۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
  • کد خبر: 281295
گاز؛ از عدالت اجتماعی تا حفظ عزت ملی

شرکت ملی گاز با گذر از پنجاهمین سال فعالیت خود، به یکی از شرکت‌های راهبردی کشور بدل شده و شرکت مهندسی و توسعه گاز به عنوان بازوی اجرایی این شرکت، همواره تلاش کرده است در مسیر تحقق برنامه‌های تعریف شده گام بردارد.

به گفته حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، در دوران انتخابات و پس از انتخاب، قول‌هایی را به مردم داده بود. رئیس جمهوری، به صورت مستقیم به مردم زاهدان قول داده بود تا گاز به عنوان یکی از نعمت‌های باارزش که تاثیر قابل توجهی در ایجاد رفاه عمومی و توسعه متوازن دارد، به زاهدان برسد. سرانجام دهم اسفندماه پارسال، قول دکتر روحانی، رئیس جمهوری به مردم با حضور در زاهدان تحقق یافت و وی از آن سفر به عنوان «وفای به عهد» یاد کرد.

حفظ عزت ملی با افزایش پایداری گاز شمال کشور

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با اشاره به دیگر قول‌های ریاست‌جمهوری یادآور می‌شود: حفظ اقتدار و عزت ملی از دیگر شعارها و قول‌های رئیس جمهوری بود. ترکمنستان در طول سال‌های گذشته به واسطه نیازی که در شمال کشور به گاز وارداتی وجود داشت، روابط و تعاملی حرفه‌ای با ایران نداشت و صنعت گاز در این زمینه با اجرای خط لوله رشت - سنگر و دامغان- نکا سبب حفظ اقتدار و عزت ملی و ایجاد رفاه و آرامش برای اهالی شمال کشور شد.

با تحقق برنامه‌های توسعه‌ای در شمال کشور، از این پس روابط گازی با ترکمنستان منطقی، حرفه‌ای و تجاری خواهد بود و از اینگونه روابط استقبال خواهیم کرد. اجرای خط لوله انتقال گاز دامغان - نکا افزون بر تحقق شعارهای ریاست جمهوری، این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم با بهره‌گیری از ظرفیت آن، شاهد افزایش واردات، سوآپ و ترانزیت گاز از ترکمنستان باشیم.

در طول سال‌های گذشته، دولت به هم‌وطنان شمال کشور قول داده بود که مشکل قطع گاز را برطرف کند و این کار بزرگ به دست شرکت ملی گاز انجام شد و پایداری انتقال گاز شمال کشور تحقق یافت. همان گونه که شاهد هستید در روزهای گذشته با وجود سرمای گسترده در کشور و نبود گاز وارداتی از ترکمنستان، نگرانی از بابت تامین گاز برای هم‌وطنان شمال کشور وجود ندارد.

توسعه صنعت گاز در نقاط محروم و تحقق عدالت اجتماعی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با تاکید بر این‌که تحقق سیاست‌های عدالت اجتماعی و محرومیت‌زدایی در روستاها از جمله برنامه‌های دولت بوده است، می‌گوید: در حوزه گازرسانی تلاش کردیم که شهرهای باقی‌مانده و روستاهای بالای 20 خانوار را به شبکه گاز متصل کنیم که این برنامه‌ها به صورت ویژه اجرا شد.

گازرسانی به روستاها به دلیل توسعه عدالت اجتماعی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت و حتی مهاجرت معکوس به روستاها، سبب توسعه‌ صنعتی و رونق اقتصادی مردم می‌شود که با قول‌های دکتر روحانی نیز منطبق بوده است.

محیط زیست را حفظ کردیم

صنعت گاز افزون بر اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و ایجاد رفاه عمومی از طریق گازرسانی، شرایطی فراهم کرده تا با بهره‌گیری از گاز به جای فرآورده‌های نفتی، سبب حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا شده است که به صورت مستقیم در زندگی مردم نقش دارد. حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی‌های محیطی طی دوره نخست و دوم رئیس جمهوری دکتر روحانی در اولویت قرار داشته که اقدام‌های شرکت ملی گاز در تحقق این برنامه بسیار کمک کرده است.

در زمان آغاز به کار این دولت، سالانه حدود 25 میلیارد لیتر فرآورده نفتی به بخش نیروگاهی اختصاص می‌یافت، این در حالی است که امروز، این میزان به دلیل افزایش ظرفیت برداشت و فرآورش گاز، اجرای پروژه‌های توسعه‌ای شامل خط لوله ششم سراسری و ایستگاه‌های تقویت فشار خط هشتم سراسری کاهش بی‌سابقه‌ای داشته و گاز جایگزین این سوخت‌ها شده است. گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع، افزون بر ایجاد شرایط برای صادرات فرآورده‌های نفتی و ارزآوری قابل توجه برای کشور، سبب کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست شده است.

مسئولیت‌مان سنگین‌تر شد

تربتی با بیان این‌که زمانی که از کسی تعریف می‌شود، مسئولیت او هم سنگین‌تر می‌شود، تاکید می‌کند: با تعریف رئیس جمهوری از شرکت ملی گاز، بار مسئولیت‌مان سنگین‌تر شده است. در شرکت مهندسی و توسعه گاز، نسبت به تعریف رئیس جمهوری، حساس شده‌ایم و تلاش می‌کنیم لایق این تعریف باشیم و بتوانیم این جایگاه را حفظ کنیم. از طرفی در زمینه تعهدهای پروژه‌ای توانسته‌ایم طرح‌هایی را که در دوره‌های قبل تعریف شده بود، به سرانجام برسانیم و سرعت خوبی در اجرای پروژه‌های جدید پیدا کنیم.

در دوره گذشته، سالانه 200 تا 250 کیلومتر خط لوله اجرا می‌شد که پارسال به رکورد 600 کیلومتر دست یافتیم و امسال این میزان به یک‌هزار کیلومتر رسید. براین اساس اجرای پروژه‌ها در این شرکت مقید به زمان است و خوشبختانه توانسته‌ایم براساس برنامه زمان‌بندی، این طرح‌های توسعه‌ای را اجرایی کنیم.

سربار دولت نبودیم

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با اشاره به دیگر نکاتی که در تبدیل شدن گاز به افتخار دولت تاثیر داشته است، می‌گوید: در مسیر اجرای پروژه‌های صنعت گاز، با بهره‌گیری از رویکردهای نوین مالی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فشار مالی به دولت وارد نشد و شرکت ملی گاز در این مسیر گام‌های بلندی برداشته و در استفاده از منابع بند « ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 92 پیش‌قدم بوده است.

با ایجاد زیرساخت‌های صادراتی، ارسال گاز به بغداد بر اساس برنامه انجام شد و به‌زودی و پس از اعلام آمادگی کشور عراق، ارسال گاز به بصره نیز آغاز می‌شود. با تحقق این برنامه‌ها، صادرات گاز که از برنامه‌های ششم توسعه و سیاست‌های کلان و راهبردی کشور به شمار می‌آید، باعث ارزآوری برای کشور شده و سهم حضور ایران در تجارت جهانی گاز نیز افزایش می‌یابد.در مجموع، همه فعالیت‌های شرکت ملی گاز در مسیر تحقق قول‌های ریاست جمهوری بوده و توانسته است در این مسیر موفق عمل کند.

منبع: هفته‌نامه مشعل

کد خبر 281295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =