پیگیری فعال مذاکرات توسعه 22 میدان نفت و گاز در شرکت ملی نفت

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران وضع کنونی مذاکرات قراردادهای بالادستی این شرکت را تشریح کرد و گفت: هم اکنون به صورت فعال مذاکرات توسعه ۲۲ میدان نفت و گاز را دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری عصر امروز (چهارشنبه، 23 اسفندماه) در آیین رسمی امضای قرارداد توسعه میدان‌های نفتی آبان و پایدار غرب، اظهار کرد: مذاکرات قراردادی میدان‌های یاران، سپهر، جفیر، منصوری، آذر، آب تیمور، چنگوله، دهلران، مارون (بنگستان) و کوپال پیشرفت خوبی دارند و در این میان مذاکرات قراردادی میدان‌های یاران، منصوری سپهر و جفیر تقریبا نهایی شده است.

وی افزود: همچنین مذاکرات قراردادی میدان یادآوران کلید خورده است و میدان آزادگان نیز طبق روال در دستور کار قرار دارد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت با بیان این‌که برای توسعه میدان گازی فرزاد بی با هند در حال مذاکره هستیم، ادامه داد: قرارداد توسعه میدان بلال هم به‌زودی با شرکت‌های داخلی امضا می‌شود و تکمیل توسعه میدان فروزان نیز در دستور کار است.

منوچهری با اشاره به قرارداد توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب که بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت زاروبژنفت روسیه و  دانا انرژی امضا می‌شود، عنوان کرد: مذاکره با دیگر شرکت‌های روس از جمله گازپروم نفت و روسنفت نیز ادامه دارد و امیدواریم این مذاکرات نیز یکی پس از دیگری نهایی شوند.

وی گفت: با توجه به این‌که حدود 30 قرارداد EPC نیز به منظور اجرای طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت در دستور کار شرکت ملی نفت قرار دارد، پیش‌بینی می‌کنیم سال ۹۷ سال پرکاری برای صنعت نفت باشد و این رونق را به‌ویژه در نیمه دوم سال آینده شاهد خواهیم بود.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت به میدان‌های موضوع قرارداد امروز اشاره کرد و افزود: میدان‌های آبان و پایدار غرب اگرچه در حال تولید هستند، اما به سرعت با افت تولید روبه‌رو می‌شوند و به این منظور هدف اصلی این قرارداد، نگهداشت و افزایش تولید است.

به گفته منوچهری، با اجرای کامل این قرارداد، ۶۷ میلیون بشکه تولید اضافی نفت را نسبت به تخلیه طبیعی این دو میدان در مدت 10 سال شاهد خواهیم بود.

وی حجم سرمایه‌گذاری قرارداد را حدود ۶۷۰ میلیون دلار عنوان کرد که ۱۰ درصد آن به هزینه‌های غیر سرمایه‌ای اختصاص می‌یابد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با ابراز خرسندی از مشارکت یک شرکت اکتشاف و تولید ایرانی در این قرارداد، ادامه داد: شرکت ایرانی ازسوی شرکت زاروبژنفت برای همکاری انتخاب شد و امیدواریم بتواند سهم قابل توجهی در اجرای این قرارداد داشته باشد.

منوچهری گفت: در تنظیم مستندات قراردادی، موضوع ساخت داخل و مشارکت حداکثری شرکت‌های ایرانی به خوبی مدنظر قرار گرفت و شرکت روس نیز تعهدهای لازم را در این زمینه پذیرفته است.

وی با بیان این‌که به طور قطع انضباط خوبی در این زمینه حاکم خواهد بود، گفت: اجرای این قرارداد نویددهنده انتقال فناوری در حوزه ازدیاد برداشت است.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت با بیان این‌که اجرای این قرارداد به رونق فعالیت‌های شرکت‌های داخلی سازنده تجهیزات نفتی نیز کمک می‌کند، ادامه داد: امیدواریم در آینده امکان ساخت صدها و حتی هزاران پمپ ESP در کشور فراهم شود.

منوچهری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مطالعاتی این دو میدان در حدود یک‌سال و نیم گذشته عنوان کرد: در این مدت، مذاکرات پیشرفت مطلوبی داشت و به‌ویژه در یک ماه و نیم اخیر، مذاکره‌کنندگان دو طرف تا پاسی از شب به بحث و تبادل نظر ادامه می‌دادند.

وی از حمایت‌های بی دریغ وزیر نفت در پیشبرد مذاکرات این قرارداد قدردانی کرد.

کد خبر 281896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =