برداشت گاز از بخش دریایی فاز 14 پارس جنوبی بهمن ماه آغاز می‌شود

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از پیشرفت ۷۷ درصدی این فاز خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود این فاز با مبلغ ۶ میلیارد دلار هزینه تکمیل شود.

به گزارش خبرنگار شانا از بندرعباس، حمیدرضا مسعودی امروز (سه شنبه، ۱۲ دیماه) پس از آغاز عملیات بارگیری سکوی A14 از یارد مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در بندرعباس در جمع خبرنگاران امروز را روز بسیار مهمی برای فاز ۱۴ میدان مشترک پارس جنوبی اعلام کرد و افزود: این سکو در صورت مساعد بودن شرایط جوی ظرف روزهای آینده در موقعیت خود (خلیج فارس) نصب می شود.

وی با بیان این که با نصب این سکو نخستین برداشت از این میدان در بهمن ماه محقق می شود، یادآور شد: ۲سکوی قبلی که برای این فاز ساخته شد به دلیل اولویت‌بندی فازهای پارس جنوبی به فازهای ۱۷ و ۱۸ تعلق گرفت.

مسعودی، مبلغ اولیه قرارداد فاز ۱۴ پارس جنوبی را پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این قرارداد در سال ۱۳۸۹ در قالب طرح‌های موسوم به ۳۵ ماهه امضا شد و هم‌اکنون پیشرفت ۷۷ درصدی داشته است.

وی با اشاره به حضور چشمگیر پیمانکاران داخلی در طرح توسعه فاز ۱۴ فاز میدان مشترک پارس جنوبی ادامه داد: ‌اجرای کامل ۲۳۰ کیلومتر خط لوله دریایی، اتمام حفاری ۲۲ حلقه چاه و فعالیت سه دستگاه دکل حفاری از جمله ویژگی‌های این طرح است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به اقدام‌های انجام شده در پالایشگاه خشکی این فاز اشاره کرد و با بیان این که بخش دریایی آن جلوتر از بخش خشکی است، یادآور شد: همه تجهیزات مورد نیاز ساخت پالایشگاه در محل خود نصب شده و تا پایان سال ۹۷ واحد یوتیلیتی آن به پایان می‌رسد.

به گفته مسعودی، در سال ۹۸ گاز ترش غنی برای شیرین سازی وارد پالایشگاه خشکی این فاز می‌شود.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر همکاری خوبی میان پیمانکاران شکل گرفته که ارتقای توان پیمانکاران ایرانی را به دنبال داشته است، تصریح کرد:‌ در ساخت سکوهای این فاز از هیچ پیمانکار خارجی استفاده نشده است و پیمانکاران داخلی در طرح توسعه این فاز توانسته اند ۱۰ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه را در کارنامه خود ثبت کنند.

مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی درباره این که برای تکمیل این فاز به چه میزان سرمایه نیاز است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود حدود 700 تا 800 میلیون دلار به مبلغ اولیه قرارداد افزوده شود و این فاز با 6 میلیارد دلار به پایان برسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در فاز 14 پارس جنوبی از لوله های ضد خوردگی (CRA) چینی استفاده شده است، گفت: قاطع می‌گویم که در این فاز از لوله‌های ضد خوردگی چینی استفاده نشده است.

مسعودی با اشاره به این که لوله‌های مورد استفاده برای هشت حلقه چاه در موقعیت A و C این فاز از قبل موجود بوده و کاملا مطابق با استانداردهای شرکت ملی نفت ایران است، ادامه داد: قرار است بقیه لوله ضد خوردگی این فاز از شرکت‌های داخلی تأمین شود.

تولید روزانه ۵۶,۶ میلیون متر مکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه ۱.۰۵ میلیون تن گاز مایع «LPG» (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان به منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی از اهداف اجرای کامل فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی است.

فاز ۱۴ پارس جنوبی را کنسرسیومی متشکل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین سازی اراک اجرا می کنند. مسئولیت رهبری کنسرسیوم بر عهده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است.

کد خبر 280606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =