دهک‌های پایین؛ برندگان اصلی طرح توسعه مترو

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: دهک‌های پایین جامعه بیشترین نفع را از طرح توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری می‌برند.

به گزارش خبرنگار شانا، علی وکیلی صبح امروز (سه‌شنبه، 17 بهمن‌ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه حمل‌ونقل ریلی شهری (مترو) بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری تهران اظهار کرد: با توجه به محاسبات صورت گرفته بر اساس ترازنامه‌های هیدروکربوری، 6 دهک نخست معادل 4 دهک بالا یارانه انرژی دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر این که اجرای طرح‌هایی از قبیل توسعه مترو به نفع دهک‌های پایین جامعه است، یادآور شد: به‌عنوان نمونه دهک 10جامعه، 14.82 درصد یارانه انرژی را به خود اختصاص داده، در حالی که این میزان برای دهک نخست 5.6 درصد است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به مصوبه طرح توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران اشاره کرد و با بیان این که در این طرح، حمل‌ونقل مسافر بر اساس واگن‌های جدید از سوی شرکت ملی نفت ایران پشتیبانی می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس به ازای تحقق هر سفر اضافی مترو در شهر تهران و کلانشهرها، 9.8 سنت در هر سال بر اساس سال مبنا (1396) از محل صرفه‌جویی سوخت به مجریان طرح پرداخت می‌شود.

وی با بیان این که در طرح توسعه مترو 2 هزار دستگاه جدید در سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ به ناوگان مترو تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد، افزود: سهم تهران از این تعداد واگن، هزار دستگاه است.

وکیلی افزود: بازپرداخت این طرح بر مبنای عملکرد سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی با تایید شهرداری تهران و سایر کلانشهرها و تایید نهایی وزارت نفت (از طریق سامانه پایش و نظارت بر اجرای طرح) در سررسیدهایی از سوی شرکت ملی نفت ایران از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفه جویی شده، از طریق شهرداری تهران و دیگر کلانشهرها به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی پرداخت خواهد شد.

وی طول مدت اجرای این طرح را در تهران تا پایان سال 1409 و در کلانشهرها تا پایان سال 1414 پس از آغاز به کار واگن‌های جدید عنوان کرد و افزود: با اجرای کامل این طرح در بازه زمانی یادشده حدود ۱۷,۴ میلیارد لیتر بنزین، ۷.۴ میلیارد متر مکعب CNG و ۰.۷ میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود و در ضمن ۴۷.۱ میلیون تن معادل دیاکسیدکربن کاهش آلایندههای زیست‌محیطی در پی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: سهم تهران در طول دوره ۱۰ ساله، حدود ۹.۴۹ میلیارد لیتر بنزین، ۴.۰۹ میلیارد متر مکعب CNG و ۰.۴۰۶ میلیارد لیتر گازوئیل بوده و در ضمن ۲۵.۷ میلیون تن معادل دیاکسیدکربن کاهش آلایندههای زیست‌محیطی در پی خواهد داشت.

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری تهران به منظور اجرای طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی شهری (مترو) با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و محمدعلی نجفی، شهردار تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

 

 

کد خبر 281274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =