حضور در محل حادثه نفتکش سانچی وظیفه انسانی، دینی و ملی ما بود

رئیس کمیته پیگیری حادثه سانچی با بیان این‌که چنین حادثه‌ای در طول حوادث دریایی بی‌سابقه بوده است، گفت: حضور در محل حادثه نفتکش سانچی وظیفه انسانی، دینی و ملی ما بود.

به گزارش شانا، علی ربیعی، شامگاه دوشنبه (25 دی‌ماه) با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به موضوع حادثه نفتکش سانچی اشاره کرد و گفت: حضور من برای رسیدگی و کنترل ابعاد حادثه نفتکش، اقدامی نامتعارف و به دور از قوانین بین‌الملل بود، اما این کار را وظیفه خود دانستم.

رئیس کمیته پیگیری حادثه سانچی با اشاره به این‌که با فرماندهان چینی ملاقات‌هایی برای دریافت گزارش حادثه داشتیم، افزود: از آنجا که انتقال پیکر خدمه برای ما مهم بود، به دنبال کنترل آتش بودیم تا بتوانیم به محل وقوع حادثه نزدیک شویم.

وی تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند اگر می‌دانستید خدمه نفتکش در ساعت‌های اولیه انفجار کشته شده‌ بودند چرا برای کمک به محل حادثه رفتید؟ پاسخ این است که اگر حتی اندکی هم امکان زنده ماندن آنها وجود داشت، وظیفه انسانی و دینی ما بود که برای کمک می‌رفتیم.

ربیعی عنوان کرد: بدون شک حجم آتش در ساعت‌های اولیه، هر کسی را که در سطح نفتکش بوده از بین برده است، همچنین وجود گازهای سمی امکان زنده ماندن خدمه را نمی‌داده، ضمن این‌که کسانی هم که در موتورخانه پناه گرفته بودند از هوای سالمی تنفس نمی‌کردند و به مرور زمان حتما دچار خفگی شده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: شایعاتی که از وجود موشک و برخورد آن با کشتی سخن می‌گوید حاصلی غیر از افزودن غم و ماتم برای خانواده شهدای حادثه به همراه ندارد.

وی افزود: در ساعت‌های اولیه حضور در محل حادثه و بررسی‌های اولیه، دیدگاه ما کاملا منفی بود، اما وقتی با رسیدگی‌ها و اقدام‌های درست و به موقع چینی‌ها و ژاپنی‌ها روبه‌رو شدیم نظرمان تغییر کرد. اقدام‌های صورت گرفته برای اطفای حریق به قدری بود که در منطقه دیگر فومی برای استفاده باقی نمانده بود و ما مجبور به خرید فوم از دیگر کشورها شدیم، روی هم رفته اقدام‌های کشورهای چین و ژاپن در حد قابل قبول بوده است.

­رئیس کمیته پیگیری حادثه سانچی تصریح کرد: حادثه نفتکش سانچی در میان حوادث دریایی بی‌سابقه است، زیرا نخستین بار است که نفتکشی با این حجم محموله نفتی دچار حادثه می‌شود.

ربیعی گفت: هزینه‌های امدادرسانی به این حادثه به عهده چینی‌ها و بخشی هم به عهده ما و برخی شرکت‌های طرف قرارداد نفتی ماست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استانداردهای به روز جهانی نفتکش سانچی اشاره و عنوان کرد: علت وجود پرچم پاناما بر فراز آن هم هزینه‌های بالای حمل‌و‌نقل دریایی بوده است.

وی از پلمب بودن جعبه سیاه نفتکش خبر داد و گفت: اطلاعات این جعبه با حضور نمایندگان پانامایی، ایرانی و چینی مطالعه خواهد شد. شایعات انتشار یافته درباره این حادثه ازسوی رسانه‌ها و نشریات غیرحرفه‌ای و غیرتخصصی است و اگر در رسانه‌های خارجی و رسمی هم شایعه‌ای درج شود بدون شک کارکرد سیاسی دارد.

به گفته ربیعی، یکی از ابهام‌ها این است که چرا این نفتکش علامتی به کشتی چینی نداده که در بررسی‌ها و مطالعه جعبه سیاه باید به آن توجه شود.

کد خبر 280858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =