تردید سعودی‌ها درباره نیاز به افرایش تولید نفت

مسئولان سعودی برای راضی کردن رئیس جمهوری آمریکا، تولید نفت خود را افزایش دادند، اما پس از آن درباره نیاز به این افزایش تولید دچار تردید شدند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، عربستان تحت فشار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای افزایش تولید نفت خود تلاش کرده، اما دریافته است که بازارهای جهانی به این نفت نیازی ندارند.

در ماه گذشته میلادی، تولید نفت عربستان به بالاترین حد در سه سال اخیر رسید، زیرا ترامپ برای مهار قیمت بنزین در آمریکا و پر کردن خلأ عرضه نفت به دلیل تحریم‌های ضدایرانی، از متحدان سعودی خود کمک خواست. با این همه، سعودی‌ها برای فروش نفت به میزانی که امیدوار بودند، به چالش برخورد کرده‌اند و به گفته برخی منابع، در خلوت خود به این می‌اندیشند که شاید در افزایش تولید عجله کرده‌اند.

مارتین رتس، از مدیران بانک آمریکایی مورگن استنلی  گفت: عربستان و چند عضو دیگر اوپک، پیش از آغاز تحریم‌های ضدایرانی تولید خود را به شدت افزایش داده‌اند و این زمان‌بندی نادرست موجب افت قیمت نفت شده است.

بیانیه کم‌سابقه وزارت انرژی عربستان در هفته گذشته، می‌تواند مصداقی از نگرانی آنها تلقی شود. این بیانیه، نگرانی‌ها درباره تلاش عربستان برای عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی را «بی‌پایه» توصیف کرده است. در این بیانیه اعلام شده است که صادرات نفت عربستان در ماه جاری میلادی تغییری نمی‌کند و در ماه آینده میلادی کاهش خواهد یافت.

عربستان و متحدانش که شامل چند کشور حاشیه خلیج فارس می‌شود به همراه، در نشست گذشته اوپک وعده دادند که بر تولید نفت خود یک میلیون بشکه در روز بیفزایند تا کاهش تولید نفت برخی کشورهای عضو اوپک را جبران کنند.

این کشورها به فشار ترامپ واکنش نشان می‌دادند که پس از رسیدن قیمت شاخص نفت خام برنت به 80 دلار در ماه مه امسال، در توئیتر به اوپک حمله می‌کرد.

پس از افزایش دوباره تولید نفت لیبی و نگرانی از تأثیر منفی جنگ تجاری آمریکا و چین بر تقاضای نفت، قیمت‌ها دوباره به محدوده 73 دلار عقب نشستند.

مایک ویتنر، تحلیلگر بانک فرانسوی سوسیته ژنرال گفت: (سعودی‌ها) اکنون نفت بسیار زیادی تولید می‌کنند و درباره تأثیر منفی بر قیمت‌ها، نگران هستند.

وی اعلام کرد قیمت مطلوب برای عربستان که برای رسیدن به آن تلاش می‌کند، 70 تا 80 دلار است.

برخی منابع اعلام کردند عربستان در آغاز قصد داشت در ماه جاری میلادی تولید نفت خود را به رقم بی‌سابقه 10 میلیون و 800 هزار بشکه در روز برساند. با این همه، به گفته آنها این رقم از همان زمان، مشروط به قدرت تقاضای داخلی و خارجی بود و بنا بر این، ممکن بود از 10 میلیون و 500 هزار تا 11 میلیون بشکه در روز، نوسان داشته باشد.

منابع یاد شده اعلام کردند عربستان به دیگر تولیدکنندگان نفت اعلام کرده است که تولید این کشور در ماه ژوئیه امسال، برابر ماه ماه ژوئن و کمتر از 10 میلیون و 500 هزار بشکه در روز خواهد بود.

تأثیر تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفت ایران که اکنون بسیار مبهم است، نقشی مهم در تعیین نتیجه نهایی خواهد داشت.

دولت ترامپ پس از خروج از برجام، نشانه‌هایی ناهمخوان فرستاده و در ماه گذشته میلادی اعلام کرد که قصد دارد صادرات نفت ایران را به طور کامل قطع کند. با این همه، مسئولان آمریکایی، از جمله مایک پومپئو، وزیر امور خارجه و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور، به تازگی اشاره کرده‌اند که ممکن است رویکردی منعطف‌تر اتخاذ شود.
برخی منابع نزدیک به عربستان، اعلام کرده‌اند که این کشور انتظار ندارد که پیش از آغاز تحریم‌ها، تولید نفت ایران کاهش فاحشی داشته باشد.

طبق اعلام مؤسسه مشاوره انرژی اسپکتس، به نظر می‌رسد عربستان اکنون برای یافتن جایگاهی برای نفت خود، با چالش رو‌به‌رو است. ضعف تقاضای نفت در آسیا که نگرانی‌هایی درباره قدرت تقاضای نفت در آن پدید آمده است، مشکل عربستان را تشدید کرده است.

آمریتا سن، تحلیلگر نفتی مؤسسه انرژی اسپکتس گفت: این بازاری است که در آن، افزایش عرضه نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه در زمانی انجام می‌شودکه تقاضای پالایشگاه‌ها پایین است.

طبق داده‌های کشتیرانی، در نیمه نخست ماه ژوئیه امسال، صادرات روزانه نفت عربستان با 500 هزار بشکه کاهش به 6 میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسید.

وزارت انرژی عربستان در بیانیه هفته گذشته به نقل از ادیب الاعمی، نماینده این کشور در هیئت عامل اوپک، اعلام کرد صادرات نفت این کشور در ماه جاری میلادی در مجموع برابر با ماه ژوئن خواهد بود و در ماه اوت، 100 هزار بشکه کاهش خواهد یافت.

با توجه به تأثیر عوامل متعدد بر توازن عرضه و تقاضای جهانی نفت، اشتها برای نفت اضافی عربستان ممکن است تغییر کند، به ویژه پس از آن که شدت تحریم‌های ضدایرانی روشن‌تر شود. ممکن است نگرانی بازار دوباره معطوف به این شود که آیا عربستان ظرفیت عرضه کافی برای پیشگیری از کمبود نفت در بازارهای جهانی دارد یا نه.

ویتنر، مدیر سوسیته ژنرال گفت: ما هنوز کاهش قابل توجهی در تولید نفت ایران ندیده‌ایم، اگرچه اکنون نفت زیادی از سوی عربستان عرضه می‌شود، ظرفیت مازاد عرضه در آینده واقعا به مسئله اصلی تبدیل و این ظرفیت، خیلی زود دچار محدودیت می‌شود.

کد خبر 283803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =