ایرانی‌ها روزانه معادل 5.5 میلیون بشکه نفت سوخت مصرف می‌کنند

وزیر نفت مقدار مصرف سوخت در ایران را معادل 5 میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز اعلام کرد و گفت: این میزان مصرف با توجه به جمعیت و تولید ناخالص داخلی کشور، ایران را به یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان در حوزه انرژی بدل کرده است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (سه‌شنبه، 17 بهمن ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه حمل‌و‌نقل ریلی شهری (مترو) میان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری تهران، با تبریک ایام دهه فجر اظهار کرد: همایش طرح‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و درون‌شهری که روز دوشنبه (16 بهمن‌ماه) با حضور رئیس جمهوری برگزار شد از همین جنس و درباره حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر بود.

وی با بیان این که در همایش دیروز مباحث نوسازی حمل‌ونقل عمومی و به‌کارگیری کامیون و اتوبوس جدید با مصرف سوخت کمتر مطرح بود، به مصرف بالای انرژی در ایران اشاره کرد و افزود: باید تلاش شود شدت مصرف انرژی در کشور کاهش یابد.

زنگنه به انتصاب آقای نجفی به عنوان شهردار تهران اشاره کرد و گفت: پس از این انتصاب به ایشان گفتم اگر شما بتوانید موضوع ترافیک و محیط زیست و کمی هم جمع‌آوری زباله را سروسامان دهید، کار مهمی انجام داده‌اید.

زنگنه با تاکید بر این که کاهش آلودگی و روان‌سازی ترافیک در تهران و شهرهای بزرگ خواست عمومی است، یادآور شد: کمک به گسترش ناوگان مترو را از سال‌های گذشته پیگیری می‌کردم.

وی به بند «ق» تبصره دو قانون بودجه سال 93 که با پیشنهاد وزارت نفت در بودجه سال 93 قرار گرفت، اشاره کرد و با بیان این که مجلس این طرح را با عنوان ماده 12 قانون رفع موانع تولید، تکمیل کرد که جای قدردانی دارد، افزود: تفاهم‌نامه امروز همسو با این موضوع امضا شده است.

خرید صرفه‌جویی، اساس قانون رفع موانع تولید

به گفته وزیر نفت، اساس قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، خرید صرفه‌جویی است. این قانون می‌گوید در صورت صرفه‌جویی، پول حاصل از آن پرداخت شود.

زنگنه با اشاره به این که وزارت نفت پولی از قبل بابت مترو پرداخت نمی‌کند، توضیح داد: هرگاه واگن جدید به مترو اضافه شد، به ازای هر مسافر 9.8 سنت نسبت به خط پایه‌ای که توافق کردیم، به مترو پرداخت می‌شود.  

وی با بیان این که هر مسافری که از مترو استفاده می‌کند حدود 10 سنت به ازای هر سفر به اقتصاد کشور کمک می‌کند، تاکید کرد: یعنی اگر هر فرد در سال 300 سفر از طریق مترو انجام دهد 30 دلار به اقتصاد ملی برمی‌گردد و از هدررفت این رقم جلوگیری می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: با اجرای این طرح، افزون بر تامین رفاه مردم، آلودگی زیست محیطی کاهش می‌یابد و ترافیک روان می‌شود و اقتصاد ملی نیز از آن سود می‌برد.

وی با بیان این که البته این کمک از جیب شرکت ملی نفت ایران نیست، تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران در ازای صرفه‌جویی پول پرداخت می‌کند. من علاقه‌مندم تهران و شهرهای بزرگ بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

زنگنه با اشاره به این که صرفه‌جویی به2 شکل، کاهش واردات و افزایش صادرات انجام می‌شود، تصریح کرد: طرح توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر در شورای اقتصاد تصویب و سقف سالانه‌ای برای پرداخت آن مشخص شد.

وی اظهار امیدواری کرد که این طرح هر چه سریع‌تر در دیگر کلانشهرهای ایران نیز اجرا شود.

40 میلیارد دلار یارانه سوخت و انرژی

وزیر نفت با اشاره این که هم اکنون 1300 واگن مترو در کلانشهر تهران وجود دارد که با اجرای این طرح با افزایش حدود 75 درصدی به2300 واگن می‌رسد، افزود: باید تا جایی که امکان دارد از زیربناهای کشور، استفاده شود تا مردم در آرامش قرار گیرند.

زنگنه با بیان این که طبق محاسبات انجام شده سالانه بیش از 40 میلیارد دلار یارانه سوخت و انرژی پرداخت می‌شود که یک تهدید است، افزود: پرداخت این میزان یارانه در صورت صرفه‎جویی به یک فرصت تبدیل خواهد شد.

وی با بیان این که مطمئن هستم شهرداری تهران در اجرای این کار موفق خواهد شد، افزود: امیدواریم شهرداری تهران اجرای این کار را سرعت ببخشید و اگر می‌تواند از واگن‌های بیشتری سود ببرید.  

شایان ذکر است که شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری تهران به منظور اجرای طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی شهری (مترو) با حضور وزیر نفت و شهردار تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

کد خبر 281268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =