برنامه‌ریزی صنعتی مستلزم توجه به مسئولیت‌های اجتماعی است

رئیس طرح و برنامه‌ریزی نیروی انسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اجرای پروژه‌های صنعتی باید با توجه به مسائل انسانی و محیط‌زیستی، برنامه‌ریزی شوند تا به حفظ صنعت و کسب‌وکار مسئولانه و پایدار منجر شوند.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدرضا مهدی‌زاده، رئیس طرح و برنامه‌ریزی نیروی انسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۴ مهرماه) در نشست تخصصی «نقش مسئولیت‌های اجتماعی در تغییر فضای کسب‌وکار شرکت‌های فعال در حوزه صنعت» در حاشیه چهارمین کنگره راهبردی نفت و نیرو، با اشاره به نمونه‌های آسیب‌آفرین صنعت در محیط‌زیست نظیر تخریب‌های ناشی از احداث سد گتوند یا جمع شدن پساب‌های نفتی در گودال‌هایی مجزا در خاک گفت: بسیاری از این موارد مثل گودال‌های پساب نفتی در خاک جمع‌آوری شده، اما مسئله مهم تغییر رویکردها درباره این آسیب‌ها به محیط انسانی و محیط زیست است.

وی با تاکید بر این‌که تکنولوژیست‌ها باید با توجه به مسائل انسانی و محیط‌زیستی، برنامه‌ریزی‌های صنعتی را اجرایی کنند، تصریح کرد: 2 گفتمان رایج و نوظهور درباره اجرای مسئولیت اجتماعی وجود دارد. در گفتمان رایج، مسئولیت اجتماعی محور تولید آگاهی در سطح مدیریتی و جدا از بخش‌های دیگر است که شرکت‌ها به شکل ضمیمه‌ای آن را اجرا می‌کنند.

رئیس طرح و برنامه‌ریزی نیروی انسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این‌که در گفتمان نوظهور، خدمات جامعه‌محور، محیط‌زیست‌محور و چندرشته‌ای در ارتباط با دیگر دستگاه‌های اجرایی به صورت یکپارچه اجرا می‌شود، ادامه داد: ابرپروژه‌ها، باید ابتدا گفتمان اجتماعی و فرهنگی را به چالش بکشند و برای حفظ صنعت و کسب‌وکار مسئولانه و پایدار، سه محور انسان، فرآیندها و فناوری را مدنظر قرار دهند.

رئیس طرح و برنامه‌ریزی نیروی انسانی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی عزیمت از خود به دیگری است، صنعت نیز اگر با سیاست‌گذاری و گزارش‌گیری هوشمندانه و صحیح از جامعه هدف همراه شود، موفق خواهد بود.

سودآوری شرکت‌ها در گرو اجرای مسئولیت‌های اجتماعی است

طاهره خارستانی، مدرس حوزه مدیریت پایدار و مسئولانه سازمان از دیگر سخنرانان این نشست بود.

وی با بیان این‌که نظام راهبردی سازمان باید سه مسئله مهم محیط‌زیست، حقوق بشر و عملیات منصفانه را مدنظر داشته باشد، گفت: طرح‌ریزی باید بر مبنای دریافت اطلاعات و تکمیل همیاری‌ها، بررسی آثار فعالیت صنعتی بر جامعه محلی، تغییرات اجتماعی و اقلیمی، ارزیابی ریسک تغییرات اقلیمی، تاثیر بر اکوسیستم و تاسیسات صنعتی و سرانجام بررسی انتظارات ذی‌نفعان انجام شود.

خارستانی تاکید کرد: افزایش سودآوری شرکت‌ها با بهره‌گیری مبتنی بر مسائل زیست محیطی، شناسایی رویه‌های ناکارآمدی و اتلاف انرژی و کاهش اختلاف با ذینفعان محلی محقق می‌شود.

کد خبر 285193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =