ایران توان نقش آفرینی در بازار ال‌ان‌جی را دارد

رئیس دپارتمان تحلیل بازار مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) گفت: ایران می‌تواند در بازار ال‌ان‌جی و اف‌ال‌ان‌جی آسیا به‌ویژه هند و چین نقش آفرینی کند.

به گزارش خبرنگار شانا، محجوبه بلایفا، امروز (چهارشنبه، 25 مهرماه) در چهارمین کنگره راهبردی نفت و نیرو، در «نشست تخصصی دورنمای تولید و مصرف گاز و ارتباط آن با شدت مصرف انرژی و تخصیص گاز مازاد» به تحلیل بازار گاز در جهان پرداخت و گفت: دیدگاه ما این است که بتوانیم گاز را به عنوان سوخت انتخابی مردم توسعه دهیم، زیرا گاز افزون بر پاک بودن مقرون به صرفه و در دسترس است.

وی افزود: هدف ما در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حمایت از اعضا و بالا بردن ارزش افزوده ذخایر گازی آنهاست، در واقع ما در پی تضمین امنیت انرژی هستیم.

رئیس دپارتمان تحلیل بازار مجمع کشورهای صادرکننده گاز تصریح کرد: سیاست حذف نیروگاه‌های زغالی در هلند و فرانسه و اعمال مالیات کربن فضا را برای افزایش مصرف گاز طبیعی باز می‌کند.

بلایفا گفت: مقدار مصرف گاز طبیعی در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال پیش از آن افزایش زیادی داشته است و این روند در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز تداوم می‌یابد.

وی، دلیل افزایش مصرف گاز طبیعی را شرایط اقتصادی، قیمت‌های رقابتی و عرضه بیشتر انرژی به بازار دانست و گفت: این عوامل نشان می‌دهد کشورهای آسیایی و همچنین اعضای سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (او‌یی‌سی‌دی) در افزایش  استفاده از این سوخت پاک پیش‌رو هستند، همچنین در میان مجمع کشورهای صادرکننده گاز روسیه، ایران، نیجریه و مصر در رأس تولیدکنندگان قرار دارند.

به گفته رئیس دپارتمان تحلیل بازار مجمع کشورهای صادرکننده گاز، میزان تجارت گاز با خط لوله در کشورهای عضو مجمع رکورد به جا گذاشته است؛ در همین حال در خارج از مجمع کشورهای صادرکننده گاز، آمریکا صادرات گاز به مکزیک را از طریق خط لوله افزایش داده است.

بلایفا با بیان این‌که روسیه ظرفیت بسیار بالایی در تولید ال‌ان‌جی دارد، گفت: آمریکا اکنون به یک صادرکننده خالص ال‌ان‌جی بدل شده است و کشورهای آسیایی‌ها در راس دریافت کنندگان ال‌ان‌جی هستند.

وی تصریح کرد: ایران با توه به حجم ذخایر گازی خود می‌تواند تولید را افزایش دهد تا پاسخگوی نیاز بازار و ایجاد ارزش افزوده بیشتر باشد.

رئیس دپارتمان تحلیل بازار مجمع کشورهای صادرکننده گاز تاکید کرد: گاز سوختی پاک است که در کاهش فقر، کاهش آلودگی هوا، حفظ محیط زیست و حفظ سلامتی بسیار موثر است و به مسائل اصلی توسعه پایدار نیز پاسخ می‌دهد.

بلایفا گفت: ما کارگاه‌هایی در جی‌یی‌سی‌اف برگزار می‌کنیم که به این مسائل می‌پردازد و در آن جا تاکید می‌شود که تحریم‌ها و مسائل ژئوپلیتیک توسعه بالادستی صنعت گاز را دچار چالش می‌کنند.

به گفته وی، گاز طبیعی همچنان نقش مهمی در آینده دنیا ایفا خواهد کرد و در سال ۲۰۲۴ میلادی،  ۶۰ درصد از سبد انرژی جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

کد خبر 285219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =