​آغاز بازرسی خطوط لوله جریانی و پایه‌های سکوهای گازی و اقامتی پارس جنوبی

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس از آغاز پروژه بازرسی خطوط لوله جریانی و پایه‌های سکوهای تولیدی و اقامتی به‌منظور حفاظت از تاسیسات راهبردی تولید گاز در بخش فراساحل پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، یحیی رشیدی بر ضرورت برنامه‌ریزی نگهداری و پایش حدود دو هزار و 300 کیلومتر خط لوله تولیدی و جکت همه سکوهای گازی و اقامتی پارس جنوبی تاکید و اعلام کرد: این پروژه برای نخستین بار در معاونت عملیات و پشتیبانی برای همه تاسیسات و خطوط زیرسطحی در بخش فراساحل با استفاده از دستگاه عملیاتی کنترل از راه دور (ROV)، درحال انجام است.

وی با اشاره به کاربرد مهم و موثر نتایج این عملیات در برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات، افزود: در این عملیات به‌وسیله دستگاه ROV، از همه خطوط و پایه‌های سکوها تصویربرداری انجام و هرگونه تغییر از نظر پوشش، جابه‌جایی، نشتی‌های بسیار جزئی و جابه‌جایی‌های احتمالی نسبت به وضع ابتدایی احداث، مشخص می‌شود.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس اجرای برنامه ROV در قالب طرح یاد شده را 2 ساله اعلام کرد و با بیان این‌که شرایط آب و هوایی دریا بر مدت زمان پایش تاثیرگذار خواهد بود، گفت: این کار با استفاده از 2 شناور DP1 برای خطوط لوله و شناور DP2 برای پایه‌های سکوهای دریایی درحال تولید انجام می‌شود.

رشیدی افزود: هم‌اکنون عملیات ROV روی چهار خط لوله و سه سکو به پایان رسیده است و طبق برنامه برای دیگر خطوط و سکوها نیز انجام خواهد شد.

رشیدی، پیگرانی هوشمند خطوط را از دیگر برنامه‌های معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس برشمرد و با بیان این که مناقصه این طرح نیز درحال انجام است، گفت: با انتخاب پیمانکار مربوطه و عملیاتی شدن پیگرانی هوشمند، پیاده‌سازی سیستم PIMS برای خطوط حیاتی پارس جنوبی محقق خواهد شد.

نقش راهبردی پارس جنوبی در تامین انرژی کشور

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به نقش راهبردی و مهم پارس جنوبی در تامین پایدار انرژی کشور، از برنامه‌ریزی این معاونت به منظور پیاده‌سازی «سیستم مدیریت یکپارچه دارایی‌ها» (AIMS) خبر داد و افزود: مقدمات پیاده‌سازی این سیستم به‌صورت موازی، در واحدهای مختلف این معاونت درحال انجام است.

وی، بازنگری در نحوه تعمیرات اساسی سالانه سکوها با استفاده از روش‌های نو پایش و بازرسی تجهیزات را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام معاونت عملیات و پشتیبانی برشمرد و گفت: پس از پیاده‌سازی روش‌های یادشده، بازه زمانی تعمیرات اساسی سکوها و به تبع آن از سرویس خارج شدن سکوهای تولیدی به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد که این مهم با توجه به مشترک بودن مخزن گازی پارس جنوبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رشیدی با یادآوری تولید 70 درصد از گاز کشور در پارس جنوبی، ضمن قدردانی از تلاش شبانه‌روزی کارکنان عملیات و پشتیبانی در بخش‌های ستادی و منطقه عملیاتی، بر ادامه این تلاش‌ها در جهت بهره‌برداری ایمن و پایدار از پارس جنوبی تاکید و اظهار کرد: بی‌شک فرزندان متعهد و متخصص ایران، همواره شرایط بهره‌برداری ایمن و پایدار از پارس جنوبی را با هدف تامین انرژی کشور را فراهم خواهند کرد.

کد خبر 282973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =