۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
  • کد خبر: 281260
ظریف: محدودیتی برای فروش نفت نداریم

وزیر امورخارجه با بیان این‌که اکنون نفت‌مان را به راحتی می‌فروشیم و پول‌مان را دریافت می‌کنیم، گفت: امروز بالای 2.5 میلیون بشکه نفت می‌فروشیم و اگر بازار کشش داشته باشد بیش از این نیز می‌توانیم بفروشیم.

به گزارش شانا، محمدجواد ظریف، شامگاه دوشنبه (16 بهمن‌ماه) با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان این‌که ایران در عرصه معاملات بین‌المللی در دوران پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست پیدا کرده‌ است، گفت: اکنون نفت‌مان را به راحتی می‌فروشیم و پول‌مان را دریافت می‌کنیم، البته با برخی از کشورها توافقنامه‌هایی داریم که برابر میزان نفتی که می‌فروشیم کالا بگیریم و این توافقنامه‌ها یادگار دوران سخت تحریم‌هاست.

وزیر امورخارجه افزود: البته این موضوع شامل یکی دو کشور از جمله کره جنوبی و چین می‌شود و ما از بقیه کشورها از جمله کشورهای اروپایی و همچنین هند، ژاپن و... پول‌مان را دریافت می‌کنیم.

وی با بیان این‌که اکنون در حوزه‌هایی که پیش از این محدودیت داشتیم، دیگر محدودیتی نداریم، تصریح کرد: امروز بالای 2.5 میلیون بشکه نفت می‌فروشیم و اگر بازار کشش داشته باشد بیش از این نیز می‌توانیم بفروشیم.

ظریف با بیان این‌که هنگام مذاکرات و رفع تحریم‌های بانکی مقداری از مشکلات قابل پیش‌بینی بود، گفت: در دوران پیش از برجام به دلیل تحریم‌ها ارتباط بانکی نداشتیم، از این رو برخی از معضلات را نمی‌دیدیم.

وزیر امورخارجه ادامه داد: باوجود همه فشارها که ترامپ ایجاد کرده، میزان توافق‌هایی که برای فاینانس و جذب سرمایه‌ مستقیم داشته‌ایم از رشد خوبی نسبت به چند سال گذشته برخوردار بوده است.

وی با تاکید بر این‌که مردم مبنای توسعه و امنیت در ایران هستند، خطاب به کارآفرینان کشور گفت: ایران یکی از امن‌ترین محیط‌ها برای سرمایه‌‌گذاری است. امکانات وسیعی برای جذب سرمایه‌ داریم و کشورهای خارجی‌ از انواع امکانات استفاده می‌کنند تا بتوانند در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند.

ظریف درباره دیپلماسی اقتصادی در سفارتخانه‌ها افزود: اتفاق مهمی که ما تلاش کردیم انجام دهیم این است که به سفارتخانه‌ها گفته شده وظیفه اصلی شما کمک به معیشت مردم و تسهیل روابط اقتصادی است، البته وزارت خارجه متصدی روابط اقتصادی خارجی نیست، زیرا عمده این مسئله در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و این بخش موتور محرک اقتصاد بین‌المللی است، اما کاری که انجام می‌دهیم این است که در سفرهای خود هیئت بزرگی از بخش خصوصی را به همراه خود می‌بریم که بسیاری از آنها از شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

کد خبر 281260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =