توسعه گازرسانی در سراسر کشور شتاب می‌گیرد

شرکت ملی گاز در ابتدای امسال به دولت وعده داد تا روزانه به 10 روستا گازرسانی کند که تاکنون بر اساس تعهد خود جلو رفته است، اکنون با فرا رسیدن هفته دولت طرح‌های گازرسانی شتاب بیشتری به خود می‌گیرند.

به گزارش شانا، شرکت ملی گاز از ابتدای دولت یازدهم و در یک سال نخست دولت دوازدهم با در نظرگرفتن کمیت و کیفیت طرح‌های توسعه گازرسانی، تلاش کرده است در کوتاه‌ترین زمان، نعمت پاک، ارزان و طبیعی گاز را در اختیار بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی در سراسر کشور بگذارد. این تلاش در مقاطعی از سال مانند هفته دولت رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرد تا جمعیت بیشتری بتوانند آرامش بهره‌مندی از گاز طبیعی را تجربه کنند.

بهره‌برداری و آغاز عملیات 250 پروژه گازرسانی در لرستان

در هفته دولت امسال طرح گازرسانی به 184 روستای استان لرستان با هزینه بیش از 120 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد. با گازرسانی به این تعداد روستا، حدود 9 هزار خانوار روستایی این استان به جمع مصرف‌کنندگان گاز افزوده می‌شوند. همچنین با بهره‌برداری از طرح گازرسانی به شهر درب گنبد که در منطقه‌ای کوهستانی و سخت‌گذر قرار دارد و از طرح‌های دشوار گازرسانی به شمار می‌رود، حدود 700 خانوار از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد. هزینه گازرسانی به شهر درب گنبد حدود 40 میلیارد ریال است که از منابع داخلی وزارت نفت تامین می‌شود.

در این هفته، کلنگ آغاز گازرسانی به 31 روستای استان لرستان با هزینه پیش‌بینی شده حدود 80 میلیارد ریال به زمین زده می‌شود که در آینده سبب بهره‌مندی بیش از یک هزار و 300 خانوار روستایی از نعمت گاز خواهد شد.

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی 123 پروژه گازرسانی در استان کردستان

در هفته دولت، مردم استان کردستان شاهد افتتاح 60 پروژه با اعتبار 110 میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی 63 پروژه گازرسانی با اعتبار 270 میلیون ریال خواهند بود.

از مهرماه سال 96 تا تیر ماه سال 97، بیش از 460 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز شهری و روستایی در سطح استان اجرا شده است. همچنین تعداد 9 هزار و 870 مورد انشعاب در سطح شهرها و روستاهای استان کردستان نصب شده است. افزون بر این، در مدت یاد شده، تعداد 86 روستای جدید از نعمت گاز طبیعی برخوردار و تعداد 29 هزار و 827 مشترک جدید در استان پذیرش شده‌اند.

در این مدت، ضریب نفوذ گاز در جمعیت روستایی 5.1 درصد رشد داشته و به 85 درصد رسیده، میزان افزایش ضریب نفوذ گاز در جمعیت کل استان نیز  1.4 درصد بوده که بر اساس آن، اکنون ضریب نفوذ در جمعیت کل استان به 96 درصد رسیده است.

کردستان دارای 29 شهر است که از این تعداد، 28 شهر معادل 99.9 درصد جمعیت شهری از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند.

گازرسانی به ۲۰۰ روستای استان خراسان جنوبی تا پایان امسال

تا پایان امسال به ۲۰۰ روستای استان خراسان جنوبی گازرسانی می‌شود که از این تعداد، 100 روستا در هفته دولت از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند. اکنون، 305 روستای خراسان‌جنوبی معادل 47 درصد جمعیت روستایی آن زیر پوشش شبکه گاز قرار دارند. این رقم تا دهه فجر پارسال ۳۶ درصد بود و اکنون به ۴۷ درصد رسیده است که در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، این رقم تا پایان سال آینده به 80 درصد می‌رسد.

از حدود یک هزار و 960 روستا در خراسان جنوبی، تعداد ۹۳۰ روستا در استان قابلیت گازرسانی دارند که تا پایان سال 96، 292 روستا گازرسانی شدند و در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، ۲۰۰ روستا تا پایان امسال و ۲۰۰ روستای دیگر تا سال آینده از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند. 

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به 18 روستا و 7 واحد صنعتی در استان ایلام

عملیات گازرسانی به 11 روستا در استان ایلام به پایان رسیده که مشعل گاز این روستاها در هفته دولت روشن ‌می‌شود. با بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی به این 11 روستا در هفته دولت، حدود هزار خانوار در بخش روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

در این هفته، عملیات گازرسانی به هفت روستا در شهرستان‌های بدره و مهران با پوشش حدود 200 خانوار آغاز می‌شود که ضریب نفوذ برخورداری از گاز طبیعی در بخش روستایی استان ایلام را به 81 درصد می‌رساند.

افزون بر این، به‌منظور توسعه گازرسانی در استان ایلام به‌ویژه در بخش صنعتی، صنایع مختلفی در این استان به بهره‌برداری می‌رسند. طرح‌های یاد شده در استان ایلام با هزینه‌ای بیش از 20 میلیارد تومان اجرایی می‌شوند.

کد خبر 284250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =