مسئولیت اجتماعی رکن جدایی‌ناپذیر اجرای طرح‌های صنعتی است

مشاور اجتماعی وزیر نفت گفت: شرکت‌های نفتی در زمان آغاز پروژه‌‎ها باید همه جوانب اجتماعی طرح را بررسی و موانع را رفع کنند، زیرا مسئولیت اجتماعی رکن جدایی‌ناپذیر اجرای مطلوب طرح‌های صنعتی است.

به گزارش خبرنگار شانا، امیر طالبیان، صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۴ مهرماه) در نشست تخصصی «نقش مسئولیت‌های اجتماعی در تغییر فضای کسب‌وکار شرکت‌های فعال در حوزه صنعت» که در حاشیه چهارمین کنگره راهبردی نفت و نیرو برگزار شد، درباره اجرای طرح‌های مختلف صنعت نفت گفت: شرکت‌های نفتی باید در زمان آغاز هر طرحی، ریسک‌های اجتماعی، حوزه‌های اثرگذاری ذی‌نفعان و تاثیرگذاران در پروژه و چالش‌هایی مثل آلودگی زیست محیطی و محدودیت‌های زندگی مردم پس از آغاز پروژه را بررسی کنند، زیرا گاهی این مسائل به اهرم فشار برای توقف یا تاخیر در پروژه تبدیل می‌شوند.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت نفت در سال‌های گذشته برای حضور در مناطق نفتی گفت: در چند سال اخیر تلاش شد روابط با ذی‌نفعان عام بهبود یابد.

مشاور اجتماعی وزیر نفت با بیان این‌که شرکت‌ها باید در محدوده عملیاتی خود به ارزیابی نیازها و زمینه‌های مسئولیت اجتماعی بپردازند، اظهار کرد: فرآیند بلوغ و پیشروی در اجرای مسئولیت اجتماعی باید لحاظ شود و شرکت‌ها ضمن تلاش برای سودآوری و تولید ثروت، به زندگی و جان انسان‌ها نیز اهمیت دهند.

طالبیان با تاکید بر این‌که توجه به مسئولیت اجتماعی و ایجاد و اجرای قوانین مربوط به آن، به صرفه‌جویی، منافع مادی و کاهش هزینه‌های حاشیه‌ای برای شرکت‌ها منجر  می‌شود، ادامه داد: نگاه به مسئولیت اجتماعی در هر یک از کشورهای بزرگ دنیا متفاوت است؛ به هر حال در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت جهان، استانداردهایی تعریف شده که اجرای آنها الزامی است.

وی افزود: ایزو 26000 و سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (او‌یی‌سی‌دی)، مقتضیاتی را برای مسئولیت‌های اجتماعی تعیین کرده‌اند، اما واقعیت این است که هر شرکت مقتضیات و شرایط خاص خود را دارد و حتی این مقتضیات در طول زمان برای همان شرکت متفاوت خواهد بود.

مشاور اجتماعی وزیر نفت گفت: شرکت‌ها بدون هماهنگی و ارتباط سازنده با مردم اطراف محل اجرای پروژه‌ها نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند.

بر اساس این گزارش، چهارمین کنگره راهبردی نفت و نیرو به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی و هم‌اندیشی بی‌واسطه دست‌اندرکاران، نخبگان و متخصصان حرفه‌ای داخلی و خارجی از بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی، امروز (سه‎شنبه، ۲۴ مهرماه) آغاز شد.

در این دوره از کنگره، ۶ نشست تخصصی شامل نقش CSR در تغییر فضای کسب‌وکار شرکت‌های فعال در حوزه صنعت، بررسی پارادایمهای جدید در بالادستی صنعت نفت و گاز، راهبردهای پیشنهادی برای اصلاح سیاستها، ‌ساختار و مقررات بازار برق ایران، آخرین پیشرفتهای مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز، هلدینگ‎داری در صنعت پتروشیمی؛ نگاهی بر الزام‌ها و چالشها و آسیبشناسی توسعه متکی بر صندوقهای بازنشستگی، دورنمای تولید و مصرف گاز و ارتباط آن با شدت مصرف انرژی و تخصیص گاز مازاد برگزار می‌شود.

کد خبر 285188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =