سخن گفتن از توقف صادرات نفت ایران نشانه نداشتن درک سیاسی است

رئیس جمهوری با بیان این‌که کسی که اندکی سیاست بفهمد، نمی‌گوید جلو صادرات نفت ایران را می‌گیریم، گفت: آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه و امنیت مسیر کشتیرانی در طول تاریخ هستیم، با دم شیر بازی نکن، پشیمان کننده است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (یکشنبه،31 تیرماه) در همایش رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: پس از یک دوره فراز و نشیب که یک ابرقدرت سعی داشت فضایی تک قطبی در جهان ایجاد کند، امروز کسی در آمریکا سر کار آمده که نه تنها می‌خواهد با دولت پیش از خود مرتب بجنگد، بلکه با منافع همه دنیا و البته به تعبیری با منافع خودش در ستیز دائمی است، این مسئله نه تنها برای ایران، بلکه برای همه جهان یک خطر است که البته در دل آن فرصت‌های بزرگی نیز وجود دارد.

وی با بیان این‌که دشمنان اعلام می‌کنند که می‌خواهیم در برابر نفوذ ایران ایستاده و از نفوذ ایران در منطقه و جهان جلوگیری کنیم، تصریح کرد: ایران همواره بزرگ، باعظمت و پرنفوذ بوده و این منحصر به این سال‌ها نمی‌شود. امروز عمق راهبردی ایران از شرق تا شبه قاره هند، از غرب تا مدیترانه در جنوب تا اقیانوس هند و دریای سرخ و در شمال آسیای مرکزی و قفقاز است.

رئیس جمهوری گفت: امروز درست است که آمریکا بر شرکت‌های اروپایی و آمریکایی فشار وارد می‌کند تا با ایران همکاری نکنند که اولا تمام سخنان آنان بی‌اساس است و شک ندارم که نمی‌فهمند که چه چیز را عنوان می‌کنند. مثلا می‌گویند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود و خیال می‌کنند وقتی ما می‌گوییم هنگامی که نفت ایران صادر نشود، هیچکس نمی‌تواند نفت صادر کند به دنبال بستن تنگه هرمز هستیم، در صورتی که راه‌های فراوانی وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است، اما بسیاری تنگه‌های دیگر برای این کار در اختیار داریم.

روحانی خطاب به آمریکایی‌ها و در پاسخ به این‌که آنها گفته‌اند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود، عنوان کرد: آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه و امنیت مسیر کشتیرانی در طول تاریخ هستیم، با دم شیر بازی نکن، پشیمان‌کننده است. شما فکر می‌کنید ایران این قدر ضعیف است که اجازه دهد شما به خواسته و اهداف‌تان برسید؟

رئیس جمهوری ادامه داد: با دم شیر بازی نکنید، زیرا پشیمانی ابدی برای شما به همراه خواهد داشت و این از توان شما ساخته نیست، شما نمی‌توانید ملت ایران را علیه منافع ایران بسیج کنید، زیرا ملت ایران منافع خود را می‌فهمد و برای آن فداکاری می‌کند. شما نمی‌توانید ملت را علیه امنیت و منافع ایران بسیج کنید. شما ضدیت خود را با ملت ایران به وضوح نشان داده‌اید و وقتی می‌گویید نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود، معنی آن این است که اجازه ورود دارو و کالاهای اساسی را نمی‌دهید و یعنی مردم را در محاصره شدید و مشقت زندگی قرار دادید و بعد عنوان می‌کنید که حامی ملت ایرانید! چه کسی باور می‌کند!

وی با بیان این‌که اگر اعلام می‌کردید، فلان قطعه یا فولاد را تحریم می‌کنید، شاید برخی ذهن‌های ساده باور می‌کرد، اما هنگامی که می‌گویید بانک‌ها با ایران کار نکنند و تبادل مالی نباشد و نفت صادر نشود، یعنی اعلان جنگ با ملت ایران دارید، آن وقت تصور می‌کنید ملت از شما می‌ترسد؟ شما که در همه جای منطقه پهنید و لااقل به یک جای دور هم نرفته‌اید خیلی حرف‌های خطرناک می‌زنید و باید سخنان خود را درک کرده و معنی لغت را بفهمید و آثار و تبعات آن را بدانید.

کد خبر 283805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =