر تا حد امکان پایین بیاید.

موسوی خواه با اشاره به بالا بودن تبخیر بنزین در تابستان در مقایسه با زمستان گفت: به دلیل همین تبخیرها در هر 10 هزار لیتر به جایگاهداران 45 لیتر حق تبخیر پرداخت می‌کنیم که حق آنها ضایع نشود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در نظر گرفتن این حق تبخیر علمی است و بر اساس یافته‌های علمی در نظر گرفته شده و این تحقیقات بر اساس هر چهار فصل به صورت علمی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: قول می دهم نتایج تحقیقات جدید در دانشگاه های معتبری مانند دانشگاه شریف، دانشگاه امیر کبیر یا رازی درباره میزان تبخیر هر چه باشد عمل کنم، با این شرط که اگر بر اساس تحقیقات جدید، میزان تبخیر در هر 10 هزار لیتر کمتر از 45 لیتر باشد جایگاهداران نیز بپذیرند.

موسوی خواه درباره شکل گیری نوعی واسطه گری در بحث تشکیل شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت توضیح داد: در بسیاری از کشورهای جهان این فرآیند در حال اجراست، ضمن آن‌که اکنون در پالایشگاه‌های کرمانشاه، تبریز و شیراز خودشان شرکت زنجیره ای تشکیل داده اند.

وی گفت: به زودی پالایشگاه شیراز تولید خود را به مجاری توزیع تحت پوشش خود عرضه می‌کند و دیگر نیازی به انبارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نخواهد داشت و از این طریق می‌تواند هزینه توزیع را کاهش دهد.

کد خبر 280452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =