صادرات نفت خام ایران پس از برجام 2 برابر شد

صادرات نفت خام ایران از روزانه یک میلیون و 130 هزار بشکه در سال 91 به بیش از 2 میلیون و 150 هزار بشکه در سال 96 رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اگرچه برخی‌ها تلاش دارند این‌گونه وانمود کنند که این توافق تاریخی دستاوردی نداشته است، اما واقعیت این‌گونه نیست.

افزایش صادرات نفت یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام است که با تلاش‎های شرکت ملی نفت ایران محقق شده است. با اجرای برجام در دی‌ماه 1394 روندی صعودی صادرات نفت آغاز شد و میانگین صادرات نفت خام ایران در سال 95 به 2 میلیون و 90 هزار بشکه و در سال 96 به 2 میلیون و 150 هزار بشکه در روز رسید. صادرات نفت خام ایران در سال 91 به پایین‌ترین سطح یعنی یک میلیون و 130 هزار بشکه در روز رسیده بود.

شرکت ملی نفت ایران همچنین فرودین ماه امسال رکورد جدیدی از صادرات نفت خام را به میزان 2 میلیون و 617 هزار بشکه در روز ثبت کرد. پیش از این، بیشترین رقم صادرات نفت خام در اکتبر 2016 با رقم 2 میلیون و 442 هزار بشکه ثبت شده بود.

کشورهای آسیایی و مشتریان سنتی نفت ایران شامل چین، هند، کره جنوبی و ژاپن بیش از 60 درصد نفت ایران را در ماه آوریل امسال (فروردین اردیبهشت ماه) خریداری کردند. چین و  هند به عنوان نخستین و دومین مشتریان نفت ایران حدود یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت از ایران خریدند.

شرکت‌های اروپایی نیز دریافت‌کننده حدود 40 درصد نفت ایران در ماه آوریل بودند. از توتال، شل، انی، ساراس، هلنیک پترولیوم و... می‌توان به عنوان برخی مشتریان اروپایی نفت ایران در کنار ترکیه یاد کرد.

کد خبر 282985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =