۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
  • کد خبر: 281367
خوش‌بینی اوپک به رشد تقاضای نفت

اوپک پیش‌بینی کرد تقاضای نفت در سال جاری میلادی افزایش می‌یابد، اما درباره رشد عرضه نفت از سوی رقیبان نیز هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، اوپک دیروز (دوشنبه، 23 بهمن‌ماه) اعلام کرد: به دلیل وضع مناسب اقتصاد جهان، تقاضای جهانی نفت در سال 2018 میلادی با شتابی بیش از انتظار افزایش خواهد یافت.

با این همه، اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: به دلیل افزایش تولید نفت آمریکا و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو اوپک، بازگشت توازن به بازار نفت زودتر از پیش‌بینی‌های گذشته اتفاق نمی‌افتد و در اواخر سال 2018 میلادی محقق می‌شود.

طبق پیش‌بینی اوپک، تقاضای روزانه نفت جهان در سال جاری میلادی یک میلیون و 590 هزار بشکه رشد خواهد داشت که 60 هزار بشکه بیشتر از برآورد پیشین این سازمان است.

در گزارش اوپک آمده است: به تازگی، توسعه اقتصادی مطلوب و مستمر در مراکز تقاضای نفت در جهان، مهم‌ترین عامل محرک رشد تقاضای نفت بوده است.

این سازمان در گزارش خود افزود: پیش‌بینی می‌شود حداقل در کوتاه‌مدت، این پیوند نزدیک میان رشد اقتصادی و افزایش تقاضای نفت ادامه داشته باشد.

اوپک پیش‌بینی کرد آمریکا و دیگر تولیدکنندگان نفت غیر عضو این سازمان عرضه روزانه نفت خود را در سال 2018 میلادی یک میلیون و 400 هزار بشکه افزایش می‌دهند و این مسئله، بازگشت توازن به بازار را به تأخیر می‌اندازد.

این سازمان اعلام کرد: روند مستمر رشد قیمت نفت از تابستان 2017 تا کنون و تمایل به استفاده از فرصت‌های رشد سبب شده است تولیدکنندگان عمده نفت فعالیت‌های اکتشافی خود را هم در بخش نفت شیل و هم در بخش فراساحلی، از سر بگیرند.

اوپک افزود: انتظار می‌رود بازار تنها در اواخر سال 2018 میلادی به سوی توازن باز گردد.

طبق اعلام اوپک، سطح ذخیره‌سازی نفت در کشورهای صنعتی در ماه دسامبر سال 2017 میلادی با 22 میلیون و 900 هزار بشکه کاهش، به 2 میلیارد و 888 میلیون بشکه رسید که همچنان 109 بشکه بیشتر از میانگین پنج ساله است.

گزارش ماهانه اوپک همچنین نشان داد پایبندی به توافق جهانی کاهش تولید نفت در ماه ژانویه امسال همچنان مطلوب بود و تولید اعضای این سازمان در این مقطع با هشت هزار بشکه کاهش به 32 میلیون و 302 هزار بشکه در روز رسید.

اوپک به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد تولید نفت ونزوئلا در ماه ژانویه امسال به یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسید، در حالی که گزارش مستقیم ونزوئلا به این سازمان نشان‌دهنده تولید روزانه یک میلیون و 769 هزار بشکه بود.

با استناد به افزایش تولید کشورهای غیر عضو اوپک، این سازمان برآورد تقاضای جهانی برای نفت اعضای خود را 230 هزار بشکه کاهش داد و به 32 میلیون و 860 هزار بشکه در روز رساند.

کد خبر 281367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =