دلایل آلودگی هوا به داده‌های صحیح و آزمایش‌های دقیق نیاز دارد

بحث و بررسی درباره علل آلودگی هوای کلانشهرها نیازمند اطلاعات و داده‌های صحیح و انجام آزمایش‌های دقیق برای تعیین سهم هر یک از عوامل آلاینده هواست.

به گزارش شانا، پیرو انتشار مطلبی با عنوان «پنج متهم اصلی» به قلم آقای اصغر ابراهیمی‌اصل، در صفحه 8 روزنامه شهروند مورخ 29/ 11/ 96 و طرح پاره‌ای مطالب خلاف واقع، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت توضیحات زیر را ارائه کرد:

پیرو ادعای آقای اصغر ابراهیمی‌اصل در مورد این‌که بنزین توزیعی در کلانشهرها از جمله شهر تهران فاقد استاندارد یورو 4 است، ضمن تکذیب این ادعا به اطلاع عموم می‌رساند توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 از تیرماه 1392 در تهران آغاز شده و به تدریج در سایر کلانشهرها نیز فراگیر شده و هم اکنون روزانه 40 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 در هشت کلانشهر و تعدادی از شهرهای دیگر کشور توزیع می‌شود، اما همانگونه که نویسنده خود معترف است تکنولوژی پایین در اکثر اتومبیل‌های موجود در چرخه حمل‌ونقل سبب اصلی انتشار گازهای آلاینده بوده و آزمایش‌های صورت گرفته روی خودروهای با فناوری و بازدهی پایین و بالا در شرایط یکسان استفاده از سوخت، به روشنی موید این موضوع است که علت اصلی آلایندگی نه خود بنزین، بلکه گازهای خروجی از اگزوز بر اثر راندمان پایین موتور خودرو و تکنولوژی قدیمی آنهاست.

همچنین درباره تامین سوخت مصرفی نیروگاه‌ها در زمستان به اطلاع می‌رساند که با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، میزان تحویل گاز طبیعی به نیروگاه‌های حرارتی امسال به 68 میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته بیش از 5 میلیارد مترمکعب افزایش یافته و به همین میزان از مصرف گازوییل و مازوت در نیروگاه‌ها کاسته شده و بدیهی است این موضوع نمی‌تواند عامل بزرگ آلودگی هوای کلانشهرها قلمداد شود.

در مورد ادعای دیگر ایشان مبنی بر عدم صدور مجوز ارتقای پالایشگاه‌ها در دوران وزارت مهندس زنگنه نیز ضمن تکذیب این ادعا، به اطلاع می‌رساند فرآیند مطالعات نوسازی و به روزرسانی پالایشگاه‌های کشور از سال 1381 آغاز شده و در دوره اخیر وزارت ایشان نیز طرح‌هایی مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در طول بیش از 8 سال دوران دولت نهم و دهم بلاتکلیف بوده به بهره‌برداری رسید و طرح‌هایی مانند توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان و طرح فراگیر پالایشی سیراف نیز تعریف و عملیات اجرایی آن با تامین مالی از منابع خارجی و مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

در مورد ادعای نویسنده مبنی بر کیفیت پایین بنزین وارداتی هم مانند سایر ادعاهای ایشان بیشتر از آن‌که مبنای کارشناسی داشته باشد ناشی از اشتیاق وافر به تصفیه حساب سیاسی و شخصی است، هیچ مستندی ارائه نشده و مشخص نیست بر چه اساسی این ادعا را مطرح ساخته‌اند، اما شایان ذکر است که همه محموله‌های بنزین وارداتی شامل استاندارد یورو 4 بوده و پیش از تخلیه در مبادی ورودی کشور از سوی مراجع ذی‌ربط آزمایش شده و تنها پس از تایید کیفیت اجازه تخلیه صادر می‌شود و در این مورد هیچ اغماضی صورت نمی‌گیرد.

کد خبر 281527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =