برداشت گاز غنی از سکوی ​14A تا اواخر بهمن‌ماه به 14میلیون متر مکعب می‌رسد

مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی گفت: با نصب سکوی اصلی 14A تا پایان‌دی‌ماه پیش بینی می شود برداشت روزانه 14 میلیون مترمکعب گاز غنی از طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی تا 22 بهمن‌ماه محقق شود.

به گزارش شانا، حمیدرضا مسعودی از انجام عملیات بارگیری سازه دریایی 14Aدر طول هفته جاری خبر داد و گفت: به این ترتیب عملیات نصب نخستین سکوی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی در تاریخ 20 تا 22 دی‌ماه انجام خواهد شد.

وی با اشاره به پایان عملیات حفاری هشت حلقه چاه و امکان برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در بلوک فاز 14 پارس جنوبی افزود: پیش‌بینی می شود تا 22 بهمن‌ماه (کمتر از یک ماه پس از نصب سکوی 14A)، برداشت 14 میلیون مترمکعب در روز (500 میلیون فوت مکعب) آغاز شود.

مسعودی اجرای کامل عملیات لوله‌گذاری خطوط 32 و 4.5 اینچی انتقال گلایکول و خطوط درون میدانی 18 اینچی بین سکوهای اصلی و فرعی به طول 230 کیلومتر را از اقدام‌های مؤثر به منظور امکان تولید از موقعیت فاز 14 عنوان کرد و افزود: گاز غنی برداشت شده از چاه‌های سکوی 14A از طریق بخشی از این خطوط لوله به پالایشگاه فاز 12 برای تصفیه و شیرین‌سازی منتقل می‌شود.

تامین کالاهای مورد نیاز پالایشگاه

مجری طرح توسعه فاز 14 همچنین از سفارش‌گذاری و تأمین همه کالاهای مورد نیاز پالایشگاه این فاز و رفع مشکلات مهندسی و اجرایی آن خبر داد و گفت: با انتخاب و به‌کارگیری پیمانکاران قوی و ذیصلاح از سوی پیمانکار اصلی، ساماندهی مناسبی در مجموعه پیمانکاران این طرح صورت گرفت و مصالح و کالاهای موردنیاز تأمین و به پالایشگاه حمل شد.

مسعودی به تجهیزات ثابت و متغیر مورد نیاز واحد لخته‌گیر، شیرآلات و اتصالات پالایشگاه هم اشاره کرد و افزود: سازندگان این کالاها به طور کامل مشخص شده‌اند، عملیات نصب بخشی از این تجهیزات با روند مناسبی در حال اجرا است و بخش دیگر تا پایان امسال به پالایشگاه حمل می‌شوند.

به گفته وی، عملیات احداث باقیمانده لوله‌کشی خطوط زیرزمینی پالایشگاه فاز 14 با روند مناسبی در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به پیشرفت بیش از 95 درصدی برسد، همچنین عملیات اجرایی احداث خطوط لوله 42 اینچی انتقال گاز شیرین از پالایشگاه به خط لوله سراسری (OSBL)، واحد آبگیر مستقل پالایشگاه و احداث پست برق نیز با پیشرفت قابل قبولی در حال انجام است.

مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی تصریح کرد: طبق تعهدات روند پیشرفت عملیات اجرایی واحدهای یوتیلیتی پالایشگاه از جمله واحد 121 تولید بخار، واحد 123 و 124 تولید هوا و نیتروژن، واحدهای 126 و 127 و 128 مربوط به آب پالایشگاه و واحد لخته‌گیر مطابق با برنامه زمان‌بندی از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است.

حمیدرضا مسعودی سرعت بخشی به روند پیشرفت پروژه را نیازمند تامین منابع مالی دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر مدیریت شرکت نفت و گاز پارس، تأمین منابع مالی این طرح عظیم و پرداخت مطالبات پیمانکاران در زمان مقرر انجام خواهد شد.

به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، تولید روزانه 56.6 میلیون متر مکعب گاز غنی، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد و تولید سالانه1.05 میلیون تن گاز مایع «LPG» (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان به منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی از اهداف اجرای فاز 14 پارس جنوبی است.

کد خبر 280567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =