کاهش صادرات نفت کوتاه‌مدت بود؛ 2.5 میلیون بشکه روزانه صادر می‌کنیم

وزیر نفت، کاهش صادرات نفت را کوتاه مدت و مختص یک ماه دانست و گفت: ایران هم اکنون روزانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت ماه) پس از امضای قرارداد خط لوله گاز ایرانشهر - چابهار در جمع خبرنگاران درباره این‌که آیا مقدار صادرات نفت ایران کاهش یافته است، افزود: این کاهش مربوط به یک ماه بود و پس از آن افزایش یافت، ‌هم‌اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی درباره آخرین رقم فروش نفت هم اظهار کرد: مجموع صادرات نفت و میعانات گازی هم اکنون بیش از 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز است.

وزیر نفت درباره این که آیا تکلیف لایه نفتی پارس جنوبی مشخص شده است، یادآور شد: مذاکرات برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی با شرکت دانمارکی مرسک به این دلیل که مرسک از سوی شرکت فرانسوی توتال خریداری شد، متوقف شده و  برای سپردن توسعه این میدان به توتال هم برنامه‌ای نداریم.

زنگنه درباره این‌که آیا با شرکت‌های دیگر برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی مذاکره‌ای شده است، پاسخ داد: هنوز پیشنهادی جدی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

وی درباره صادرات گاز ایران به عمان هم با بیان این که پیشرفت مذاکرات در این زمینه بسیار مطلوب است، اظهار کرد: هم اکنون در مرحله اعلام برگزاری مناقصه برای احداث خط لوله دریایی  یا امضای قرارداد سرمایه‌ای با یک شرکت خارجی که این خط را احداث کند، قرار داریم.

وزیر نفت درباره این که آیا قراردادهای بعدی برای توسعه میدان‌های نفتی با شرکت‌های روس به امضا می‌رسد، اظهار کرد: مذاکرات با چند شرکت در مراحل نهایی است که در میان آنها شرکت‌های روسی هم حضور دارند.

هر کاری که لازم باشد برای مقابله با ترامپ انجام می‌دهیم

زنگنه درباره این موضوع که «شنیده می‌شود ایران برای صادرات نفت به هند تخفیف می‌دهد» پاسخ داد: ما تخفیف ویژه‌ای به هند ندادیم، البته برای فروش ممکن است در هر زمانی که لازم باشد سیاست‌های قیمتی را اعمال کنیم که بتوانیم در بازار حضور داشته باشیم.

وزیر نفت در مورد این‌که گفته می‌شود ایران برای جذب مشتری در مقابل سیاست‌های ترامپ به هند تخفیف می‌دهد، اظهار کرد: ما هر کاری را که لازم باشد برای این‌که با ترامپ مقابله کنیم، انجام می‌دهیم.

وی درباره تصمیم ترامپ برای ماندن در برجام در 12 مه (22 اردیبهشت‌ماه) هم پاسخ داد: باید صبر کنیم ببینیم ترامپ چه می‌کند. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همه تجارب و ظرفیت‌ها را برای این‌که ترامپ نتواند به ایران ضرر برساند به کار می‌بریم و هیچ گزینه‌ای را کنار نمی‌گذاریم.

زنگنه درباره توسعه میدان گازی فرزاد بی و مذاکره با هند هم اظهار کرد: قرار شد هندی‌ها گاز ترش میدان را به ما تحویل بدهند و ایران جابه‌جایی و سوآپ آن را انجام دهد.

قرارداد خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار با حضور وزیران نفت و دفاع به امضای حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز و نیکزاد قاسم‌پور، مدیرعامل شرکت خط لوله انتقال گاز مکران رسید.

کد خبر 282314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =