جذب 2 میلیارد دلار سرمایه از طریق قراردادهای BOT در صنعت گاز

مدیرعامل شرکت ملی گاز در جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شرکت ملی گاز گفت: استفاده از قراردادهای BOT در شرکت ملی گاز ایران مورد توجه قرار گرفته و برای نخستین بار 2 میلیارد دلار در کشور از این طریق سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شرکت ملی گاز ایران با موضوع بررسی عملکرد سال مالی ۹۵ و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال 95، با حضور مدیران و مسئولان وزارت نفت، وزارت امور اقتصاد و دارایی و شرکت ملی گاز ایران برگزار شد. 

حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت در امور گاز در آغاز این جلسه درباره راهبردها و سیاست‌های بخش گاز در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ گفت: باید بتوانیم همواره گاز را به صورت مطلوب و پایدار تامین کنیم، در صورتی که پالایشگاه‌های گازی از مدار سرویس خارج شوند همه بخش‌های صنعتی و خانگی نیز با مشکل قطع گاز روبه‌رو خواهند شد.

وی افزود: بهینه‌سازی مصرف سوخت بدون همیاری شرکت ملی گاز اجرایی نخواهد شد، همچنین ما در پی توانمندسازی بخش خصوصی از طریق برون‌سپاری و رسیدن به مرحله خودکفایی هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان این‌که بهره‌برداری از موقعیت منطقه‌ای و جغرافیایی برای تجارت گاز از مهم‌ترین اهداف این شرکت است، تصریح کرد: تامین گاز طبیعی مورد نیاز بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی و همچنین تزریق گاز به مخازن نفتی و ذخیره‌سازی گاز طبیعی از دیگر اهداف شرکت ملی گاز هستند.

عراقی با تاکید بر این‌که ما بخش خصوصی توانمندی داریم و باید در پی ارتقای فناوری و دانش خود باشیم، اظهار کرد: این اقدام می‌تواند سبب همکاری و رقابت با دیگر کشورها شود. ما برای صدور خدمات فنی مدعی ۵۰ سال تجربه و برند شدن هستیم، بنابراین در زمینه صدور دانش فنی باید حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که شرکت ملی گاز عملیات گازرسانی را در سراسر کشور انجام داده و باید خود را برای صدور دانش و تجربه آماده کند، توضیح داد: مدیریت تامین گاز کشور با حفظ محیط زیست، مدیریت بازنگری در ساختار و حضور فعال در فرصت‌های مناسب تجارت جهانی از جمله محورهای بیانیه ماموریت شرکت ملی گاز ایران هستند.

معاون وزیر نفت در امور گاز به نقش این شرکت در دهه 50 اشاره کرد و گفت: در آن زمان ما تنها صادرکننده گاز بودیم، اما پس از آن تامین و مدیریت گاز کشور برعهده ما قرار گرفته است که برای اجرای آن، باید همکاری با دیگر کشورها در سطح جهانی و مدیریت پالایشگاه‌ها و فرآورش گاز و نیز گازرسانی به همه نقاط کشور در سطح ملی را مدنظر داشته باشیم؛ شرکت ملی گاز ایران طی ۱۵ سال آینده در معرض تحولات بزرگی قرار دارد که تا به حال کمتر شرکتی در کشور با آن روبه‌رو شده است.

عراقی درباره تامین سرمایه طرح‌های شرکت ملی گاز در کشور گفت: استفاده از قراردادهای BOT در شرکت ملی گاز مورد توجه قرار گرفته و برای نخستین بار 2 میلیارد دلار در کشور از این طریق سرمایه‌گذاری شده است که صادرات گاز به بغداد، صادرات گاز به بصره و اجرای خط ششم از جمله موقعیت‌هایی هستند که سبب بازگشت این سرمایه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره نحوه صادرات گاز ایران اظهار کرد: برای صادرات گاز به کشورهای همسایه تا جایی که بتوانیم از خطوط لوله استفاده می‌کنیم، اما برای کشورهای دورتر در پی دستیابی به فناوری مینی ال‌ان‌جی هستیم تا بتوانیم بازارهای خوبی را به دست آوریم.

کد خبر 283257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =