کاهش 102 هزار تنی انتشار کربن در پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد از آغاز شمارش معکوس راه‌اندازی فاز دوم «طرح بازیابی گازهای ارسالی به مشعل» در این مجتمع گازی خبرداد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز، سیدمجید منبتی گفت: طرح جامع بازیابی گازهای ارسالی به مشعل، یکی از اهداف کلان و راهبردی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد طی سالیان اخیر بوده که هم اکنون با تکمیل عملیات ساخت و نصب تجهیزات واحد جدید شیرین‌سازی گازهای ترش ارسالی به مشعل (FGR)، شمارش معکوس راه‌اندازی فاز دوم طرح آغاز شده است.

وی با اشاره به این‌که تاکنون فاز نخست طرح جامع بازیابی گازهای ارسالی به مشعل، اجرایی شده، اظهار کرد: صرفه‌جویی در مصرف گاز به میزان 35 میلیون مترمکعب، کاهش انتشار دی‌اکسید کربن به میزان 65 هزار تن و سودآوری 3 میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی در سال (بر مبنای گازبهای داخلی) از مهم‌ترین آثار این طرح در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد است.

این مقام مسئول تاکید کرد: نکته حائز اهمیت آن که همه مراحل طراحی، سفارش‌گذاری و ساخت تجهیزات احداث یک واحد جدید شیرین‌سازی در ضلع جنوب واحد یک این پالایشگاه، از طریق سازندگان داخلی و با هزینه سرمایه‌گذاری حدود 4 میلیارد تومان دنبال شده است.

منبتی ادامه داد: راه‌اندازی این پروژه، ضمن صرفه‌جویی سالانه 20 میلیون مترمکعب در مصرف گاز پالایشگاه، سودآوری حدود 2 میلیارد تومانی (بر مبنای گازبهای داخلی) و 9 میلیارد تومانی (بر مبنای قیمت جهانی گاز) در بر خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد همچنین به جنبه‌های زیست‌محیطی اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: با اجرای این پروژه، بیش از 20 میلیون مترمکعب از حجم گازهای ارسالی به مشعل کاسته و از انتشار 37 هزار تن گاز دی اکسید کربن نیز جلوگیری می‌شود.

همزمان با روز هوای پاک، فاز دوم این طرح راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسید و گام بلندی به سمت به صفر رساندن گازهای ارسالی به مشعل برداشته شد.

کد خبر 280948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =