۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
  • کد خبر: 281025
برجام مسیر توسعه صنعت پالایش را هموار کرد

با ورود تجهیزات پالایشگاهی، پیشنهاد فاینانس‌ها و گشایش‌های مالی، خرید تجهیزات به یک سوم قیمت و البته کیفیت بالا در صنعت پالایش کشور، می‌توان گفت برجام نقطه آغاز دوباره این صنعت در مسیر توسعه است.

به گزارش شانا، دی ماه 1394 که تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران برداشته شد، در سه بخش بانکی، حمل و نقل و صنعت نفت گشایش‌هایی صورت گرفت، به این صورت که تمام پول حاصل از فروش فرآورده‌ها و نفت خام بدون مشکل وارد کشور شود و  کالاهایی هم  که سال‌های گذشته ورودشان به ایران ممنوع بود، آزاد شوند. البته ورود بی‌دردسر تجهیزات به کشور در حالی است که به گفته برخی مسئولان هم اکنون ۶۰ تا ۶۵ درصد تجهیزات پالایشگاهی از داخل کشور تامین می‌شود. به عنوان مثال، هم‌اکنون حدود 80 درصد کاتالیست‌های واحدهای پالایشی نفتی از داخل کشور تامین می‌شود.

فاز نخست پالایشگاه ستاره به تثبیت در تولید رسید

عملیات احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال ١٣٨٦ آغاز شد و باید طبق برنامه زمانبندی  ٤٨ ماهه به پایان می‌رسید. با گذشت حدود 10 سال، فاز نخست آن امسال افتتاح و آذرماه  تولید 12 میلیون لیتری آن تثبیت شد.

بعد از رفع تحریم‌ها بود که تجهیزات اصلی توسعه پالایشگاه‌ها به ویژه تجهیزات مربوط به پالایشگاه ستاره خلیج فارس به کشور وارد شد.

علاوه بر پروژه ستاره خلیج فارس، فاز یک توسعه بنزین سازی بندرعباس و لاوان در سرویس قرار گرفت و اواخر سال گذشته عملیات اجرای فاز یک طرح توسعه پالایشگاه آبادان با سرمایه گذاری 1.1 میلیارد دلاری از سوی ساینوپک نیز آغاز شد.

دیگر سرمایه‌گذاری‌ها عمدتا از کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند چین و ژاپن و کره بوده است و همسو با آن، مراودات سازنده‌ای در زمینه اصلاح کیفیت پالایشگاه‌های بندرعباس، تهران و تبریز انجام شد. همچنین پالایشگاه اصفهان زمستان پارسال، با دایلم کره تاثیر منابع مالی و اجرای پروژه را نهایی‌سازی کرد.

افزایش تولید بنزین پالایشگاه‌ها و صادرات فرآورده

با راه‌اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین بنزین‌سازی بندرعباس و لاوان، ۱۶ میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه شد که با توجه به مصرف کنونی، هم اکنون در مرز خودکفایی قرار داریم و از سال آینده به واردات بنزین نیازی نخواهد بود.

همچنین با توسعه شبکه گازرسانی در سال 95 به صادرات روزانه 13 میلیون لیتر نفت‌گاز دست یافتیم؛ فرآورده‌های صادراتی این شرکت نیز شامل نفت گاز، نفت‌کوره و نفت سفید و ال پی جی می‌شود.

کد خبر 281025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =