سال 97، سال پرکار صنعت نفت

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، سال آینده را سالی پرکار برای صنعت نفت کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد با امضای قرارداد توسعه‌ای چند میدان از یک سو و پیشبرد طرح‎های نگهداشت و افزایش تولید از سوی دیگر، حجم قابل توجهی از کار و اشتغال در انتظار فعالان این صنعت باشد.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری امروز (چهارشنبه 18 بهمن‌ماه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت پارس‎پترو زاگرس، با بیان این مطلب افزود: سیاست کلی شرکت ملی نفت و وزارت نفت این است که فرصت کار برای شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی احراز صلاحیت شده در بخش توسعه میدان‌های نفت و گاز فراهم شود.

وی نسبت به امضای حداقل یک قرارداد با یکی از شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی تا پایان سال ابراز امیدواری کرد و گفت: سال آینده قراردادهای بیشتری در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی امضا می‌شود و اجرای این قراردادها در کنار اجرای پروژه‌های نگهداشت و افزایش تولید، می‌تواند سال پرکاری را برای صنعت نفت کشور رقم بزند.

تکیه بر توانمندی‌های داخلی

منوچهری درباره پروژه‌های نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران که با ارزش بیش از 5 میلیارد دلار قرار است در قالب EPCF اجرایی شوند، گفت: عمده این پروژه‌ها در شرکت نفت مناطق مرکزی، نفت فلات قاره و ملی نفتخیز جنوب متمرکز است و اجرای آنها، نقشی بسزا در بهره‌مندی از توانمندی‌های داخلی و رونق اشتغال دارد.

وی بر سهم حداکثری شرکت‎های داخلی در اجرای این پروژه‌ها تاکید کرد و یادآور شد: استفاده از این ظرفیت‌ها در استانی مانند خوزستان، راهبردی است که به طور جدی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

منوچهری با اشاره به این‌ که شرکت‌های ایرانی در اجرای این پروژه‌ها تنها حدود 20 درصد اعتبار مورد نیاز را تامین می‌کنند، بر ضرورت رعایت استانداردها، بالا بردن سطح کیفی کار، انجام کار در زمان تعهد شده و ارائه قیمت‌های قابل قبول از سوی شرکت‌های داخلی تاکید کرد.

وی با اشاره به طرح بومی‌سازی 10 گروه خانواده کالاهای پرمصرف در صنعت نفت که در دست اقدام است، ادامه داد: این طرح فرصت مغتنمی را برای استفاده حداکثری از توان سازندگان داخلی صنعت فراهم کرده است و با توجه به ظرفیت‎سازی‌های این طرح و دیگر ظرفیت‎های موجود در زمینه ساخت کالاهای نفتی در کشور، غالب تجهیزات مورد نیاز در اجرای طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نیز از  تولیدات سازندگان ایرانی تامین خواهد شد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، مطالعه تمام میدان‌های نفت و گاز کشور و بازبینی تاسیسات روسطحی را از دیگر مواردی عنوان کرد که تحقق آنها نیز به افزایش حجم کار در صنعت نفت کمک می‌کند. 

فضای مساعد برای افزایش ذخایر اثبات شده هیدروکربوری

وی در ادامه، به شرکت پارس‏‎پتروزاگرس اشاره کرد و گفت: این شرکت از شرکت‌های مشاور بالادستی است که توانسته با حرکت در مسیر تکاملی، به عنوان شرکت اکتشاف و تولید از سوی وزارت نفت احراز صلاحیت شود و حفظ این امتیاز در گرو تلاش، کار و ارائه عملکرد حرفه‌ای و توان سرمایه‌گذاری و توسعه است.

منوچهری یادآور شد: بر اساس راهبردی که از حدود 2 سال پیش اتخاذ شد و به جریان افتاد، به شرکت‌های بین‌المللی و داخلی برای مطالعه میدان‌های نفت و گاز ایران فرصت داده می‌شود طرح توسعه اولیه میدان‌های نفت و گاز را بر مبنای مطالعات‌شان ارائه دهند. شرکت ملی نفت ایران نیز پس از ارزیابی طرح و مقایسه نتایج مطالعات ارائه شده، از طریق مناقصه یا مذاکره کار را ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که تاکنون 45 پروپوزال (نتایج مطالعات) از سوی شرکت‌های داخلی و خارجی به شرکت ملی نفت ایران ارائه شده است، ادامه داد: این مطالعات منتهی به شناخت بهتری از ظرفیت‌های هیدروکربوری ایران شده و نشان می‌دهد فضا برای افزایش ذخایر اثبات شده نفت و گاز در کشور فراهم است؛ اقدامی که کشورهای همسایه به طور مستمر در دستور کار دارند. 

تامین مالی از طریق جذب سرمایه‎های خارجی در اولویت

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که مطالعه میدان سوسنگرد پیش‎تر به شرکت‌های دیگری نیز واگذار شده است، اظهار کرد: اگرچه شرکت‌های داخلی امکان استفاده از منابع داخلی از جمله صندوق توسعه ملی و... را دارند، اما اولویت با تامین سرمایه‎های خارجی است.

وی، مطالعه خوب و تعریف درست از طرح را از عوامل موثر در جذب سرمایه‌گذاران برشمرد و ابراز امیدواری کرد که شرکت پارس‎پتروزاگرس، مطالعه میدان سوسنگرد را در حد مطلوبی انجام و ارائه دهد.

منوچهر شاپوری، مدیرعامل شرکت پارس پتروزاگرس نیز در این مراسم، به توانمندی‌های این شرکت اشاره کرد و با اشاره به حدود 13 سالی که از آغاز فعالیت پارس‎پتروزاگرس می‌گذرد، گفت: این شرکت در سال‎های فعالیت خود به عنوان شرکت مهندس مشاور در بخش بالادستی، در اجرای حدود 70 پروژه با بخش‌های مختلف وزارت نفت همکاری داشته است.

وی ادامه داد: پارس‎پتروزاگرس تفاهمنامه‌هایی با شرکت‌های خارجی امضا کرده است و پیشبرد مذاکرات در زمینه جذب سرمایه‌های خارجی را در دست اقدام دارد.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران و شرکت پارس پتروزاگرس امروز تفاهمنامه‌ای امضا کردند که بر مبنای آن، مطالعه میدان سوسنگرد در دستور کار این شرکت ایرانی اکتشاف و تولید قرار گرفت. 

کد خبر 281307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =