کاتالیست جدید ایرانی آماده عرضه به بازارهای اروپایی است

کاتالیست تولید متانول از گاز سنتز که در گروه پژوهش‌های کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تولید می‌شود آماده عرضه به مشتریان اروپایی است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، محسن بهمنی، محقق ارشد گروه پژوهش‌های کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، درباره کاتالیست سنتز متانول گفت: این پروژه حدود ۱۰ سال است که درحال پژوهش و بررسی در مقیاس‌های آزمایشگاهی، بچ و مینی پایلوت و پایلوت است.

وی افزود: هم‌اکنون یک واحد پایلوت نیمه‌صنعتی با ظرفیت تولید روزانه ۶۰۰ کیلو در اراک ایجاد شده است و افزون بر معرفی آن در داخل برای آزمایش به کشورهای اروپایی ارسال شده و تایید محصول گرفته است. در حال مذاکره برای امضای قرارداد فروش به شرکت‌های اروپایی یا شرکت مشترک برای عرضه این کاتالیست در بازارهای جهانی هستیم.

محقق ارشد گروه پژوهش‌های کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: هم‌اکنون فرمولاسیون این کاتالیست در قالب دو حق اختراع خارجی ثبت و در EPO و PCT منتشر شده است و در آینده با توجه به انتشار این حق اختراع‌ها، کاتالیست سنتز متانول تحت عنوان برند شرکت پژوهش‌وفناوری پتروشیمی در دنیا امکان عرضه خواهد داشت. بر همین اساس به نظر می‌رسد که باید میزان ظرفیت تولید به ۱۲۰۰ کیلو در روز ارتقا یابد تا ضمن تامین نیاز داخل، شرایط صادرات محصول نیز فراهم شود.

بهمنی اظهار کرد: همه شرکت‌های دارای لایسنس کاتالیست هیچ‌وقت تنها لایسنس عرضه نمی‌کنند، بلکه خود یک واحد تولیدی صنعتی کاتالیست دارند که محصول را تولید و به مشتریان عرضه می‌کند، اما با تعریف وظایف گذشته شرکت پژوهش ‌و فناوری پتروشیمی که مبنی بر تحقیق و کسب دانش فنی بود، تولید کاتالیست میسر نبود، اما با تغییر عملکرد این شرکت به منظور تولید محصولات فناورانه، در نظر داریم امکان تولید کاتالیست سنتز متانول در مقیاس صنعتی را فراهم کنیم. واحد پایلوت اراک هم‌اکنون به‌صورت مداوم و روزانه تولید نمی‌کند که در صورت صنعتی شدن واحد تولید کاتالیست سنتز متانول، ضمن افزایش مقیاس از ۶۰۰ کیلو به ۱۲۰۰ کیلو در روز باید تولید روزانه نیز داشته باشد و در این صورت ضمن تامین نیاز داخل، امکان صادرات به کشورهای دیگر نیز وجود خواهد داشت.

وی میزان نیاز داخل به این کاتالیست را ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن در سال عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون پنج واحد فعال متانول در کشور داریم که برای تولید به این کاتالیست نیاز دارند و از کشورهای دیگر وارد می‌کنند. این واحدها شامل 2 واحد ۵ هزار تنی در روز تولید متانول در پتروشیمی زاگرس، واحد ۳ هزار تن در روز پتروشیمی فناوران، واحد ۲ هزار تن در روز پتروشیمی خارک و واحد ۲۵۰ تن در روز پتروشیمی شیراز است.

محقق ارشد گروه پژوهش‌های کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در ادامه به کاتالیست‌های دیگر این گروه که دارای لایسنس است و پایلوت آنها اجرا شده، اشاره کرد و گفت: 2 کاتالیست انتقال آب و گاز در دمای پایین و دمای بالا در واحد‌های آمونیاکی که Co را به Co2 تبدیل می‌کند نیز دستاوردهای دیگر این گروه است.

وی ادامه داد: تولید کاتالیست انتقال آب و گاز در دمای پایین از نظر مواد اولیه شبیه کاتالیست سنتز متانول است و تنها از نظر ترکیب درصد اجزای سازنده با هم تفاوت دارند. به عبارتی، از نظر فرمولاسیون شبیه هم هستند، بر همین اساس این امکان وجود دارد که از واحد تولید کاتالیست سنتز متانول در مقاطع زمانی کاتالیست انتقال آب و گاز در دمای پایین تولید کرد. به عبارتی، ایجاد یک واحد تولیدی برای تولید 2 کاتالیست مختلف خواهد بود.

بهمنی یادآور شد: در صورت جذب مشتری نیازمند تولید روزانه خواهیم بود و باید تولید مداوم هر چه زودتر آغاز شود. بی‌شک با تاییدی که از شرکت‌های اروپایی دریافت کردیم تولیدکنندگان ایرانی نیز در آینده به جای واردات این کاتالیست از نمونه داخلی استفاده خواهند کرد.

کد خبر 283049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =