۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
  • کد خبر: 283201
توسعه صنعت پتروشیمی باید پروپیلن‌‌محور شود

رئیس هیئت مدیره هلدینگ تاپیکو ضمن تاکید بر لزوم تولید پروپیلن بیشتر گفت: برنامه‌های متنوعی برای آینده صنعت پتروشیمی پیش‌بینی شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، محمدحسن پیوندی اظهار کرد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید پروپیلن، فرصتی جدید برای تحقق اهداف صنعت پتروشیمی فراهم می‌شود و به عنوان عامل اصلی توسعه صنایع میانی و پایین‌دستی، به اشتغال و جذب سرمایه‎گذار می‌‌انجامد.

وی افزود: صنعت پتروشیمی محور و ستون توسعه اقتصادی کشور به شمار می‌رود و با همه بخش‌های صنعت در ارتباط است و باید همه ارکان اقتصادی کشور از این صنعت ارزشمند و سودآور حمایت کنند.

پیوندی تصریح کرد: با توجه به این‌که هم‌اکنون تولید پروپیلن نسبت به تولید اتیلن در کشور کمتر است و بیشتر صنایع پایین‌دستی پتروشیمی که توسعه‌ آنها را هدف قرار داده‌ایم، نیازمند پروپیلن هستند، به تولید بیشتر این محصول باید توجه بیشتری شود.

رئیس هیئت مدیره هلدینگ تاپیکو با اشاره به روش‌های اقتصادی تولید پروپیلن در ایران گفت: یکی از این روش‌ها تولید متانول از گاز طبیعی و پس از آن تبدیل متانول به پروپیلن است که در کشور بیشتر از این روش استفاده می‌شود. روش دیگر تبدیل پروپان به پروپیلن است، اما این روش تولید در کشور به کندی پیش می‌رود. این در حالی است که کشورهای دیگر مانند چین با واردات پروپان اقدام به تولید پروپیلن می‌کنند، اما در ایران که در هر فاز پارس‌جنوبی 500 هزار تن پروپان تولید می‌شود به جای استفاده از این روش و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، پروپان تولیدی صادر می‌شود.

پیوندی ادامه داد: البته مانع اصلی برای تولید پروپیلن از این روش آن است که فناوری به آسانی در اختیار ایران قرار نمی‌گیرد، اما از آنجا که پروپیلن ماده باارزشی است می‌توان با رایزنی با شرکت‌های صاحب فناوری، این امکان را برای ایران به‌وجود آورد، زیرا برای اروپایی‌ها نیز تولید پروپیلن اهمیت دارد.

وی ادامه داد: بنابراین باید به تولید پروپیلن از پروپان توجه داشت. البته لازم است وضع سرمایه‌گذاری در این بخش نیز مدنظر قرار گیرد.

کد خبر 283201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =