اقتصاد آمریکا می‌تواند با قیمت کنونی نفت کنار بیاید، اما ادامه روند رشد قیمت‌ها ممکن است به تقاضای سوخت در این کشور آسیب برساند.

به گزارش پایگاه اینترنتی مارکت واچ، قیمت نفت که اکنون به سوی 70 دلار برای هر بشکه حرکت می‌کند، برای اقتصاد آمریکا قابل تحمل است، اما اگر به رشد خود ادامه دهد، ممکن است چالش‌هایی ایجاد کند.

آخرین بار، قیمت نفت در سال 2014 میلادی به 70 دلار رسیده بود که در میانه راه سقوط قرار داشت. بسیاری از کارشناسان در آن زمان باور داشتند که این سطح قیمت تثبیت می‌شود یا حتی به سطوح بالاتر باز می‌گردد.

در عوض، قیمت‌ها به روند افت خود ادامه دادند و سرانجام در سال 2016 میلادی به نقطه قعر 26 دلار رسیدند.

آن سقوط، رنج بسیاری به شرکت‌های تولیدکننده نفت تحمیل کرد و مشکل این شرکت‌ها، در بازارهای سهام، اوراق بهادار و دیگر بخش‌های اقتصاد، بازتاب یافت.

روند رشد قیمت نفت در سال جاری میلادی، نشانه‌ای است از این‌که چقدر همه مسائل ظرف چند سال تغییر کرده است.

رشد اقتصاد جهانی شتاب گرفته و بیکاری در آمریکا کاهش یافته است. تلاش تولیدکنندگان نفت برای کاهش تولید در کنار جهش تقاضای نفت، در کاهش عرضه مازاد این کالا در بازارهای جهانی موفقیت‌آمیز بوده است.

قیمت نفت نسبت به سطوح پایین تابستان پارسال، 60 درصد افزایش یافته است و تولیدکنندگان نفت آمریکایی، صادرات خود را به سطحی بی‌سابقه رسانده‌اند.

اکنون قیمت نفت به سطحی رسیده است که به گفته برخی سرمایه‌گذاران، با تقویت صنعت انرژی بدون تأثیر منفی بر تقاضا، می‌تواند به اقتصاد آمریکا کمک کند.

با این همه، حتی با وجود رشد تدریجی اقتصاد، افزایش قیمت نفت نگرانی‌های جدیدی ایجاد می‌کند.اگر قیمت نفت به رشد خود ادامه دهد، می‌تواند رشد اقتصادی را مختل کند.

قیمت بالاتر بنزین و دیگر فرآورده‌های انرژی کارکردی همچون مالیات دارند و با بالا بردن تورم، بانک مرکزی این کشور را به بالا بردن نرخ بهره وا می‌دارد.

این مسئله به نوبه خود می‌تواند رشد اقتصادی را با کندی روبه‌رو کند و به بازارهای سهام فشار آورد.

کد خبر 282319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =