صنعت نفت در ایجاد زیرساخت‎های توسعه‎ای عملکرد مطلوبی داشته است

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: صنعت نفت با اقدام‌هایی از جمله ایجاد شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی، تحکیم پیوند صنعت و دانشگاه، بومی‎سازی تجهیزات نفتی و ... در چند سال اخیر، عملکرد مطلوبی را در ایجاد زیرساخت‎های توسعه‎ای به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار شانا، حبیب‎الله بیطرف عصر امروز (چهارشنبه، 25 مهرماه) در اختتامیه چهارمین کنگره راهبردی نفت و نیرو گفت: کنگره نفت و نیرو با تداوم چهارساله موفق شد کارایی و مفید بودن خود را به اثبات برساند و از استقبال خوبی هم در این چهار دوره برخوردار بوده است.

وی افزود: نخستین کنگره در مهر ۹۴ برگزار شد که شرایط کشور ما در آن زمان همراه با اعلام توافق برجام بود؛ توافقی که بین ایران و 6 کشور بزرگ صنعتی جهان انجام شد و فضای مساعد بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کرد. اما کنگره چهارم در شرایط مقابل آن برگزار و با عهدشکنی آمریکا و ایجاد فضای ارعاب و تهدید برای ترک حضور شرکت‌های بزرگ از طرح‌های صنعت نفت ایران همراه شده است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: خوشبختانه در چند سال گذشته برخی زیرساخت‌های مناسب برای پیمودن راه آینده ما فراهم شده است که شناسایی و معرفی شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی از آن جمله است و ما امروز ظرفیت‎های خوبی در این حوزه داریم.

بیطرف حمایت و تقویت ظرفیت‎های اجرایی در حوزه پیمانکاران عمومی و شرکت‎های ارائه‌دهنده خدمات نفتی و نیز حمایت و تقویت سازندگان قطعات کالا و تجهیزات در داخل کشور و اولویت‌یابی این سازندگان در تامین کالاها و تجهیزات را از دیگر اقدام‌های وزارت نفت برشمرد و افزود: حمایت از دانشگاه‌های داخلی از طریق ایجاد انستیتوهای تخصصی و همچنین ایجاد مراکز ازدیاد برداشت در حوزه بالادست را نیز باید به این فعالیت‎ها اضافه کرد.

به گفته وی، موضوع مهمی که در فاصله کنگره سوم تا چهارم نفت و نیرو اتفاق افتاده، ایجاد نهاد صدور گواهینامه کیفیت محصولات و خدمات است؛ نهاد مهمی که در بستر انجمن نفت ایران شکل گرفته و خوشبختانه در سال ۱۳۹۶ توانست نخستین گواهینامه‌ها را نیز صادر کند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری همچنین مهم‌ترین مطالب مطرح شده در افتتاحیه و نشست‎های تخصصی کنگره نفت و نیرو را مرور و ابراز امیدواری کرد این کنگره در ادامه مسیر خود، همچنان در برگزاری نشست‎های تخصصی به منظور شناسایی و ارائه راهکار برای رفع چالش‎های پیش روی صنعت نفت موفق باشد. 

وی با اشاره به آیین گشایش رسمی چهارمین کنگره راهبردی نفت و نیرو، نمایشگاه جانبی و 6 نشست تخصصی با عناوین مختلف، گفت: وزیر نفت در افتتاحیه این کنگره مسئولیت قیمت‌های بالای نفت را رئیس جمهوری آمریکا دانست و اعلام کرد که ایران در طول تاریخ همواره طرفدار امنیت عرضه نفت خام در بازارهای جهانی بوده است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری ادامه داد: وزیر نفت استفاده از ظرفیت‌های داخلی را که مهم‌ترین آنها استفاده از ظرفیت عقل و  خرد است راهکار ممکن برون‌رفت از وضع موجود دانست و از تلاش‌های وزارت نفت برای ادامه توسعه در این بخش و تکمیل فازهای پارس جنوبی تا پایان سال ۹۸ خبر داد.

بیطرف گفت: وزیر نفت در ادامه سخنان خود درباره بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت عنوان کرد که بخش عمده سرمایه مورد نیاز؛ قابل تهیه از بازارهای داخلی و بورس است و هم‌اکنون باید جزئیات فرآیند جذب سرمایه از داخل کشور شامل نحوه ارتباط با بورس به‌طور دقیق تبیین و مشخص شود و از کلی‌گویی در این زمینه پرهیز کنیم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: در سخنران کلیدی دوم مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با برشمردن حرکت حاکمیت از کارفرمایی و خصوصی سازی به عنوان رویکردهای محوری شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و به تشریح مهم‌ترین راهبردهای این شرکت پرداختند.

بیطرف گفت: گذار از رویکرد پروژه‌محور به سمت میدان‌محور؛ برون‌سپاری بخش میان‌دستی و پایین‌دست، جمع‌آوری و واگذاری گازهای مشعل، نگهداشت و افزایش تولید از میدان‌های نفتی در قالب قراردادهای EPC و EPD،  عرضه نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با استفاده از اوراق بدهی برای بازپرداخت بدهی‌ها از مهم‌ترین راهبردهای مورد اشاره مدیرعامل شرکت ملی نفت در سال‌های آینده بود و وی همچنین به جزئیات عرضه نفت خام در بورس پرداخت.

وی افزود: نخستین نشست تخصصی درباره نقش مسئولیت اجتماعی در تغییر فضای کسب‌وکار و فضای صنعت بود که در آن نشست ضمن ارائه تعاریف متعدد از مقاله مسئولیت‌های اجتماعی، ضرورت موضوع و جهت‌گیری‌های موجود در دنیا به تفصیل تشریح شد و پس از آن استانداردهای جهانی این حوزه بیان شد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری ادامه داد: در نشست تخصصی مسئولیت اجتماعی ساختار ویژگی‌ها و نتایج بهره‌گیری از این استانداردها تشریح و درباره چالش‌ها و راهکارهای پیشنهادی در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی با تمرکز بر صنعت نفت و گاز بحث و بر مواردی همچون ضرورت تولیدهای تصمیم‌ساز، توانمندسازی جوامع محلی و همکاری بین سازمانی تاکید شد.

بیطرف گفت: در نشست دوم با عنوان بررسی پارادایم‌های جدید در بالادستی صنعت نفت و گاز ابتدا به مقایسه روند تولید نفت و گاز، سرمایه‌گذاری و قانون‌گذاری صنعت نفت و گاز ایران و روسیه و نقاط عطف پیشرفت این صنعت در روسیه پرداخته و پیشنهادهایی همچون تسهیل رویه‌هایی چون جذب سرمایه‌گذار، کاهش هزینه‌های تولید، استاندارد‌سازی و اصلاح سیاست‌ها و قوانین برای بهبود صنعت نفت ایران ارائه شد.

وی افزود: در ادامه این نشست با مرور سیر تحول شرکت‌های اکتشاف و تولید در ایران، پارادایم‌های جدید این نوع شرکت‌ها در دنیا اعم از توسعه کاربرد فناوری تشریح شد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری تصریح کرد: عزم وزارت نفت و سیاست‌گذاران در کشور این است که ما از شرکت‌های داخلی حمایت کنیم تا  به شرکت‌های مطرح ملی و بین‌المللی تبدیل شوند.

بیطرف عنوان کرد: در نشست سوم که با عنوان راهبردهای پیشنهادی برای اصلاح سیاست‌ها ساختارها و مقررات بازار برق ایران بود به محرک‌های تحول اقتصادی صنعت برق در دوره‌های زمانی مختلف پرداخته شد و مسائلی همچون جذب سرمایه برای توسعه صنعت برق، وخیم بودن وضع مطالبات نیروگاه‌ها و متعادل کردن قیمت برای مصرف‌کنندگان به عنوان چالش‌های اصلی کنونی مورد واکاوی قرار گرفت.

به گفته وی، در این نشست بر مواردی مانند رزومه نهاد رگولاتوری یکپارچه و مستقل از دولت در حوزه انرژی، لزوم توجه دولت به آزادسازی قیمت و استفاده از سازوکارهای بازار در تعیین قیمت برق و بهره برداری از توان بخش خصوصی تاکید شد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری ادامه داد: در نخستین نشست تخصصی روز دوم با عنوان تازه‌ترین پیشرفت‌های مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز، ابتدا آمارهایی از موفقیت و شکست پروژه‌ها و مگاپروژه‌ها مطرح و در ادامه اهم دلایل شکست پروژه‌ها واکاوی شد.

بیطرف گفت: در نخستین نشست تخصصی روز دوم، از نبود برنامه‌ریزی مناسب یا تمرکز کافی روی برنامه‌ریزی به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل شکست پروژه‌ها یاد شد، همچنین چارچوب‌بندی مناسب پروژه‌ها از مهم‌ترین عوامل کلیدی موفقیت پروژه برشمرده شد و نقشه راه مناسب، زمان‌بندی معقول و تامین منابع مورد نیاز پروژه از جمله مسائلی بود که در این نشست بر آن تاکید شد.

وی افزود: در این نشست همچنین نکات کاربردی از برنامه‌ریزی مناسب در اجرای  پروژه و راهبردهای مختلف قراردادها و اهمیت آنها به بحث گذاشته شد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: در ادامه مباحث از راهبردهای قراردادی بحث به میان آمد و درباره راهبردهای مختلف مشارکت کشورها در طرح‌های بالادستی بحث شد.

بیطرف در این باره گفت: یکی از مسائل مهم در آینده مسیر کشور ما با توجه به شرایط دنیا؛ توجه به فناوری دانش مدیریت در مدیریت پروژه است که این نشست نیز به خوبی به آن پرداخته است.

وی افزود: در نشست تخصصی مربوط به صنعت پتروشیمی، سیاست‌های دولت مانند سازوکار فروش در بورس، محدودیت‌های پتروشیمی‌ها و تعیین نرخ ارز در سامانه نیما مورد توجه قرار گرفت و  مدیران هلدینگ‌های پتروشیمی نیز به ضرورت‌های توسعه این صنعت پرداختند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: در دومین نشست تخصصی روز دوم هلدینگ‌های پتروشیمی با تأیید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اذعان داشتند که با وجود این که سهم بخش پتروشیمی در صادرات غیرنفتی کمتر از ۳۰ درصد است، اما  رئیس کل بانک مرکزی نزدیک به ۸۰ درصد از ارز عرضه شده در سامانه نیما را متعلق به این شرکت‌ها می‌داند و هجمه به این شرکت‌ها غیر واقعی است.

بیطرف گفت: در نشست پایانی روز دوم و آخرین نشست چهارمین کنگره راهبردی نفت و نیرو با عنوان دورنمای تولید و عرضه گاز، ضمن ارائه روند عرضه و تقاضا و سرمایه‌گذاری‌های تجارت گاز در دنیا، روند عرضه و تقاضای گاز در ایران به‌طور ویژه بررسی شد.

وی تصریح کرد: مطابق بررسی‌ها در بلندمدت، در مخازن با افت فشار گاز روبه‌رو خواهیم بود، از این رو سرمایه‌گذاری و نصب کمپرسور های افزایش فشار ضرورت می‌یابد.

کد خبر 285223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =