چاه 147 رگ سفید تسلیم مردان آهنین اراده صنعت نفت شد

مردان آهنین اراده صنعت نفت در تلاشی بی وقفه پس از 58 روز رویارویی مستقیم با آتش سرکش چاه عنان گسیخته رگ سفید – 2، موفق به مهار، کنترل فوران و کشتن چاه شدند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، مهارگران پس از فائق شدن بر آتش و به کنترل درآوردن این چاه در حالی که اشک شوق بر چهره خسته از کار شبانه روزی اما مصمم خود داشتند، سجده شکر به جا آوردند. 
 
مهار فوران و کنترل چاه 147 رگ سفید – 2 با کاربست امکانات و تجهیزات ویژه و مهندسی و استقرار 2 دستگاه حفاری برنامه ریزی کارشناسی شده و به طور همزمان به دو روش بستن چاه (کشتن) از سطح (TOP KILL) و از عمق (BOTTOM KILL) دنبال و سرانجام با ورود مته دستگاه حفاری 93 فتح در عمق دو هزار 342 متری به مخزن و تزریق  سیال حفاری، شعله های پرحجم آتش خاموش و چاه سرکش تسلیم اراده مهارگران غیور و شجاع صنعت نفت شد.
 
کنترل فوران چاه های نفت و گاز یکی از پیچیده ترین عملیات تخصصی در صنعت نفت جهان است که نیاز به دانش فنی و تخصصی خاص و تجارب میدانی دارد که با توجه به شرایط هر چاه باید محاسبه و منتج به گرفتن تصمیم‌های مهندسی ویژه و اثر گذار شود که متخصصان صنعت نفت ایران به نحو شایسته این مهارت  را دارند.
 
مهار و کنترل فوران چاه 147 رگ سفید به دست مهارگران توانمند شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با نظارت مستقیم وزیر نفت و حضور مستمر معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید، مدیران عامل، مدیران ارشد و تلاش جمعی کارکنان عملیاتی این شرکت‌ها، برگ زرین دیگری از موفقیت‌های متخصصان و مهندسان ایرانی در این عرصه تلقی می‌شود.  
 
حادثه فوران و آتش سوزی چاه 147 رگ سفید – 2 در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به هنگام حفاری به‌وسیله دکل 95 شرکت ملی حفاری ایران، هفتم آبان‌ماه اتفاق افتاد که در جریان آن دو نفر از کارکنان ملی حفاری شهادت گونه جان باختند و دستگاه حفاری و بخش عمده تجهیزات آن به طور کامل در آتش سوخت. 
 
لحظاتی پس از وقوع این حادثه کمیته بحران در شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تشکیل جلسه داد و گروه‌های تخصصی و عملیاتی از این شرکت‌ها و همچنین شرکت‌های بهره برداری نفت و گاز گچساران و آغاجاری با تجهیزات لازم عازم منطقه شدند. 
 
نقطه قوت در این اقدام عاجل حضور مدیران عامل و معاونان عملیاتی آنان در کمتر از 2 ساعت در موقعیت چاه در حال فوران و ایجاد ستاد بحران و راهبری عملیات مهار چاه در نزدیکی محل حادثه بود.
 
در زمانی کوتاه محور جاده اهواز - دیلم  به سمت رگ سفید شاهد تردد پر حجم خودروهای سبک و سنگین و جابجایی حجم انبوهی از تجهیزات فنی و ماشین آلات راهسازی، ایمنی و آتش نشانی، امدادی و پشتیبانی بود که تا روزها ادامه داشت. 
 
نشست‌های مستمر کارشناسی، تهیه برنامه و جدول زمانبندی، تقسیم کارها و وظایف، اتخاذ راهکارهای مهندسی و تخصصی، بازنگری تجربیات گذشته از مهار فوران ها و تلفیق با شرایط جدید از نظر فشار، دما، سیال، حجم نفت و گاز در حال سوختن و  موقعیت جغرافیایی، حضور متخصصان و مهندسان مجرب و مدیران ارشد صنعت نفت، زمینه را برای اجرای عملیات منسجم و موفق فراهم و به ثمر رساند.
 
احداث راه‌های دسترسی آسان به محوطه چاه، استخرهای ذخیره آب به گنجایش 200 هزار بشکه، چهار خط انتقال آب از رودخانه زهره به موقعیت چاه به طول 250 کیلومتر، ایجاد شبکه خنک کننده پیرامون چاه با نصب پمپ های فشار قوی و سیستم پاشش آب، ایجاد اردوگاه های اسکان کارکنان اعزامی از بخش های مختلف عملیاتی، فنی و مهندسی و پشتیبانی، استقرار تیم های پزشکی با تجهیزات لازم، فناوری اطلاعات و ارتباطات با امکانات رادیویی، ماهواره ای ، اینترنتی و راه‌اندازی شبکه مخابراتی، سازماندهی نیروهای حراست، بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) و خدمات رفاهی و اردوگاهی از جمله اقداماتی بود که برای مهار کنترل و فوران این چاه صورت گرفت. 
 
به طور همزمان با برنامه ریزی برای کنترل و مهار فوران چاه 147 رگ سفید از سطح، ساخت دو محوطه جدید برای استقرار دو دستگاه حفاری سنگین 93 و 94 فتح جهت حفر دو حلقه چاه امدادی در دستور کار قرار گرفت و با هماهنگی، همیاری و انسجام میان نیروهای تخصصی و پشتیبانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران و شتاب بخشی در اجرای کار از نظر صرف زمان به میزان حدود 50 درصد نسبت به عرف معمول کار، انجام و در مدار عملیات قرار گرفت.
 
با تحقق عملیات بزرگ بستن چاه 147 رگ سفید از عمق ، مهار گران و نیروهای عملیاتی در حال ایمن سازی کامل ایمن سازی کامل چاه هستند و دومین چاه امدادی که حفاری آن نیز در مراحل پایانی است با نظر کارفرما به عنوان چاه توسعه ای (تولیدی) استفاده می‌شود و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در میدان نفتی رگ سفید برخی زیر ساخت‌ها برای سهولت در پروژه‌های حفاری آینده استفاده خواهد شد. 
 
به دنبال موفقیت متخصصان، کارشناسان و کارکنان تلاشگر و خدوم صنعت نفت در مهار و کنترل فوران این چاه سرکش که حاصل خرد جمعی، همدلی، همیاری و همکاری تنگاتنگ و برنامه ریزی مهندسی بوده است که اجرای آن در کمال سلامت کار و رعایت استانداردهای ایمنی مورد تاکید مهندس بیژن زنگنه وزیر محترم نفت قرار داشت، مهندس محسن پاک نژاد معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید که بیشتر وقت خود را در منطقه عملیاتی سپری و بر انجام گام به گام عملیات نظارت داشته است، این توفیق را به ملت شریف ایران و بویژه کارکنان صنعت نفت تبریک گفت.
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران و بیژن عالیپور، مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، موفقیت متخصصان صنعت نفت و حفاری کشور در این عملیات را تحسین برانگیز و افتخار آفرین توصیف و به مجموعه کارکنان صنعت نفت تبریک گفتند. 
 
مدیران عامل شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب همچنین یاد و خاطره دو نفر از کارکنان سختکوش ملی حفاری که در این حادثه جان خود را از دست دادند را گرامی داشته و از مجموعه کارکنانی که در عملیات مهار و کنترل این چاه ایفای نقش کردند، قدردانی کردند.
کد خبر 280480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =