77 درصد از روستاهای استان خراسان از نعمت گازطبیعی بهره مند شدند

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به این که با افتتاح پروژه‌های گازرسانی به استان خراسان حدود ۷۷ درصد از روستاهای این استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند، اظهار کرد: تا پایان امسال این رقم به بیش از ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش شانا، حمیدرضا عراقی شامگاه امروز (چهارشنبه، 6 دی‌ماه) در آیین افتتاح پروژه گازرسانی به شهرهای خراسان رضوی و بهره‌برداری از خطوط انتقال گاز جدید در این منطقه که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، گفت: از این که دولت همواره کمک حال شرکت ملی گاز ایران بوده سپاسگزارم و از آنجا که گاز محور توسعه است بدون پشتیبانی دولت نمی توانست به موفقیت‌های کنونی دست یابد.

وی افزود: نهضتی که اکنون در شرکت ملی گاز به وجود آمده در دولت آقای روحانی آغاز شده و ادامه یافته است که منجر به رشد چشمگیر موفقیت‌های صنعت گاز کشور می‌شود.

عراقی ادامه داد: در این مدت سه هزار کیلومتر خط انتقال گاز ایجاد شده یعنی ۳۵ هزار کیلومتر خط انتقال فشار قوی در ابتدای دولت یازدهم اکنون به ۳۸ هزار کیلومتر رسیده و افزایش ۹ درصدی را در این زمینه نشان می‌دهد.

رشد 11 درصدی ایستگاه‌های تقویت فشار

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره ایستگاه‌های تقویت فشار اظهار کرد: پارسال پنج ایستگاه تقویت فشار توسط معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد که تعداد آنها در دولت کنونی به ۸ ایستگاه می‌رسد در حالی که در ابتدای دولت یازدهم تعداد کل ایستگاه های تقویت فشار تنها هفت ایستگاه بود و افزایش ایستگاه های تقویت فشار به 18 عدد در طول مدت چهار سال امری بی‌سابقه است که نشان دهنده رشد ۱۱ درصدی ایستگاه‌های تقویت فشار است، همچنین تاکنون ۳۲ توربوکمپرسور به تعداد کلی آنها افزوده شده است.

وی درباره بهره‌مندی نیروگاه‌ها از نعمت گاز طبیعی توضیح داد: در دی ماه سال ۱۳۹۲، نیروگاه‌ها ۳۰ میلیون مترمکعب گاز استفاده می‌کردند و بیش از ۹۰ میلیون مترمکعب گازوئیل و مازوت در اختیار نیروگاه ها قرار می گرفت اما امروز این رقم به ۱۴۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی افزایش یافته که این امر نشان دهنده صرفه جویی ۵۰ میلیون دلاری در مصرف نیروگاه هاست.

معاون وزیر نفت در امور گاز تعداد روستاهای گازرسانی شده تا پیش از دولت یازدهم را ۱۴ هزار روستا عنوان کرد و ادامه داد: تعداد این روستاها هم اکنون به ۲۴ هزار روستا رسیده و با رشد ۶۴ درصدی همراه بوده است.

زمستان امسال بدون هیچگونه دغدغه ای سپری می شود

عراقی درباره پایداری در تامین گاز مناطق شمال و شمال شرق کشور تصریح کرد: همکاران من در خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی به هیچ عنوان نباید نگران قطع شدن گاز از سوی ترکمنستان باشند و زمستان امسال را می توانند بدون هیچ گونه دغدغه و نگرانی سپری کنند همانطور که اکنون تمامی صنایع و نیروگاه‌ها در سراسر کشور در حال مصرف گاز طبیعی هستند.

وی افزود: اکنون ۲۷۰ دستگاه کمپرسور در کشور از سوی کارکنان شرکت ملی گاز اداره می شود و ما هیچ گونه نگرانی در باره کمبود گاز نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: امروز موفق به صادرات گاز به عراق و حداکثر میزان صادرات گاز به ترکیه هستیم که این امر نشان دهنده توانمندی کشور و صنعت گاز است.

عراقی با اشاره به افتتاح پروژه گازرسانی به همت آباد اظهار کرد: ادامه این خط به طول ۵۰ کیلومتر به سوی شهر بار به عنوان آخرین شهر خراسان رضوی ادامه می یابد که ۴۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته است. همچنین تقویت خط تربت حیدریه کاشمر نیز به طول ۷۷ کیلومتر و هزینه ۶۰ میلیارد تومان از امروز آغاز می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: خط دیگری که امروز تزریق گاز به آن انجام شده است با هزینه ۸۴ میلیارد تومان فولاد سبزوار را گازرسانی می کند که پس از افتتاح مجتمع فولاد سبزوار این خط نیز فعال می شود.

گازرسانی به 147 روستای دیگر تا ابتدای سال آینده

وی با بیان این که مجموعه ذکر شده ۲۷۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته اند، ادامه داد: در پی افتتاح امروز ۱۸۰ روستا از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند که ۲۵ هزار خانوار را در بر می گیرند. علاوه بر این حدود ۱۴۷ روستا تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده نیز گازدار می شوند که در این بخش ۲۳۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

عراقی مجموع سرمایه گذاری برای اجرای طرح های افتتاحی امروز را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم بسیار بزرگ است و به طور قطع می تواند جایگزین سوخت مایع شود که در پی آن حدود ۷۷ درصد از روستاهای استان خراسان از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند و تا پایان سال این رقم به ۸۰ درصد افزایش می یابد.

کد خبر 280518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =