نتایج طرح شناسایی شیل‎های گازی در ناحیه لرستان بررسی شد

پروژه شناسایی و ارزیابی منابع شیل گازی در ناحیه لرستان به همت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، پژوهشگاه صنعت نفت و یک مشاور خارجی و با حمایت مالی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت انجام و نتایج آن در سمیناری بررسی شد.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، در پروژه «شناسایی و ارزیابی منابع شیل گازی در توالی‌های رسوبی ژوراسیک میانی تا کرتاسه زیرین در ناحیه لرستان»، سازندهای گرو و سرگلو در این ناحیه به عنوان هدف مطالعات اکتشافی منابع شیل گازی براساس اطلاعات زمین‌شناسی ناحیه‌ای و مطالعات اکتشافی قبلی در 46 ماه بررسی و مناطق و افق‌های با قابلیت تولید گاز از توالی‌های مورد مطالعه معرفی شد.

در اجرای فاز دوم این طرح پژوهشی، به روش‌های دقیق‌تر حفاری‌های افقی و شکست هیدرولیکی سازندهای هدف و اجرای فاز میدان پرداخته خواهد شد.

بر اساس این گزارش، به تمامی سنگ‌های رسوبی ریزدانه که توانایی تولید و ذخیره هیدروکربن گازی و قابلیت شکست برای تولید این گاز را دارا باشند، شیل گازی اطلاق می‌شود. این منابع سیستم نفتی کاملی را شامل می‌شوند، به‌طوری که خود سنگ منشا، مخزن و پوش سنگ را در بر می‌گیرد.

با پیشرفت در روش‌های حفاری و تکمیل چاه، به‌ویژه حفاری افقی و شکست هیدرولیکی و تغییرات زیاد در اقتصاد انرژی دنیا، منابع شیل گازی از نظر اقتصادی در کشورهای دارای فناوری‌های مربوطه، به‌ویژه آمریکا مقرون به صرفه شده‌اند. به همین دلیل مطالعات گسترده‌ای در نقاط مختلف دنیا روی این منابع انجام شده است. به دلیل حجم بسیار زیاد این منابع و عوارض زیست محیطی کمتر گاز نسبت به نفت و زغال سنگ، پیش‌بینی می‌شود این منابع سهم بزرگی از انرژی جهان را در آینده نزدیک تامین کنند.

کد خبر 284181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =