صرفه‌جویی در مصرف انرژی سبب افزایش صادرات و درآمد ارزی می‌شود

رئیس جمهوری با اشاره به این‌که بر اساس آمار اعلام شده، روزانه 5.5 میلیون بشکه نفت و یا معادل آن در کشور مصرف می‌شود، افزود: اگر در این میزان صرفه‌جویی شود، به همان نسبت صادرات و درآمد ارزی کشور، بیشتر خواهد شد.

به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی، امروز (دوشنبه، 16 بهمن‌ماه) در همایش طرح‌های نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و درون شهری با بیان این‌که خودروهای فرسوده باید به طور کامل از رده خارج شوند، گفت: ما برای نوسازی خودروهای فرسوده، علاوه بر محیط زیست به صرفه جویی انرژی نیز توجه داریم.

رئیس جمهوری با تاکید بر این‌که جایگاه ترانزیتی ایران یکی از مزایای فوق‌العاده به‌شمار می‌رود، افزود: گسترش صنعت در عین حالی که رفاه و پیشرفت را به دنبال دارد، مشکلات و آلودگی‌هایی نیز به همراه می‌آورد که در این مورد صنعتگران بیشترین مسئولیت را برای رفع این مشکلات و حفظ محیط زیست برعهده دارند.

وی با بیان این‌که محیط زیست موضوع بسیار حائز اهمیت بشمار می‌رود، تصریح کرد: مردم در شرایط آلودگی با سختی‌های بسیاری روبه‌رو می‌‌شوند و نمی‌توانند زندگی عادی خود را دنبال کنند و ما نمی‌توانیم در برابر این مشکلات بی‌تفاوت باشیم.

روحانی با اشاره به آلودگی هوا در تهران که توسط تردد کامیون‌ها در شب و اتوبوس‌ها و سرویس اداره‌ها ایجاد می‌شود، عنوان کرد: متاسفانه سرویس حمل و نقل عمومی ما هم دچار مشکلات فراوانی است و همه دستگاه‌ها باید همسو با حل این مشکلات، کمک کنند.

رئیس جمهوری خارج کردن خودروهای فرسوده و آلوده‌کننده را نخستین گام برای حفظ محیط زیست عنوان کرد و گفت: ما می‌خواهیم تا اصل صرفه‌جویی در انرژی را در کنار اصل حفاظت از محیط زیست ضمیمه کنیم.

وی با اشاره به این‌که بر اساس آمار اعلام شده، روزانه 5.5 میلیون بشکه نفت و یا معادل آن در کشور مصرف می‌شود، افزود: اگر در این میزان صرفه‌جویی شود، به همان نسبت صادرات و درآمد ارزی کشور، بیشتر خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: در این مورد وزیر نفت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که نتیجه آن کاهش مصرف باشد، وزیر صنعت، معدن و تجارت باید برای تولید خودروهای کم‌مصرف، تلاش کند، وزیر راه و شهرسازی باید در زمینه اصلاح جاده‌ها تلاش کرده و بانک مرکزی نیز کمک‌های لازم را ارائه کند، زیرا تلفیق این اقدام‌ها باعث کاهش آلودگی‌ها، افزایش درآمدها و ایجاد تحول بزرگ در صنعت خواهد شد.

رئیس جمهوری عنوان کرد: باید امکانی فراهم شود تا افرادی که توانایی ندارند برای نوسازی خودروی خود اقدام کنند، خودرویی را به آنها تحویل دهیم که حدود نصف قیمت آن را وزارت نفت بر مبنای صرفه‌جویی انرژی و درآمدی که از آن حاصل می‌شود، تقبل کند.

وی گفت: آنچه امروز به مردم قول می‌دهیم آن است که دولت دوازدهم مصمم‌تر از دولت یازدهم اهتمام دارد که خودروهای فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای برون‌شهری و درون‌شهری، خارج کند و تلاش ما این است که بتوانیم در سال‌های پیش‌رو آن را به انجام برسانیم.

روحانی افزود: باید تلاشی را انجام دهیم که با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، این کار انجام شود و از فرسوده‌ترین‌ خودروها، آغاز به نوسازی کنیم.

رئیس جمهوری تصریح کرد: به واسطه این طرح، آلودگی‌ها از بین رفته و سرعت حمل و نقل افزایش یافته و ترافیک جاده‌ای کشور که برخی اوقات به‌دلیل حضور خودروهای سنگین ایجاد می‌شود، روان خواهد شد و این به مردم در انجام کارهای خود و تسهیل شرایط زندگی کمک خواهد کرد.

کد خبر 281241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =