پیاده‎سازی استانداردهای مدیریت دارایی‎های فیزیکی در صنعت نفت

استانداردهای نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی تا پایان سال ٩٧ در صنعت نفت پیاده‌سازی می‌شود.

به گزارش شانا، علیرضا اصل عربی، مدیرکل نظام مدیریت دارایی‌های‎ فیزیکی وزارت نفت روز سه‎شنبه (دهم بهمن ماه) در بیست‌و‌هشتمین اجلاس مدیران نگهداری و تعمیرات صنعت پتروشیمی، با بیان این مطلب گفت: به این منظور تاکنون ٦ کارگروه فعال شده است.

وی در تشریح اقدام‌هایی که به منظور نهادینه کردن مدیریت دارایی‌های فیزیکی در صنعت نفت در دست انجام است، به امضای تفاهمنامه با دانشگاه صنعت نفت به منظور توانمندسازی مدیران ارشد و میانی در حوزه مدیریت دارایی‌های فیزیکی اشاره کرد و گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، معرفی واحدهای پیشرو در حوزه مدیریت دارایی‌های فیزیکی نیز در برنامه قرار می‌گیرد.

اصل عربی افزود: برای استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی در صنعت نفت به ٧٠ استاندارد نیاز داریم که این استانداردها تا پایان سال آینده در صنعت نفت پیاده‎‏سازی می‌شود.

بر اساس این گزارش، پس از ابلاغ نظام‌نامه مدیریت دارایی‌های فیزیکی نفت در سال ۹۳ از سوی وزیر نفت، عملیات اجرایی در شرکت‎ها و مجتمع‎های عملیاتی و غیرعملیاتی در دستور کار قرار گرفت. این نظام‌نامه بر اساس استاندارد PASS۵۵ که در سال ٢٠٠٨ به درخواست شرکت‎های بزرگ (که عمدتا دارای تجهیزات عملیاتی گران‎قیمت و موثر در تولید بودند) تهیه شده، در بیشتر کشورهای نفتی و غیرنفتی دنیا ملاک صیانت از دارایی‎های فیزیکی است. این استاندارد با گذراندن دوره صلاحیت کاربردی در سال ۲۰۱۴ به استاندارد جهانی تبدیل و در قالب ISO۵۵۰۰۰ به شرکت‌ها عرضه شد. به این منظور، معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با ایجاد یک ساختار سازمانی جدید با عنوان اداره کل نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی، سیاست‎گذاری، برنامه‎ریزی، هدایت و نظارت بر استقرار نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت را عهده‌دار است.

اصل عربی پیش از این عنوان کرده بود: موانع پیاده‎‌سازی موفق نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی برای تاسیسات را می‎توان در بخش‌‎های فرهنگی، دانشی و عملیاتی شاهد بود که در بخش فرهنگی، توسعه این نظام به کار گروهی، برنامه‎ریزی منظم و پیوسته، تغییر بینش، آموزش و کارگردانی مدیران ارشد نیاز دارد.

کد خبر 281156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =