۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
  • کد خبر: 281232
ساخت غشا‌های پلیمری در پژوهشگاه صنعت نفت

غشا‌های پلیمری با هدف تصفیه آب‌های آلوده در پژوهشگاه صنعت نفت ساخته می‌شود.

به گزارش شانا، فاطمه‌ رکابدار، مسئول طرح غشا در پژوهشگاه صنعت نفت، فناوری غشا را یکی از روزآمدترین فناوری‌ها در جهان برشمرد و گفت: این فناوری یکی از بهترین‌ روش‌هایی است که برای تصفیه آب و پساب در صنایع مختلف و کارخانجات تولیدکننده پساب‌های صنعتی استفاده می‌شود از این رو، پژوهشگاه صنعت نفت در سال‌های اخیر درصدد اثبات یکی از فناوری‌های حوزه غشا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برآمده است.

وی با تاکید بر این‌که ساخت غشا ‌را پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی، پلیمری و پتروشیمی به عهده داشته است، تصریح کرد: برای شناسایی پژوهش‌های مرتبط با این حوزه و همچنین طرح‌های کارفرمامحور در دیگر صنایع، ابتدا کمیته‌ای شامل اعضای هیئت علمی و دیگر محققان مرتبط شکل گرفت.

مسئول طرح غشا در پژوهشگاه صنعت نفت افزود: انواع مختلفی از فرآیند‌های غشایی وجود دارد که در تصفیه آب کاربرد دارند. از جمله می‌توان به میکروفیلتراسیون، اولترافیلتراسیون، نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس اشاره کرد که پژوهشگاه ‌هم‌اکنون روی غشا‌های میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون در حال فعالیت است.

رکابدار با بیان این‌که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی شریک و همکار ما در این طرح است، گفت: از آن‌جا که این مدیریت امکانات ماژول‌سازی دارد، در این زمینه با پژوهشگاه همکاری می‌کند تا  بتوانیم طرح مورد نظر را به صنعت معرفی کنیم و تجاری‌سازی آن را انجام دهیم.

وی به الزام‌های زیست محیطی در حوزه آب اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون آب پاک و الزام‌های سازمان‌ محیط زیست، کارخانه‌ها و شرکت‌ها مجاز به تخلیه غلظت مشخصی از آلاینده‌ها به محیط زیست هستند، از این رو باید روش‌های نوین  به منظور افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت جایگزین روش‌های سنتی شود.

مسئول طرح غشا در پژوهشگاه صنعت نفت در همین خصوص تصریح کرد: روش‌های جدید غشا در زمینه تصفیه آب بازده بالاتری دارد و از آنجا که در روش‌های غشایی از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود، در تصفیه‌خانه‌ها می‌تواند جایگزین واحدهای تصفیه‌کننده شود و پساب‌ها را به آب‌های پاک تبدیل کند.

وی به استقرار طرح آزمایشی فرآیند‌های غشایی MF، UF و RO در پژوهشگاه تاکید کرد و گفت: پس از پشت سرگذاشتن فرآیند‌های مورد نظر، ساخت هر یک از ماژول‌های غشایی در دستور کار قرار گرفت و نخستین ماژول انتخابی، ماژول سامانه‌های UF است که غشای آنها بر پایه غشا‌های پلیمری است و هم‌اکنون آمادگی داریم با همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، غشاهای مورد نظر را در مقیاس صنعتی تولید کنیم.

رکابدار با اشاره به این‌که نخستین ماژول کوچک در ابعاد صنعتی ساخته شده است، تصریح کرد: مدیریت پژوهش و فناوری به عنوان مرجع بالاتر، این نمونه را آزمایش  و نتایج را تایید کرده است و امیدواریم این طرح در سال 97  به صنعت ارائه شود.

به گفته مسئول طرح غشا در پژوهشگاه صنعت نفت، تصفیه فاضلاب‌های شهری، بهداشتی، صنعتی، جداسازی و بازیافت مواد باارزش از قبیل فلزات گرانبها از فاضلاب‌‌های صنعتی و تصفیه فاضلاب‌های برخی واحدهای تولیدی، تصفیه فاضلاب‌های پالایشگاهی و پتروشیمی و بازیابی و استفاده از پساب در کشاورزی و حتی تولید آب با کیفیت آب شرب را می‌توان با این‌گونه غشاها انجام داد.

کد خبر 281232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =