توسعه زیرساخت‌های مخابراتی انتقال نفت در سال‌های پس از انقلاب اسلامی

فعالیت‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت که از سال‌های اولیه اکتشاف نفت در ایران آغاز شد، با توسعه زیرساخت‌های مخابراتی در بخش‌های مختلف نقش مهمی در انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی و اقتصاد ایمن و پایدار انرژی ایفا کرده است.

به گزارش خبرنگار شانا، عباسعلی جعفری‌نسب، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان این‌که  این شرکت در 39 سال پس از پیروزی انقلاب تحولات قابل توجهی را تجربه کرده است، گفت: وظیفه اصلی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت که تامین خوراک پالایشگاه‌هاست، به گونه‌ای که نفت خام را از میدان‌های نفتی تحویل بگیرد و به پالایشگاه برساند و همچنین فرآورده‌های تولیدی آن‌ها را به انبارهای نفت منتقل کند، هم اکنون در حجم وسیع‌تری در حال انجام است.

به گفته وی، طول خطوط لوله که در سال 1357 در مجموع 7800 کیلومتر شامل 5800 کیلومتر برای انتقال فرآورده و بقیه برای انتقال نفت خام بود، هم اکنون به 14 هزار کیلومتر رسیده  که 9500 کیلومتر آن به انتقال فرآورده و 4500 کیلومتر به انتقال نفت خام اختصاص دارد.

جعفری‌نسب افزود: همچنین تعداد مراکز انتقال نفت از 91 ایستگاه در نخستین سال‌های پیروزی انقلاب به 186 ایستگاه رسیده است.

وی تصریح کرد: در این حال، انتقال فرآورده که در سال 1357، 3 میلیارد 689 میلیون تن-کیلومتر بود و هم اکنون به حدود 26 میلیارد تن -کیلومتر رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، همچنین جابه‌جایی نفت خام از حدود 14 میلیارد و 781 میلیون لیتر تن- کیلومتر در سال 1357 به 32 میلیارد تن- کیلومتر در سال جاری رسیده است.

جعفری‌نسب با بیان این‌که تامین مخابرات صنعتی، ارتباط بین مراکز انتقال و مراکز عملیاتی وظیفه اصلی شرکت است که البته در کنار آن به بقیه صنعت نفت و حتی سازمان‌های بیرون نیز خدمات ارائه می‌دهد، ادامه داد: تعداد ایستگاه‌های مخابراتی این شرکت در سال 1357، 130 مورد بود که هم‌اکنون به 296 ایستگاه (بیش از 2 برابر) رسیده است.

وی با بیان این‌که  سیستم انتقال، در گذشته آنالوگ بود، اما هم‌اکنون دیجیتال است و مراکز تلفن نیز ترانزیستوری بوده و هم اکنون IP base است، افزود: تعداد مراکز  شرکت خطوط لوله و مخابرات در گذشته شامل 10 مرکز محلی می‌شد که هم‌اکنون به 265 مرکز در شبکه ون افزایش یافته و همین طور شبکه LAN هم که پیش‌تر وجود نداشت هم اکنون به 165 مورد رسیده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اظهار کرد: هم اکنون 4 هزار کیلومتر از مسیر خطوط انتقال از فناوری جدید فیبر نوری بهره می‌گیرد و خدماتی چون پزشکی از راه دور در مراکز انتقال نفت در مناطق دورافتاده از این طریق امکان‌پذیر است.

جعفری‌نسب با بیان این‌که پیش از پیروزی انقلاب بیشترین حجم کارهای شرکت از طراحی و احداث خطوط لوله تا ورود تجهیزات، همه از سوی شرکت‌های خارجی انجام می‌شد، گفت: از همان نخستین سال‌های پس از انقلاب پیگیری شد که از امکانات و توانمندی‌های داخلی بهره بیشتری گرفته شود که البته نتایج خوبی هم داشت.

به گفته وی، پروژه‌هایی که در دست شرکت‌های خارجی بود، با رفتن آنها نیمه‌کاره رها شد و همکاران ما در این شرکت و همین طور شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت توانستند به مرور این پروژه‌ها را تکمیل و راه‌اندازی کنند.

وی تاکید کرد: این همکاری همچنان ادامه یافت و از پیمانکاران ایرانی برای اجرای پروژه‌های بعدی و شرکت‌های سازنده داخلی به منظور ساخت تجهیزات مورد نیاز استفاده بیشتری شد.

جعفری نسب با بیان این‌که ابتدا از ساخت قطعات یدکی آغاز کردیم، ادامه داد: به همین منظور نیز نخستین بار در سال 1372 یک بخش به نام واحد خودکفایی در شرکت تاسیس شد که وظیفه شناسایی نیازهای شرکت و برنامه‌ریزی برای ساخت آنها را برعهده داشت.

وی با بیان این‌که این واحد اقدامات مفیدی انجام داد تا جایی که در سال 1378، نخستین بار به قراردادی برای ساخت پره‌های توربین سولزر که از بزرگ‌ترین توربین‌های مورد استفاده شرکت است، انجامید و این پره‌ها داخلی‌سازی شد، یادآوری کرد: پس از سال‌ها و با آغاز ساخت قطعات کوچک، هم اکنون به تولید بیش از 80 درصد تجهیزات هم به لحاظ وزنی و هم ارزشی از سوی شرکت‌های ایرانی دست یافته‌ایم.

به گفته وی، هم اکنون در حالی که کشورهای معدودی سازنده توربین هستند، برخی از انواع توربین‌ در داخل ساخته می‌شود، بیشتر تعمیرات اساسی توربین‌ها در ایران انجام می‌شود و می‌توان مدعی شد که در بخش تجهیزات برق، ابزار دقیق، کنترل‌ها و... نیز تقریبا خودکفا شده‌ایم.

شایان ذکر است که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با 14 هزار کیلومتر خط لوله به گستره کشور و 186 مرکز انتقال نفت، هم اکنون حدود 58 میلیارد تن- کیلومتر، نفت و فرآورده نفتی را در سطح کشور جابه‌جا و نقش مهمی در اقتصاد ایمن و پایدار انرژی ایفا می‌کند.

کد خبر 281236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =