بسیج امکانات شرکت ملی نفتکش برای خانواده‌های خدمه نفتکش حادثه‌دیده

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی، اولویت شرکت ملی نفتکش ایران را یافتن خدمه این کشتی اعلام کرد و گفت: همه امکانات برای خانواده‌های این خدمه بسیج شده‌ است.

 به گزارش خبرنگار شانا، کاپیتان محسن بهرامی صبح امروز (19، دی‌ماه) در نشستی با خبرنگاران با اشاره به مهمترین اقدام‌های این شرکت برای خانواده‌‌های خدمه نفتکش سانچی اظهار کرد: در این باره اقدام‌های مناسبی انجام شده است. در ساعات اولیه وقوع این حادثه در شامگاه شنبه (16 د‌ی‌ماه) کمیته‌هایی برای پیگیری حادثه تصادم نفتکش سانچی با شناور چینی، تشکیل شد که از جمله آن‌ها کمیته پاسخگویی به خانواده‌های خدمه بود.

بهرامی با بیان این که پیش‌بینی نیازها و مشکلات فوری خانواده‌های خدمه در دستور کار مدیریت منابع انسانی قرار گرفته است، تصریح کرد: اسکان خانواده‌های این عزیزان در تهران و پذیرایی شایسته در دستورکار است، همچنین تلاش می‌شود به خانواده‌هایی که در تهران حضور ندارند به‌طور مستمر پاسخ داده شود.

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی از جلسه دیروز (دوشنبه، 18 دی‌ماه) شرکت ملی نفتکش ایران با حضور نمایندگان وزارت نفت، وزارت راه، سازمان بنادر و دریانوردی و ریاست جمهوری خبر داد و افزود: با توجه به وسعت حادثه قرار است امروز (سه‌شنبه، 19 دی‌ماه) دستور مستقیم رئیس جمهوری به وزارتخانه‌های نفت و امور خارجه برای اقدام‌های جدی ابلاغ شود، البته امکان مشارکت وزارتخانه‌های دیگر در پیگیری این حادثه وجود دارد.

 چینی‌ها دست به عصا حرکت می‌کنند

بهرامی با بیان این که چینی‌ها در این حادثه بسیار دست به عصا هستند و این موضوع نجات احتمالی خدمه نفتکش را به تاخیر ‌می‌اندازد، تصریح کرد: هم اکنون بین ما و چینی‌ها اختلاف‌هایی وجود دارد که سبب تاخیر در کار شده است. چینی‌ها در بدو امر، موضوع مواد فرّار را مطرح می‌کردند که تا شعاع چندصد متری و حتی چند هزار متری می‌رود و ریسک اطفای حریق را بالا می‌برد.

وی اولویت ایران در حادثه تصادم نفتکش ایرانی با شناور فله بر چینی را نجات خدمه نفتکش ایرانی عنوان کرد و گفت: یکی از پیش بینی‌ها این است که افراد در موتورخانه نفتکش که 14 متر زیر آب است محبوس شده باشند.

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی درباره این که نفتکش حادثه‌دیده دارای 2 قایق نجات است، اظهار کرد: با توجه به عکس‌ها باید گفت قایق نجات سمت چپ سوخته است، اما قایق نجاتی که در سمت راست نفتکش و همان سمتی که نفتکش آتش گرفته قرار داشته است در عکس مشهود نیست و این احتمال وجود دارد که خدمه از این قایق استفاده کرده باشند که در این صورت تا 2 ماه ذخیره غذایی دارند و می توانند زنده باشند.

وی درباره این که آیا از آمریکا پیشنهاد کمک برای حادثه نفتکش ایرانی داده شده است، تصریح کرد: یک شرکت آمریکایی پیشنهاد کمک را مطرح کرد، اما پس از بررسی مشخص شد این شرکت در نزدیکی محل وقوع حادثه امکاناتی ندارد.

ژاپنی‌ها به کمک نفتکش ایرانی می‌روند

بهرامی از امضای قرارداد با ژاپنی‌ها برای اطفای حریق نفتکش «سانچی» خبر داد و گفت:  این کشور به دلیل نزدیکی به محل حادثه می‌تواند به مهار آتش کمک کند. این حادثه در ۱۶۰ مایلی شرق ساحل شهر بندری شانگهای چین، ۱۸۰ مایلی جنوب کره جنوبی و ۳۶۰ مایلی شمال تایوان رخ داده است.

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی در پاسخ به پرسشی درباره دریافت سیگنال از سوی سه نفر از خدمه نفتکش، آن را تایید نکرد و توضیح داد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد مرکز جست‌وجوی دریایی چین آن را اطلاع‌رسانی خواهد کرد، بنابراین بعید می دانم چنین موضوعی صحت داشته باشد.

بهرامی درباره این که آیا ملیت ایرانی فرد پیدا شده در این حادثه را تایید می کنید، اظهار کرد: بر اساس هویت شناسی اولیه مشخص شده است که این فرد ایرانی بوده است. پیکر این فرد امروز به بندر شانگهای تحویل داده شده است، اما به دلیل شدت سوختگی صورت قابل شناسایی نیست.

جعبه سیاه علت حادثه را مشخص می‌کند

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی درباره این که دلیل این حادثه چه  زمانی مشخص می‌شود، افزود: کشتی‌ها دارای جعبه سیاه هستند که اطلاعات صوتی، اطلاعات مسیریابی و مذاکرات کاپیتان و همچنین مسیر راداری در آن ثبت می‌شود و تا زمانی که جعبه سیاه پیدا نشود، نمی‌توانیم در باره دلیل حادثه اظهارنظر کنیم.

وی با اشاره به این که نفتکش سانچی یکی از مجهزترین نفتکش‌های دنیا بود، گفت: این نفتکش در سال 2008 در شرکت هیوندای کره جنوبی ساخته شده بود.

بهرامی ادامه داد: گواهینامه‌های این نفتکش که هم اکنون ارزش نو آن در بازار حدود 65 تا 70 میلیون دلار است روزآمد است و اخباری که درباره قدیمی بودن آن مطرح می کنند، درست نیست، تنها 10 سال از زمان ساخت این نفتکش گذشته است.

همه خدمه نفتکش بیمه هستند

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی در پاسخ به این پرسش که چرا از پرچم پاناما برای این کشتی استفاده شد، توضیح داد: از قدیم ما توافق‌هایی با شرکت‌ها و کشورهای مختلف داشتیم و آنها نفتکش‌های ما را اجاره می‌کردند و این کشتی نیز از این قانون مستثنی نبود و درست است که نفتکش سانچی با پرچم پاناما رفت و آمد می‌کرد، اما تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران بود.

وی درباره بیمه این نفتکش و خدمه آن هم پاسخ داد: بیمه شخص ثالث این نفتکش برعهده شرکت‌های انگلیسی، بیمه بدنه و تجهیزات برعهده شرکت‌های اسکاندیناوی و بیمه محموله برعهده خریدار کره‌ای بود که به نسبت 30 درصد، شرکت‌های بیمه ایرانی نیز در آن سهم داشتند.

بهرامی گفت: همچنین همه 32 خدمه این کشتی از جمله همسر یکی از خدمه نیز بیمه بودند و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد، اما ما انتظار داریم که این خدمه در صحت و سلامت باشند.

حضور دانشجویان در نفتکش مرسوم است

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی درباره حضور دانشجویان در این نفتکش اظهار کرد: حضور دانشجویان در همه شرکت‌های حمل و نقل دریایی و بین المللی مرسوم است و اینگونه نبوده که کارهای حمل و نقل و فنی به دانشجویان سپرده شود. آنان تنها برای کارآموزی در این نفتکش حضور داشتند.

وی درباره آلودگی زیست محیطی در این حادثه گفت: عمده ماده آلوده‌کننده میعانات گازی بوده که بسیار فرار است و تبخیر می‌شود بنابراین نمی تواند آلودگی ایجاد کند.

بهرامی ادامه داد: تنها نگرانی از بابت آلودگی زیست محیطی در این حادثه سوخت نفتکش است، اما تاکنون لکه نفتی مشاهده نشده است.

به گفته وی، در صورت بروز هر گونه آلودگی به دلیل این حادثه، بیمه‌ها پاسخگو خواهند بود.

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی در پاسخ به پرسش‌های چند باره در زمینه پیش‌بینی میزان خسارت این حادثه، اظهار کرد: ارزش محموله این نفتکش حدود 60 میلیون دلار و ارزش نفتکش با توجه به عمر آن 30 تا 35 میلیون دلار برآورد شده است.

نفتکش ایرانی «سانچی» 16 دیماه (شنبه ) با یک فله بر چینی تصادم کرد که در این حادثه 32 خدمه نفتکش ایرانی مفقود شدند. فله‌بر چینی امروز به ساحل شانگهای رسیده است، تلاش برای پیدا کردن مفقودان این حادثه ادامه دارد.

کد خبر 280716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =