ایران می‌تواند انرژی مورد نیاز هند را با قراردادهای راهبردی بلندمدت تامین کند

رئیس جمهوری در دیدار با نخست وزیر هند با بیان این‌که ایران می‌تواند انرژی مورد نیاز این کشور را در قالب قراردادهای راهبردی بلندمدت تامین کند، گفت: این قراردادها در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل، دو کشور را به شرکای راهبردی و مطمئن تبدیل می‌کند.

به گزارش شانا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر حسن روحانی روز شنبه (28 بهمن‌ماه) در دیدار نارندرا دامورداس مودی با ابراز خرسندی از روند رو به توسعه روابط تهران-دهلی نو اظهار کرد: روابط ایران و هند به ضرر هیچ کشوری نیست و ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه و تعمیق روابط ایران و هندوستان وجود دارد که باید از همه این ظرفیت‌ها برای منافع و آینده‌ای بهتر برای دو ملت و منطقه، بیش از پیش بهره گرفت.

وی حوزه‌های مرتبط با انرژی و حمل‌ونقل را دو ظرفیت مهم برای همکاری راهبردی ایران و هند برشمرد و افزود: بندر چابهار به عنوان پل ارتباطی هند به افغانستان و آسیای مرکزی و اروپای شرقی، می‌تواند روابط تاریخی دو کشور و منطقه را مستحکم‌تر سازد. همچنین روابط ترانزیتی دو کشور ظرفیت‌های چندجانبه و منطقه‌ای با مجموعه کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد و ما آماده قراردادهای سه جانبه و چندجانبه‌ایم تا این مسیر ترانزیتی از چابهار، به مسیر راهبردی برای استحکام روابط منطقه‌ای تبدیل شود.

رئیس جمهوری همچنین با بیان این‌که ایران می‌تواند انرژی مورد نیاز هند را در قالب قراردادهای راهبردی بلندمدت تامین کند، گفت: این قراردادها در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل، دو کشور را به شرکای راهبردی و مطمئن بدل خواهد کرد.

روحانی در ادامه با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های هندی برای توسعه فعالیت‌های‌شان در ایران گفت: این شرکت‌ها می‌توانند در حوزه‌های انرژی، تاسیسات شیرین‌سازی آب، کشاورزی و ایجاد شهرک‌های فناوری و انرژی خورشیدی فعال شوند.

وی، تروریسم را معضلی نه تنها برای منطقه، بلکه برای جهان دانست و با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری کشورها در این عرصه، گفت: باید با ریشه‌های تروریسم که عمدتا فکری و فرهنگی و ناشی از ترویج اندیشه‌های افراطی و مروج خشونت است، مبارزه کرد و ما آماده همکاری فرهنگی در این زمینه با کشورهای دوست ازجمله هند هستیم.

نخست‌وزیر هند نیز در این دیدار روند توسعه روابط دو کشور را رضایت‌بخش اعلام و تاکید کرد که کشورش مصمم به توسعه همه‌جانبه روابط با ایران است و باید از ظرفیت‌های گسترده‌ای که در روند توسعه این مناسبات وجود دارد، بهره‌برداری کرد.

مودی گفت: با برداشته شدن بسیاری از موانع بر سر راه توسعه همکاری اقتصادی ایران و هند، عمده سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه به نتیجه رسیده و به روند توسعه مناسبات تهران - دهلی‌نو شتاب داده است.

وی با بیان این‌که هند آماده همکاری‌های درازمدت با ایران در همه زمینه‌های مورد علاقه دو کشور است، تصریح کرد: شرکت‌های هندی آماده‌اند سرمایه‌گذاری‌های خود را در حوزه‌های همکاری از جمله نفت و گاز توسعه دهند.

نخست وزیر هند همچنین به  اهمیت و جایگاه ویژه بندر چابهار برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای اشاره کرد و با تاکید بر این‌که «چابهار می‌تواند بازی مناسبات تجاری در منطقه و جهان را عوض کند»، گفت: ما هم اکنون صدور محصولات خود از جمله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان آغاز کرده‌ایم.

وی همچنین پیشنهاد داد که در آینده نزدیک سمیناری متشکل از نمایندگانی از کشورهای منطقه از جمله روسیه و کشورهای اوراسیا در چابهار برگزار شود.

مودی تروریسم و گسترش آن را موجب نگرانی همه کشورهای منطقه از جمله هند برشمرد  و گفت که کشورش آماده همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم است.

کد خبر 281432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =