لزوم توجه بیشتر به مرحله برنامه‌ریزی در پروژه‌ها

کارشناسان نفتی در دومین روز از چهارمین کنگره راهبردی نفت و نیرو اعلام کردند که توجه بیشتر به مرحله برنامه‌ریزی می‌تواند نقشی بسیار مهم در موفقیت بیشتر پروژه‌ها داشته باشد.

به گزارش شانا، هوفت هلگ، مدیر شرکت آی ال اف، امروز (چهارشنبه، 23 مهرماه) در نشست «آخرین پیشرفت‌های مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز» اظهار کرد: طبق گزارش مؤسسه آی‌پی‌ای، پروژه‌ها، به‌ویژه مگاپروژه‌ها که بالای یک میلیارد دلار هستند، عموما با مشکلاتی همچون افزایش زمان و افزایش هزینه رو‌به‌رو بوده‌اند، به‌طوری که حدود 50 درصد این پروژه‌ها با هزینه‌ای فراتر از بودجه رو‌به‌رو هستند و 58 درصد از نظر زمانی تأخیر دارند.

وی عوامل دخیل در این مسئله را برشمرد که در رأس آنها برنامه‌ریزی ضعیف و همچنین نبود تعریف درست پروژه در ابتدای پروژه قرار دارند.

این کارشناس همچنین به گزارش مؤسسه وود مکنزی استناد کرد که می‌گوید به‌تازگی تعداد پروژه‌هایی که موفق بوده‌اند، در بعضی نقاط زیاد شده است. این موضوع به این دلیل بوده که تعداد پروژه‌ها کم شده است، از این رو توجه مدیران ارشد به پروژه‌هایی که اجرا می‌کنند بیشتر شده و ناخودآگاه توجه‌شان به برنامه‌ریزی افزایش یافته است.

هلگ تأکید کرد: برای موفقیت پروژه‌ها به راهکارهای خارق‌العاده نیازی نداریم و کافی است به اصول اولیه اجرای پروژه برگردیم  و همچنین بهترین روش‌هایی که عموما می‌شناسیم از جمله توجه به چرخه حیات پروژه که در آن توجه اساسی باید در ابتدای پروژه گذاشته شود.

به گفته وی، در واقع ایجاد ارزش قبل از اجرای فیزیکی پروژه است و اگر بتوانیم در این مرحله خوب عمل کنیم و مهندسی مناسبی انجام دهیم و برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم، آن وقت تا انتهای کار از ارزش خوبی برخوردار خواهیم بود.

یادآوری می‌شود که آی‌پی‌ای، یک مؤسسه آمریکایی است که پروژه‌های بزرگ را در دنیا بررسی و هر سال آماری را به صورت به‌روز ارائه می‌کند.

سخنران بعدی این نشست، یان هوگندورن بود که راهکارهای برنامه‌ریزی خوب را توضیح داد.

وی تأکید کرد: بحث‌های فنی در پروژه زیاد هستند، اما بحث‌های غیر فنی هم خیلی مهم‌اند و در واقع قلب مدیریت پروژه را تشکیل می‌‌دهند.

این کارشناس با تأکید بر آشنایی با مدل آبشاری (Phase-gate precess) در مدیریت پروژه، گفت: این فرآیند دو قسمت دارد که قسمت اول آن تعریف ارزش و قسمت دوم تحقق ارزش است. به فرایند کار روی قسمت اول، چارچوب‌بندی پروژه گفته می‌شود.

به گفته هوگندورن، در مرحله چارچوب‌بندی پروژه نقشه راه تعیین و محدودیت‌هایی که برای رسیدن به این اهداف وجود دارد، مشخص می‌شود.

سومین سخنران این نشست، حمید اکبری، مدیرعامل شرکت پتروپارس بود که درباره دو مسئله راهبرد مشارکت و راهبرد پیمانکاری در اجرای پروژه‌ها سخن گفت.

وی تأکید کرد که برنامه بهره‌بردار - غیر بهره‌بردار، برنامه بهره‌برداری مشترک و برنامه شرکت بهره‌برداری مشترک، سه راهبرد اصلی مشارکت هستند که در میان آنها، دو مورد اخیر بیشترین کارایی را دارد.

مدیرعامل پتروپارس همچنین اعلام کرد توجه به پیمانکاران مورد نیاز و پیمانکاران قابل دسترسی در مرحله برنامه‌ریزی، اهمیت زیادی دارد.

کد خبر 285211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =