۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
  • کد خبر: 281234
تولید پایدار و صیانتی بر مدار تدبیر و دانش

دهه فجر انقلاب اسلامی یادآور مبارزات ملت سرافراز ایران برای تحقق سه اصل اساسی «استقلال»، «آزادی» و «جمهوری اسلامی» است.

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین جلوه‌های «استقلال» کشور، در نحوه راهبری و اداره صنعت نفت پس از خروج بیگانگان تجلی یافته و در چهار دهه گذشته به تکامل و تکوین رسیده است. در این مدت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان پیشگام تولید نفت خام کشور، تجربه‌ای شگرف از راهی پرفراز و نشیب را پشت سر نهاده و با اتکا به تدبیر و توان نیروها و اتخاذ تصمیمات راهبردی مدیران، از گلوگاه‌ها و گردنه‌های سخت‌ به سلامت گذشته است. صنعتی که در کوران حوادث دوران دفاع مقدس به پختگی لازم رسید و با تحمل شداید ناشی از دشمنی جهان سلطه، چونان فولاد آبداده، به رویین تنی و استواری دست یافت، در سال‌های اخیر، ضمن گشودن گره‌های کور ناشی از اعمال تحریم‌ها، بر مدار تدبیر و محور دانش، تولید پایدار و صیانتی افزون بر 80 درصد نفت خام ایران را محقق ساخته است.

پس از برداشتن تحریم فروش نفت ایران و ایجاد گشایش نسبی در نقدینگی، تأمین کالا و امکان سرمایه‌گذاری خارجی، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به صورت همزمان سه راهبرد مهم را با رویکرد کوتاه‌مدت و میان‌مدت و با تاثیری درازمدت در دستور کار  قرار داده است. نخست راهبرد افزایش زودهنگام تولید نفت خام و گاز  به میزان قبل از تحریم‌ها، به نحوی که متضمن حفظ منافع ملی و آشکارکننده اقتدار و توان کشور در عرصه‌های بین‌المللی بوده و برای پس گرفتن سهم ایران از تولید اوپک هیچ فرصتی را از دست ندهد. دوم راهبرد تضمین پایداری تولید از طریق تکمیل طرح‌های معوق و ناتمام با اولویت پروژه‌های کلیدی روسطحی به‌ویژه تأسیسات مرتبط با فرآورش نفت نمکی و تسهیل در انتقال ایمن نفت و گاز با لحاظ الزامات زیست محیطی بود که این بخش از کار عمدتا با توجه به گذشت زمان نسبتا طولانی و تغییر شرایط اجرای پروژه‌ها، با چالش‌های خاص خود مواجه بوده است. سه دیگر، برنامه توسعه چهار میدان و 9 مخزن در راستای اهداف برنامه ششم و چشم‌انداز افزایش تولید نفت به میزان تعیین شده از سوی شرکت ملی نفت ایران است که این مهم پس از مذاکرات مفصل و امضای تفاهمنامه‌های متعدد با شرکت‌های صاحبنام و سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی، در قالب قراردادهای جدید وزارت نفت در حال پیگیری است.

با مروری بر عملکرد یک سال گذشته به صورت مشخص از دهه فجر سال 1395 به این سو، در می‌یابیم که ثمربخش بودن مجموعه فعالیت‌های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت های پنجگانه بهره‌برداری تابع در این مدت، به تحقق 99 درصدی اهداف تولید از ابتدای سال جاری منجر شده که حد نصاب و شاخصی  بسیار ارزشمند در ارزیابی عملکرد تولید محسوب می‌شود، اما آنچه ارزش این دستاوردها را دوچندان می‌سازد، کیفیت انجام کار و فرآیندهای منجر به این نتایج باشکوه است که با وجود تمام تنگناهای مالی و چالش‌های خاص تولید از میدان‌ها و تأسیسات قدیمی، این شرکت هیچگاه الزامات زیست محیطی و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود را از یاد نبرده و از دغدغه توسعه پایدار و حسن همسایگی با مردمان ساکن در مناطق نفتخیز  فارغ نبوده است که تفصیل آن در گزارش‌های آتی به اطلاع مردم، مسئولان محترم و ذی‌نفعان و علاقه‌مندان به صنعت نفت خواهد رسید. از دیگر مباحث قابل طرح در این مقال، یادکردی از خلق حماسه بی‌بدیل مهار آتش و کنترل فوران چاه 147 رگ سفید است که در یک کلام بار دیگر شایستگی و توان متخصصان ایرانی را در انجام عملیاتی پیچیده و سترگ به نمایش گذاشت و در بسیاری از زمینه‌ها در قیاس با عملیات‌های پیشین، رکوردهایی تازه برجای نهاد.

به هر روی در آستانه چهارمین دهه از استقرار جمهوری اسلامی ایران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره معمار بزرگ انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و ارج نهادن به مقام شامخ شهدا، ایثارگران و نقش‌آفرینان انقلاب و دفاع  مقدس، لازم می‌دانم ایام شهادت دخت گرامی پیامبر اسلام، حضرت فاطمه مرضیه (س) را تسلیت گفته و از  محضر شریف بانوی دو عالم، تعالی و سرآمدی کشور و عزت و عظمت مردم شریف ایران را در سایه رهبری  داهیانه مقام عظمای ولایت مسئلت کنم.

 

‌بیژن عالیپور

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
 

کد خبر 281234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =