۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
  • کد خبر: 281312
جلد نخست کتاب واکاوی حوادث صنعت نفت منتشر شد

جلد نخست کتاب واکاوی حوادث صنعت نفت (مدیریت دانش تجارب با رویکرد درس‌آموزی) به کوشش هیئت سوم بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان وزارت نفت -ویژه HSE منتشر شد.

به گزارش شانا، حسن اصیلیان، رئیس هیئت سوم بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت نفت - ویژه HSE گفت: این هیئت با گردآوری این مجموعه‌ در نظر دارد با اشتراک‌گذاری تجربه‌های حاصل از حوادثی که در هیئت مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفته است، گامی به سوی ارائه هشدارهای لازم و پیشگیری از بروز حوادث مشابه در صنعت نفت بردارد.

به گفته وی، جلد نخست این کتاب مشتمل بر چهار فصل علل وقوع حوادث، بررسی تجزیه و تحلیل حوادث ناشی از کار، چند روش برای بررسی حادثه و تجزیه و تحلیل حوادث بررسی شده، است. 

رئیس هیئت سوم بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت نفت – ویژه HSE با اشاره به تشکیل هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری  برای رسیدگی به کم کاری و قصور کارکنان دولت افزود: هیئت رسیدگی به تخلفات کارکنان - ویژه HSE به قصور کارکنان در انجام وظایفی که منجر به تهدید سلامت کارکنان، وقوع حادثه یا آسیب به محیط زیست می‌شود رسیدگی می‌کنند.

اصیلیان تصریح کرد: این هیئت با تجزیه و تحلیل وقایع و حوادث مختلف، علاوه برصدور احکام گوناگون درباره افراد خاطی سعی می‌کند جلسات بررسی خود را به کلاس آموزشی تبدیل کند تا متخلفان بیش از پیش به وظایف کاری خود آشنا شوند و از بروز وقایع و حوادث جبران‌ناپذیر جلوگیری کنند.

رئیس هیئت سوم بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت نفت – ویژه HSE در ادامه اظهار کرد: در کشور ما نرخ وقوع حوادث شغلی در حال رشد است و هرسال تعداد زیادی حوادث مرگبار در محیط‌های شغلی به وقوع می‌پیوندد. در صنعت نفت نیز با توجه به ماهیت ذاتا خطرناک فعالیت‌ها و عملیات کاری، در هر سال حوادث متعددی به وقوع می‌پیوندد که پیامدهای نامطلوبی بر جای می‌گذارد.

وی گفت: به وقوع پیوستن حوادث شغلی در محیط‌های کاری و به تبع آن جان باختن یا آسیب دیدن کارکنان به عنوان مهم‌ترین سرمایه هر کشور، افزون بر آثار نامطلوب روانی و اجتماعی که به هیچ عنوان قابل جبران نیست، خسارت‌های اقتصادی قابل توجهی نیز به دنبال خواهد داشت و هزینه‌های هنگفتی را به سازمان‌ها تحمیل می‌کند.

اصیلیان تصریح کرد: در مسیر پیشگیری از این حوادث و خسارت‌های ناشی از آنها، شناخت علل وقوع این حوادث اهمیت بسیاری دارد. شناخت این علل می‌تواند در گسترش برنامه‌های پیشگیرانه نظیر برنامه‌های بازرسی ایمنی مبتنی بر ریسک مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان اظهار کرد: پیشگیری از حوادث یکی از اهداف اصلی برنامه‌های HSE  به شمار می‌آید و براین اساس، درک علل حوادث به راهبردی برای پیشگیری از آنها منجر خواهد شد.

کد خبر 281312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =