۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
  • کد خبر: 281975
نفت؛ نگاه ملی و این چشم‎آبی‎ها

«رنگ چشم و مو مهم نیست؛ تجربه ملاک است.» این جمله را وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان‎های سپهر و جفیر گفت؛ احتمالا در واکنش به قضاوت آنانی که طی سال‎های اخیر بارها وزارت نفتِ دولت تدبیر و امید را چشم به راه چشم‎آبی‎ها خواندند؛ آنان که ندیدند و یا نخواستند ببینند...

  • «رنگ چشم و مو مهم نیست؛ تجربه ملاک است.» این جمله را وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان‎های سپهر و جفیر گفت؛ احتمالا در واکنش به قضاوت آنانی که طی سال‎های اخیر بارها وزارت نفتِ دولت تدبیر و امید را دلبسته چشم‎آبی‎ها خواندند؛ آنان که ندیدند و یا نخواستند ببینند در میان همه رفت‎و‎آمدهای نمایندگان کشورها و شرکت‎های خارجی که قاعدتا بخشی اجتناب‎ناپذیر از دیپلماسی انرژی کشوری است که بیشترین ذخایر هیدروکربور دنیا را در اختیار دارد، چگونه فضای کسب و کار برای حضور پررنگ‎تر و اثربخش‎تر شرکت‎های داخلی مساعد شده است. مهدی میرمعزی، مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به عنوان مدیرعامل یکی از شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی، در این مراسم از بیژن زنگنه و رویکرد حاکم بر وزارت نفت که تقویت‎کننده حضور موثر شرکت‌‏های داخلی در صنعت نفت بوده است، قدردانی کرد؛ اما به راستی شرکت‎های ایرانی در کجای معادلات نفتی وزارت نفت قرار دارند؟
  • شرکت ملی نفت ایران در سالی که گذشت، سه قرارداد توسعه‎ای در چارچوب الگوی جدید قراردادهای نفتی امضا کرد. تیرماه نخستین قرارداد در این چارچوب با هدف توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، سی‎ان‌‎پی‌سی‎ چین و پتروپارس امضا شد و در روزهای پایانی اسفندماه نیز شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میدان‎های مشترک آبان و پایدار غرب با کنسرسیومی متشکل از شرکت زاروبژنفت روسیه و دانا انرژی و برای توسعه میدان‎های سپهر و جفیر با شرکت گسترش انرژی پاسارگاد قرارداد امضا کرد. به این ترتیب، سه شرکت E&P ایرانی پتروپارس، دانا انرژی و گسترش انرژی پاسارگاد با امضای قرارداد توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور، روزهای پرکاری در پیش دارند. این مسیر ادامه دارد. وزیر نفت در مراسم امضای آخرین قرارداد نفتی در سال 96 گفت: «کار برای همه شرکت‎های ایرانی هست.»
  • دیشب (27 اسفندماه) در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میادین سپهر و جفیر، از علی کاردر، معاون وزیر درباره نتایج رویکرد تقویت توان داخل در وزارت نفت پرسیدم و گفت: «بزرگترین اقدامی که وزارت نفت در این مسیر انجام داد، ارزیابی و تعیین صلاحیت شرکت های ایرانی برای فعالیت در قالب شرکت‎های اکتشاف و تولید بود. باور این‎که روزی شاهد فعالیت شرکت‎های E&P در داخل کشور باشیم، ساده نبود. اما وزارت نفت مصر بود با اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی، فضای کاری مناسبی برای فعالیت شرکت‎های ایرانی ایجاد کند. اگر تنها به تولید فکر می کردیم، گزینه ایجاد و توانمندسازی شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی روی میزمان قرار نمی‎گرفت؛ اما هدف عمق‎بخشی به توان داخل در صنعت نفت بود. ضمن آنکه آنچه امروز در امضای قراردادهای جدید نفتی و انتخاب شرکای ایرانی از سوی شرکت‎های بین‎المللی شاهدیم، موید آن است که فرایند تایید صلاحیت و رتبه‎بندی‎ای که در وزارت نفت صورت گرفت، تا چه حد دقیق و حرفه‎ای و مطابق با واقعیات فضای کسب و کار بین‎المللی بوده است.»  وزارت نفت می‎توانست در مواجهه با بازار رو به رکود قراردادهای بیع متقابل، یا دست روی دست بگذارد یا مانند دولت دهم سراغی از قراردادهای مشارکت در تولید بگیرد؛ اما با وجود همه ناملایمت‎ها و فراز و نشیب‎ها قرارداد جدیدی را بنیان گذاشت که به گفته وزیر نفت، شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی رکن اصلی آن به شمار می‎روند. حالا دنیا مدل جدید قراردادهای نفتی ایران را می‎شناسد و قراردادها در این چارچوب، یکی پس از دیگری امضا می‎شود؛ آن هم با مشارکت شرکت‎های ایرانی.
  • درباره میزان متعهد بودن توتال به بهره‎مندی حداکثری از توان شرکت های ایرانی در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی هم پرسیدم که کاردر پاسخ داد: «شرکت‎های بین‎المللی معتبری مانند توتال با استانداردهای بالایی کار می‎کنند و کیفیت ساخت تجهیزات و برخورداری از استانداردهای روز برایشان حائز اهمیت است. مذاکراتی داشته‎ایم تا با همکاری نهاد صدور گواهی انجمن نفت ایران، مسائلی که مرتبط با استانداردهاست و مانع استفاده از توان برخی شرکت‎های ایرانی شده، مرتفع شود. همین پروسه نیز در نهایت به بالا رفتن سطح کیفی عملکرد سازندگان داخلی کمک می‎کند.» صحبت از نهاد صدور گواهینامه انجمن  نفت ایران شد؛ نهادی که به دنبال ابلاغ آیین‎نامه نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت محصولات و خدمات برای سازندگان کالاها و تجهیزات صنایع در انجمن نفت، تشکیل شده و نخستین گواهینامه‎های کیفیت محصول را نیز صادر کرده است. وزارت نفت از بحث کیفی‎سازی و استانداردسازی ساخت کالاهای صنعت نفت غافل نبوده است.
  • اما امسال بزرگترین قرارداد ساخت کالای نفت در پسابرجام هم امضا شد؛ قرارداد ساخت لوله‎های CRA (لوله مقاوم در برابر خوردگی) بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی اسپانیایی-ایرانی. رامین قلمبر، مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران از تحویل نخستین محموله لوله‎های CRA به خبر می‎دهد و می‎گوید: «طی یک ماه گذشته، نمایندگان شرکت اسپانیایی در ایران حاضر شده و نشست‎های متعددی با شرکت ایرانی برگزار کرده‎اند تا گپ‎های احتمالی در مسیر تولید این لوله‎ها مرتفع و به تدریج زمینه برای انتقال فناوری و تولید در داخل کشور فراهم شود. هفته گذشته، نمایندگان شرکت ایرانی نیز به اسپانیا رفتند و تعامل بسیار خوبی بین دو طرف برقرار است. کار طبق برنامه زمانبندی در حال پیشروی است و ما امید داریم در آینده‎ای نه چندان دور، شاهد تولید این لوله‎های منحصربه‌فرد در ایران باشیم.» در اجرای طرح بومی‎سازی 10 گروه خانواده کالاها و تجهیزات صنعت نفت، امسال قراردادهای دیگری هم امضا شد از جمله 2 قرارداد با موضوع انتقال فناوری و ساخت لوله‎های حفاری (Drill pipe) و لوله‎های وزنه (Drill collar) با کنسرسیومی ایرانی-آلمانی متشکل از هلدینگ اشمیت ‎کرانتس (Schmidt Kranz) آلمان و شرکت ساخت تجهیزات گاز تامکار. بر مبنای این قراردادها هم مقرر شده است طی مدت سه سال، فناوری ساخت انواع این لوله‎ها به شرکت ایرانی منتقل و در مجموع، ۱۲ هزار و ۵۰۰ شاخه لوله حفاری و هزار و ۸۰۰ شاخه لوله وزنه ساخته و به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده ‎شود.
  • البته پرواضح است برای توانمندسازی و بهره‎مندی حداکثری از توان شرکت‎های ایرانی، راه درازی در پیش است. انتظار می‎رود سال آینده، سال خوبی برای این شرکت‎ها باشد. وزارت نفت بسته‎های نگهداشت و افزایش تولید را برای اجرا در قالب EPC آماده کرده و قرار است این بسته‎ها با بهره‎مندی از توانمندی‎ شرکت‎های داخلی اجرا شوند. روند امضای قراردادهای جدید نفتی نیز ادامه دارد. غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در مراسم امضای قرارداد توسعه میادین آبان و پایدار غرب اعلام کرد که مذاکرات قراردادی میدان‎های منصوری، یاران، آذر، چنگوله، مارون (بنگستان) و کوپال پیشرفت خوبی داشته است و قرارداد توسعه میدان بلال به‌زودی با یکی از شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی امضا خواهد شد. قراردادهای باقیمانده در طرح بومی‎سازی کالاها و تجهیزات نفتی نیز سال آینده امضا می‌شود و فهرست جدید تجهیزات کاربردی نفت نیز با هدف بومی‎سازی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
  • ایجاد، ارزیابی، تایید صلاحیت و به‌کارگیری شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی، فعال‌سازی نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران، تدوین بسته‎های نگهداشت و افزایش تولید با رویکرد بهره‎مندی از توان شرکت‎های ایرانی، بهره‎مندی از توان سازندگان ایرانی در ساخت کالاها و تجهیزات کاربردی نفت و زمینه‎سازی برای انتقال فناوری ساخت به داخل کشور و همچنین امضای قراردادهای متعدد همکاری با دانشگاه‎ها به منظور تحکیم روابط صنعت و دانشگاه از جمله اقدام‌هایی است که در مسیر تقویت ظرفیت‎های داخلی و تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی در سال‎های اخیر مدنظر وزارت نفت قرار گرفته است. البته شرکت‎های ایرانی بسیاری در حوزه نفت و گاز فعالیت می‎کنند که ایجاد فضای کسب و کار برای همه آنها کار ساده‎ای نخواهد بود. با این حال وزارت نفت در این مسیر قدم گذاشته و با وجود مواجهه با انواع چالش‎ها که در راس آن کمبود منابع مالی خودنمایی می‎کند در حال پیشروی است. مراد از آنچه گفته شد، بی‎نقص تلقی کردن فرآیندهای جاری نیست؛ ضمن آن‌که این مسیر هنوز هم به پایان نرسیده است. قدر مسلم آنکه اینجا جز دغدغه ایران و ایرانی به چشم نمی‎آید و اگر برخی همه این‎ها را می‎بینند و اصرار دارند این اقدام‌ها را در سایه تعابیری مثل «دلبستگی به چشم‎آبی‎ها» کمرنگ جلوه دهند، حرجی نیست؛ فقط با این تعبیر، ای کاش در طول تاریخ ایران، همه آنان که دغدغه چشم‎آبی‎ها را داشتند این‎گونه می‎بودند. آنگاه بدون شک ایران امروز، ایران آبادتری بود.

هانیه موحد

کد خبر 281975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =