افزایش تولید روزانه 16.5 میلیون لیتری بنزین در یک سال

وزیر نفت با اشاره به تولید بنزین و فرآورده‌های پایین‌دستی یادآور شد: امسال نسبت به پارسال شاهد افزایش تولید روزانه 16.5 میلیون لیتری بنزین هستیم که از افزایش 28 درصدی حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (یکشنبه، 15 بهمن‌ماه) در نشست با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی، با تبریک ایام‌الله دهه فجر، با بیان این که در روزهای بسیار مهمی از تاریخ ایران به سر می‌بریم، گفت: در ایام انقلاب من جوانی 25 ساله بودم و اکنون که 65 ساله هستم باید بگویم مردم ایران در این مدت تلاش‌های زیادی کرده‌اند.

وی در ابتدای این نشست، به ارائه گزارشی از عملکرد صنعت نفت و شاخص‌های اصلی آن پرداخت و با اشاره به بخش نفت افزود: زمانی که از نفت صحبت می‌کنیم باید از تولید حرف بزنیم. ما در این بخش اولویت‌ها و برنامه‌هایی داریم که آنها را به مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم. این برنامه‌ها و اولویت‌ها ملاک کارهای ماست.

وزیر نفت با بیان این که میانگین تولید نفت خام و میعانات گازی در 10 ماه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال روزانه 165 هزار بشکه‌ افزایش یافته است، ادامه داد: صادرات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 هزار بشکه افزایش یافته است، همچنین نسبت به 5 ماه سال 92 با افزایش تولید یک میلیون و 180 هزار بشکه‌ای روبه‌رو بوده‌ایم.

به گفته وی، پس از برجام، تولید و صادرات نفت یک میلیون بشکه افزایش یافته است.

تعیین تکلیف میدان‌های مشترک در دولت دوازدهم

وزیر نفت با اشاره به این که در دولت دوازدهم تکلیف میدان‌های مشترک تعیین می‌شود، اظهار کرد: این میدان‌ها با واگذاری به یک پیمانکار قوی، به سامان خواهد رسید.

زنگنه تصریح کرد: در سال 95 تولید نفت در میدان‌های مشترک غرب کارون به 160 هزار بشکه در روز رسید و دی‌ماه امسال این میزان به 305 هزار بشکه در روز رسیده است که از افزایش تولید روزانه 145 هزار بشکه‌ای در طول یک‌ سال حکایت دارد.

وی با اشاره به این که برای نخستین بار ایران از لایه‌های نفتی پارس جنوبی، یاران جنوبی و میدان آذر تولید داشته است، گفت: مجموع تولید از این میدان‌ها به 63 هزار بشکه در روز رسیده است.

افزایش برداشت از میدان های مشترک؛ اولویت وزارت نفت

وزیر نفت تأکید کرد: افزایش برداشت از میدان‌های مشترک از اولویت‌های وزارت نفت است.

زنگنه در بخش گاز به تولید از میدان مشترک پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: در دی ماه پارسال برداشت گاز از این میدان به 470 میلیون مترمکعب در روز رسید و هم اکنون این میزان به 553 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

به گفته وی، برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی نسبت به سال 92، 2 برابر شده و نسبت به پارسال 83 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است، همچنین ایران در سال 91، 285 میلیون مترمکعب در روز از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می‌کرد.

وزیر نفت با اشاره به سوخت‌رسانی در روزهای سرد امسال افزود: با اتکا به افزایش روزانه 83 میلیون مترمکعبی در برداشت گاز از پارس جنوبی توانستیم در روزهای سرد امسال بدون هیچ مشکلی سوخت‌رسانی را انجام دهیم.

زنگنه ادامه داد: ما در حالی افزایش صادرات گاز داشتیم که هیچ وارداتی در این مدت انجام نشد، همچنین در این مدت به جز در موارد محدود هیچ محدودیتی برای تحویل سوخت به صنایع نیز نداشتیم.

زنگنه با بیان این که 70 درصد گاز مصرفی کشور از میدان گازی پارس جنوبی تأمین می‌شود، گفت: برای نخستین بار است که ایران در برداشت گاز از این میدان مشترک یا با کشور قطر مساوی است یا در تولید از آن پیش افتاده است.

سال آینده 5 فاز پارس جنوبی به تولید می‌رسد

زنگنه با اشاره به افتتاح 6 فاز پارس جنوبی در فروردین امسال، ادامه داد: تا آخر سال آینده نیز 5 فاز پارس جنوبی شامل فازهای 13، 22 تا 24 و نیمی از فاز 14 به تولید خواهد رسید.

وی با بیان این‌که در پایان سال 96، 76 درصد جمعیت روستایی و حدود 92 درصد کل جمعیت ایران به صورت مستقیم از شبکه گاز استفاده می‌کنند، تصریح کرد: این در حالی است که در سال 91، 54 درصد جمعیت روستایی از گاز بهره‌مند بودند.

وزیر نفت با اشاره به گازرسانی به زاهدان در سال گذشته تصریح کرد: هم اکنون گسترش شبکه‎ گاز به زاهدان با سرعت در حال انجام است.

وی با اشاره به توسعه شبکه گاز و تامین سوخت نیروگاه‌ها، یادآور شد: در سال 92، 43 درصد سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها مازوت و گازوئیل بود. با وجود این که مقدار مصرف سوخت نیروگاه‌ها هر سال حدود 7 تا 8 درصد اضافه می‌شود، اما امیدواریم امسال مقدار تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها را به زیر 10 درصد برسانیم.

قرارداد توسعه فاز 11 طبق برنامه پیش می‌رود

وزیر نفت همچنین با اشاره به امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیوم توتال، سی‌ان‌پی‌سی‌آی و پتروپارس با ارزش حدود 5 میلیارد دلار در تیرماه سال 96، تاکید کرد: این قرارداد طبق زمان‌بندی در حال اجراست.

مذاکره با 20 شرکت داخلی و خارجی

وی با بیان این‌که هم اکنون برای امضای قراردادهای توسعه میدان‌های نفت و گاز با شرکت‌های خارجی و برخی شرکت‌های داخلی در حال مذاکره هستیم، تصریح کرد: تعداد این شرکت‌ها بالغ بر 20 شرکت است که برخی از آنها اولویت بیشتری دارند. امیدوارم به محض این که مذاکرات به نتیجه رسید، نتایج آن اعلام شود.

برگزاری 20 مناقصه به منظور نگهداشت و افزایش تولید

وزیر نفت همچنین در بیان دیگر طرح‌های مهم وزارت نفت، به ارائه بسته 5 میلیارد دلاری به منظور نگهداشت تولید نفت و مقداری هم افزایش تولید چه در بخش دریا و چه در بخش خشکی اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح با هدف استفاده از توانمندی‌های داخلی به شرکت‌های ایرانی واگذار می‌شود.

زنگنه با بیان این که این طرح هم اکنون برای تصویب به شورای اقتصاد رفته است، تصریح کرد: نزدیک به 20 قرارداد جداگانه امضا و 20 مناقصه به منظور اجرای این بسته برگزار خواهد شد. هم اکنون مقدمات این کار به خوبی در حال انجام است و اسناد مناقصه آن هم آماده می‌شود.

وزیر نفت با بیان این که ساماندهی مناسبی برای این کار انجام شده است، افزود: یکی از راه‌های تامین منابع مالی این طرح، عرضه اوراق مشارکت ارزی و ریالی در بازارهای داخلی است.

زنگنه مدت زمان بازگشت سرمایه این طرح را حدود 2 سال اعلام کرد و گفت: اگر نخستین قرارداد اواسط بهار یا تابستان 97 فعال شود، در سال 98 و 99 نتایج آن نمایان می‌شود، ضمن این‌که بخشی از هزینه‌های طرح هم از محل افزایش تولید میدان‌های این بسته تامین می‌شود.

رشد 17 درصدی تقاضای داخلی محصولات پتروشیمی

وی در بخش پتروشیمی نیز با اشاره به افتتاح طرح‌های پتروشیمی در فروردین ماه امسال با حضور رئیس جمهوری یادآور شد: ارزش تولید این مجتمع‌های پتروشیمی‌ حدود 2 میلیارد دلار می‌شود.

زنگنه ادامه داد: تا یک‌ سال آینده هم واحدهای پتروشیمی جدیدی به بهره‌برداری می‌رسند.

وزیر نفت با اشاره به فروش داخلی محصولات پتروشیمی ادامه داد: در سال 95 فروش داخلی محصولات پتروشیمی حدود 5.1 میلیون تن بود که به معنای فروش خوراک مواد اولیه است. در این آمار تولیداتی مانند اوره در نظر گرفته نمی‌شود، زیرا  خیلی فوری در بخش کشاورزی مصرف می‌شوند که برآورد می‌کنیم 900 هزار تن تقاضای جدید اضافه شود.

زنگنه ادامه داد: به این ترتیب 5.1 میلیون تن عرضه و خرید محصولات پتروشیمی بوده است که پیش‌بینی می‌کنیم امسال این میزان به 6 میلیون تن برسد. به این ترتیب حدود 17 درصد رشد تقاضای داخلی خواهیم داشت و این موضوع بسیار مهم است که صنایع پایین دستی فعال می‌شوند.

افزایش 28 درصدی تولید بنزین

وزیر نفت با اشاره به تولید بنزین و فرآورده‌های پایین‌دستی یادآور شد: امسال نسبت به پارسال شاهد افزایش تولید روزانه 16.5 میلیون لیتری بنزین هستیم که از افزایش 28 درصدی حکایت دارد.

به گفته وی، 12 میلیون لیتر از این میزان از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید شده است.

وزیر نفت با بیان این که بخش‌های مهمی از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز تا پایان امسال وارد مدار می‌شود، گفت: امیدوارم سال آینده فازهای باقیمانده این پالایشگاه وارد مدار شود.

صادرات گاز به عراق

وزیر نفت همچنین با اشاره به آمار صادرات گاز ایران به عراق ادامه داد: هم‌اکنون ایران روزانه 13 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از خط لوله نفت‌شهر به بغداد صادر می‌کند و خط لوله صادرات گاز ایران به بصره نیز در طرف ایرانی تکمیل شده است. در همین ایام که کشور با سامانه هوای سرد مواجه بود، صادرات به عراق برقرار بود.

کد خبر 281207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =