2 پروژه مخابراتی در صنعت گاز کشور افتتاح شد

پروژه مخابراتی محور سرخس - نکا - رشت و پروژه مخابراتی غرب کشور امروز (دوشنبه 16 بهمن) با هزینه ای بیش از 37 میلیارد تومان با حضور معاون وزیر نفت در امور گاز در ساختمان شرکت مهندسی و توسعه گاز افتتاح شد.

به گزارش شانا، پروژه مخابراتی غرب کشور  با هدف ایجاد پوشش شبکه یکپارچه بی‌سیم و با استفاده از روزآمدترین فناوری‌های موجود سامانه‌های دیجیتال (DMR  (Digital Mobile Radio اجرا شده است.

این طرح که نخستین بار در سطح شرکت ملی گاز اجرا شده، از تاسیسات تقویت فشار گاز قم آغاز می‌شود و در مسیری به طول ۸۰۰ کیلومتر استان‌های مرکزی (تاسیسات تقویت فشار گاز اراک)، همدان (یارد و ستاد منطقه ۷ عملیات)، کرمانشاه و ایلام را در برمی‌گیرد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی مسیر، به دلیل کوهستانی و سخت‌گذر بودن، در بخشی از مسیر از امکانات موجود ارتباطی دیگر سازمان‌های دولتی از جمله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران و همچنین شرکت‌های گاز استانی بهره‌گیری شده است.

مدت اجرای این طرح با احتساب زمان مشاوره و طراحی و همچنین سفارش خرید و  نصب و راه‌اندازی حدود سه سال بوده و با در نظر گرفتن  خرید، نصب و راه‌اندازی حدود ۹ میلیارد ریال  و در بخش  ارزی معادل ۵۸۵ هزار دلار هزینه داشته است.

افتتاح سامانه مخابراتی مایکروویو دیجیتال SDH سرخس - نکا - رشت

سامانه مخابراتی مایکروویو دیجیتال SDH سرخس - نکا - رشت با توجه به نیازهای عملیاتی مناطق ۴ و ۹، با هدف افزایش ظرفیت مخابراتی مسیر خط لوله سرخس - نکا - رشت و ایجاد پوشش بی‌سیم مناسب مسیر، افتتاح شد.

این پروژه به طول یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر، انتقال اطلاعات مربوط به سامانه‎های جامع مالی، ویدئوکنفرانس، دیسپچینگ، فراهم‌سازی زیرساخت اینترانت شرکت ملی گاز در مناطق عملیاتی و انتقال کانال‌های تلفنی به صورت اف‌ایکس (FX) به همراه سامانه‎های  مدیریت شبکه کنترل از راه دور را بر عهده دارد.

همه تجهیزات مخابراتی با بهره‌گیری از فناوری‌های روز سامانه‎های مایکروویو دیجیتال انجام شده است.

این طرح مشتمل بر ۴۰ ایستگاه مخابراتی مایکروویو بوده که از سرخس آغاز می‌شود و در مسیر پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد استان خراسان رضوی (ستاد منطقه ۴ عملیات)، استان خراسان شمالی، استان گلستان، استان مازندران (ستاد منطقه ۹ عملیات)  و هفت ایستگاه تقویت فشار گاز را تحت پوشش قرار می‌دهد، در خاتمه نیز ایستگاه کمپرسور لاکان رشت به شبکه سراسری شمال جنوب شرکت ملی گاز متصل  و از این طریق به ساختمان ستاد تهران مرتبط می‌شود.

مدت اجرای این طرح با احتساب زمان مراحل طراحی، خرید خارجی، نصب و اجرای آن به همراه نصب و راه‌اندازی ۱۵ دستگاه دکل خود ایستا و ایجاد ۱۳ ایستگاه تازه تاسیس حدود سه سال طول کشیده است.

کد خبر 281186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =