شمارش معکوس برای بهره‌برداری رسمی از تاسیسات فرآورش گاز هنگام آغاز شد

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از بهره‌برداری رسمی تاسیسات فرآورش گاز هنگام در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، حمید بورد درباره وضع راه‌اندازی و بهره‌برداری از تاسیسات فرآورش گاز میدان هنگام گفت: همسو با سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی و صیانت بیشتر از محیط زیست، مجتمع فرآورش گاز میدان مشترک هنگام به‌زودی  به بهره‌برداری می‌رسد.   

وی با اعلام این‌که از آذرماه امسال با پایان عملیات ساختمان و نصب، مراحل راه‌اندازی تاسیسات فرآورش گاز میدان هنگام آغاز شد، تصریح کرد: در طول 70 روز گذشته همه واحدهای فرآیندی، زیرساختی و یوتیلیتی شامل واحدهای نم‌زدایی، شیرین‌سازی، خطوط لوله، مخازن، بویلرها، کمپرسورها و ... با رعایت ضوابط PSSR براى نخستین بار در شرکت نفت فلات قاره ایران، بدون کوچکترین حادثه‌ای در مدار قرار گرفته است.

بورد با تاکید بر این‌که از اوایل بهمن‌ماه امسال با تزریق گاز ترش با حدود 18 هزار پی‌پی‌ام گوگرد به تاسیسات فرآورش، امکان پالایش گاز و تولید گاز با استانداردهای شرکت ملی گاز ایران فراهم شده است، بیان کرد: در شرایط فعلی با آغاز دوره بهره‌برداری عملا مشعل گاز میدان هنگام در جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس خاموش شده و به طور میانگین روزانه حدود 70 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت به جای سوختن برای تامین سوخت و خوراک صنایع و نیروگاه‌ها تحویل شرکت ملى گاز می‌شود.

بورد با بیان این‌که جزیره قشم با در اختیار داشتن 17 میدان هیدروکربوری شامل هرمز، هنگام، توسن، گورزین، سلخ، دوست‌کوه، هالوور، تفتان و ... در آب‌های ساحلی و سطح جزیره، ظرفیت و توان تبدیل شدن به جزیره انرژی منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز را دارد، افزود: بر اساس مطالعات انجام گرفته حجم ذخایر گاز اثبات شده در میدان‌های جزیره قشم حدود ٤٠  تریلیون فوت مکعب و حجم ذخایر نفت خام حدود چهار میلیارد بشکه است.

وی با بیان این‌که با جمع‌آوری گازهای همراه نفت، امکان تامین سوخت و خوراک صنایع مختلف به‌ویژه نیروگاه‌های برق شامل نیروگاه قشم مولد و آب و برق مپنا در مجموع با توان تولید ١٣٠ مگاوات برق و ١٨ هزار متر‌مکعب آب شیرین فراهم شده است، یادآور شد: علاوه بر این با استفاده از گازهای همراه نفت میدان هنگام امکان تامین سوخت و خوراک طرح‌های پتروشیمی هم در سطح جزیره قشم فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران افزود:  همه مراحل طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از این تاسیسات توسط پیمانکاران، سازندگان و مشاوران ایرانی انجام گرفته است.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون ظرفیت فرآورش نفت خام در جزیره قشم به بیش از ٤٥ هزار بشکه در روز رسیده است، تاکید کرد: از همین ظرفیت می‌توان برای توسعه دیگر میدان‌های نفتی موجود در سطح جزیره قشم، با کمترین هزینه استفاده کرد.

وی با بیان این‌که اجرا و بهره‌برداری از تاسیسات جدید فرآورش گاز میدان هنگام افزون بر مزیت‌های اقتصادی، با خاموش شدن مشعل دارای دستاوردهای متعدد زیست محیطی است، یادآور شد: هم‌اکنون به طور میانگین روزانه ٧٠ میلیون فوت مکعب گاز در میدان گورزین تولید می‌شود و ظرفیت تولید گاز ایران در بزرگترین جزیره خلیج فارس افزایش یافته است.

کد خبر 281238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =