زنگنه: «نفت ملی» یعنی توانایی انجام کارهای بزرگ را داشته باشیم

وزیر نفت امضای قرارداد توسعه میدان سپهر و جفیر را در آستانه ملی شدن صنعت نفت مهم دانست و گفت: نفت ملی یعنی این که خودمان توانمندی اجرای کارهای بزرگ را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه عصر امروز (یکشنبه، ۲۷ اسفندماه) در آیین امضای قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان‌های جفیر و سپهر میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با اشاره به مذاکرات طولانی با این شرکت به منظور امضای این قرارداد، اظهار کرد:‌ این نخستین قراردادی است که در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی با یک شرکت اکتشاف و تولید ایرانی بعنوان اپراتور امضا می‌شود.

وی، شرکت‌های اکتشاف و تولید را همزاد الگوی جدید قراردادهای نفتی اعلام کرد و افزود: یکی از رکن‌های اصلی در الگوی جدید قراردادهای نفتی تشکیل شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی بوده است، ضمن این که ایجاد این شرکت‌ها هم جزو سیاست‌های کلی نظام بود، به آن معنا که این شرکت‌ها بتوانند بدون مالکیت بر مخزن تشکیل شوند.

وزیر نفت با اشاره به مخالفت‌هایی که در چندسال گذشته نسبت به تشکیل شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی شده بود، ادامه داد: آن زمان عده‌ای گفتند شرکت‌های خارجی گرگ‌ هستند و شرکت‌های اکتشاف و تولید هم گرگ‌زاده و عاقبت گرگ زاده، گرگ می‌شود.

زنگنه با یادآوری این‌که، آن‌ها که مخالف تشکیل شرکت‌های اکتشاف و تولید هستند بعد از چندسال طوری رفتار می‌کنند که  تاسیس این شرکت‌ها دستاورد آنها بوده است، تصریح کرد: امروز عده‌ای در مورد شرکت پتروپارس به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا خودشان این شرکت را تاسیس کرده‌اند، در حالی که همین‌ها تلاش کردند ما را به خاطر پتروپارس به زندان بیندازند. حالا هم شرکت‌های اکتشاف و تولید را ما راه می‌اندازیم و چندسال بعد آن‌ها می‌گویند که ما راه انداختیم.

وی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید در کنار شرکت‌های خارجی در اجرای پروژه‌ها به منظور یاد گرفتن کار و استفاده از تجربه‌های شرکت‌های خارجی یکی از اصل‌های وزارت نفت در الگوی جدید قراردادهای نفتی است.

تجربه ملاک است نه رنگ چشم و مو

وزیر نفت با بیان این که تجربه ملاک ماست نه رنگ چشم و مو ادامه داد: بعضی‌ها به ما می گویند شما از کسانی که چشم‌شان رنگی است یا موی سرشان بور است خوشتان می‌آید، اما این طور نیست و ما می‌خواهیم شرکت‌های ایرانی از تجربه شرکت‌های خارجی استفاده کنند و از آنها کار یاد بگیرند.

زنگنه گفت: واقعیت این است که ما در بحث اجرای طرح‌ها، طراحی و نظارت بر اجرا به تجربه نیاز داریم، این‌ها هم چیزهایی نیست که در کلاس درس آموزش داده شود. کسانی هستند که در این کار تجربه بیشتری از ما دارند و شرکت اکتشاف و تولید ایرانی از جمله انرژی پاسارگاد می‌تواند از تجربه آنان استفاده کنند.

وی با بیان این‌که شرکت انرژی پاسارگاد برای اجرای این طرح نزدیک به 3 میلیارد دلار باید تامین مالی کند، افزود: افزون بر فعالیت‌های متعارف حفاری افقی  در این طرح، باید از روش‌های  IORو EOR  نیز که کار پیچیده‌ای است استفاده شود.

وزیر نفت با بیان این‌که شرکت‌های اکتشاف و تولید از منظر دیگر شرکت‌های جی سی هستند که وظیفه اصلی آنها پیمانکاری عمومی است، گفت: براساس الگوی جدید قراردادهای نفتی این شرکت‌ها باید اسناد مناقصه را تهیه و پیمانکاران مورد نظر را دعوت و سپس مناقصه را برگزار کنند، ضمن این که بر کار پیمانکاران نظارت داشته باشند، مسئولیت ضمانت و ریسک کلی عملیات تامین مالی نیز برعهده آنهاست.

چرا پاسارگاد؟

زنگنه با اشاره به سابقه شرکت پاسارگاد در احداث خط لوله ششم سراسری گاز که ۱.۸ میلیارد دلار ارزش داشت و هم‌اکنون از طریق این خط لوله، ایران به عراق گاز صادر می‌کند، افزود: با توجه به تجربه موفق همکاری با این شرکت، به نظرمان رسید انرژی پاسارگاد بهتر از بقیه می‌تواند چنین طرح بزرگی را با اتکای به بانک پاسارگاد تامین مالی کند.

وی برخورداری شرکت پاسارگاد از نیروهای جوان را از دیگر مزیت‌های این شرکت برشمرد و اظهار کرد: براساس گزارش‌هایی که به من رسیده و بیشتر هم مورد توجه ما بوده است، جوان بودن این گروه سبب شده تا فهم درستی از اقتصاد مالی پروژه داشته باشند.

وزیر نفت با ابراز امیدواری نسبت به تامین به موقع مالی  این پروژه تصریح کرد: با اجرای این طرح، ۱۱۰ هزار بشکه تولید نفت محقق می شود، ضمن این که در طول ۲۰ سال اجرای قرارداد، بیش از ۵۰۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌شود که همه آنها جدید است، زیرا میدان‌های سپهر و جفیر از جمله میدان‌های توسعه نیافته هستند.

زنگنه با اشاره به این که در توسعه این میدان‌ها حتی تولید ۱۳۰۰ بشکه‌ای میدان جفیر در بحث‌ها مطرح نشد، گفت: از همان ابتدا فرض را بر این گرفتیم که اصلا تولیدی در این میدان‌ها نیست و به همین دلیل استفاده از روش‎های IOR و EOR در برنامه قرار گرفته است.

شیطنت رسانه‌های خارجی درباره سهم ایران در قرارداد آبان و پایدار غرب

وزیرنفت به قرارداد توسعه میدان‌های دهلران و پایدار غرب که هفته گذشته میان شرکت ملی نفت و زاروبژنفت منعقد شد اشاره کرد و گفت: ‌درباره امضای این قرارداد رسانه‌های خارجی شیطنت کردند و گفتند که ۸۰ درصد منافع توسعه این میدان سهم روس‌ها و ۲۰ درصد آن سهم شرکت‌های ایرانی شد، در حالی که براساس قراردادی که امضا شد سودی که در طول ۲۰ سال از محل توسعه میدان‌ها عاید شرکت‌ها می‌شود ۵ درصد است و ۲۰ درصد سهم ایرانی و ۸۰ درصد سهم شرکت روس از این پنج درصد محاسبه می‌شود نه این که ۸۰ درصد منافع توسعه میدان از آن شرکت روسی باشد. در واقع این هم شیطنت عمدی بود که انجام شد.

وی یادآور شد: درباره این پروژه هم همان طور که گفته شد حداکثر 3 درصد از منافع توسعه میدان در طول ۲۰ سال عاید شرکت پاسارگاد می‌شود که بعد از آن هم تولید میدان می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ سال دیگر ادامه یابد. 

زنگنه با تشکر از کارشناسان شرکت ملی نفت و شرکت پاسارگاد که با همدلی توانستند این قرارداد را به نتیجه برسانند، افزود: با توجه به این که در اجرای این قرارداد شرکت ایرانی اپراتور یا همان مجری طرح است از نظر ما ۱۰۰ درصد کار به شرکت ایرانی واگذار شده است که امیدوارم بخش مهمی از اجرای آن به شرکت‌های ایرانی واگذار شود.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری مستقیم بیش از ۲.۴ میلیارد دلاری برای توسعه این میدان‌ها ادامه داد: اگر بخواهیم این میزان سرمایه‌گذاری را با بخش‌های دیگر مقایسه کنیم باید بگویم که بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم، زیرا در قراردادهای دیگری که امضا می‌شود هزینه‌های غیرمستقیم و مالیات در قرارداد بیان می‌شود، در حالی که ما در قراردادها آنچه را که خالص برای سرمایه‌گذاری پرداخت می‌شود، رقم سرمایه‌گذاری می‌گیریم و بقیه را هزینه‌های غیرمستقیم یا بدون حجم سرمایه‌گذاری حساب می‌کنیم.

وزیر نفت با بیان این که امیدوارم بیش از رقم ۲.۴ میلیارد دلار کار به شرکت‌های ایرانی واگذار شود، تصریح کرد: این کار به توسعه اشتغال در منطقه غرب کارون منجر خواهد شد، ضمن این که در مدت زمان ۳۰ ماه میدان به نخستین تولید خواهد رسید.

برای همه شرکت‌های اکتشاف و تولید کار هست

زنگنه همچنین امضای این قرارداد را در آستانه ملی شدن صنعت نفت کار مهمی دانست و افزود: پیش‌تر هم گفته بودم که پیروزی انقلاب اسلامی نفت را ملی کرد، نفت ملی یعنی این که تصمیم‌ درباره میزان و چگونگی تولید را در ایران می‌گیریم نه در لندن.

وی یادآور شد: ۲۰ سال پیش دوستان مناطق نفتخیز به من می‌گفتند که باید تصمیم‌گیری در نفت مثل پیش از انقلاب به جای تهران به اهواز بیاید که به آنها گفتم اشتباه نکنید، تصمیم‌گیری در اهواز نبود، در لندن انجام می‌شد و پس از انقلاب به تهران آمد.

وزیر نفت ادامه داد: اکنون هم نفت ملی یعنی این که ما شرکت اکتشاف و تولید داشته باشیم، یعنی این که خودمان توانمندی اجرای پروژه‌های بزرگ را داشته باشیم. و این هم با شعار نمی‌شود، باید ذره ذره زحمت کشید و تلاش کرد، وقت و انرژی گذاشت، دل سوزاند، تا این اتفاق بیفتد.

زنگنه با بیان این‌که مهم است شرکت‌های ایرانی قوی شوند و ما برای همه شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی چه به صورت مشارکت با شرکت‌های خارجی و چه به صورت مستقل کار داریم، بنابراین جای نگرانی نیست، گفت: ‌برای همه شرکت‌های ایرانی اگر بتوانند به تامین مالی پروژه‌ها بپردازند کار هست. این طور نیست که ما چهار میدان نفتی داریم و این چهار میدان را به چهار شرکت نفتی می‌دهیم و دیگر کار تمام می‌شود.

وزیر نفت خطاب به شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی تصریح کرد: ما بیش از ۱۰۰ میدان نفتی و گازی را می‌توانیم توسعه دهیم و برای توسعه آنها نیاز هم داریم، بنابراین همه شرکت‌ها می‌توانند کار داشته باشند، به شرط این که توان فنی، ظرفیت و مدیریت پروژه به اندازه و توانایی تامین منابع مالی را داشته باشند.

زنگنه در مورد تامین منابع مالی یادآور شد: البته بخشی از تامین منابع مالی را می‌توانیم از طریق صندوق توسعه ملی حمایت کنیم، اما شرکت‌ها باید خودشان بخشی از منابع را که سرمایه است تامین کنند که این‌ها جدای از سود است؛زمانی که پروژه به بهره‌برداری برسد سود هم داده می‌شود.

وی با تاکید دوباره نسبت به این که شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی نگران کار نباشند و برای همه آنها کار هست، ادامه داد: شرکت‌ها باهم رقابت مضر نکنند و رقابت مثبت داشته باشند و در خیر رقابت کنند. به این معنا که قیمت‌های بهتری داشته باشند و با IOR بهتر و سرعت بالاتر در ضریب برداشت به نفع منافع ملی به اجرای کار بپردازند.

وزیر نفت با بیان این که در الگوی جدید قراردادهای نفتی الزام داریم که شرکت‌های ایرانی در کنار شرکت‌های خارجی حضور داشته باشند، افزود:  تصمیم داریم به شرکت‌های ایرانی هم کار واگذار کنیم و ان‌شاءالله شاهد باشیم در کنار امضای قرارداد با شرکت‌های خارجی با شرکت‌های ایرانی هم قرارداد امضا کنیم.

تحرک بزرگ صنعت نفت در سال ۹۷

 زنگنه همچنین به دیگر برنامه وزارت نفت برای سپردن پروژه به شرکت‌های ایرانی با استفاده از روش EPC و EPD اشاره و تصریح کرد: در این روش‌ها که با تامین مالی شرکت ملی نفت ایران از طریق بانک‌ها انجام می‌شود کار مهمی انجام داده‌ایم و سال آینده حدود ۶ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های ایرانی که شرکت‌های اکتشاف و تولید، پیمانکار حفاری و EPC هستند، امضا خواهیم کرد. ان‌شاءالله از این طریق شاهد تحرک بزرگی چه در اشتغال و چه بهبود و بالا بردن ظرفیت صنعت نفت خواهیم بود.

وزیر نفت با بیان این که ۶۷ سال از ملی شدن صنعت نفت می‌گذرد، اظهار کرد: ان‌شاءالله این صنعت با اقتدار راه خودش را بپیماید و بتوانیم با قدرت کارمان را ادامه دهیم.

کد خبر 281961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =