کاهش برآورد تقاضا برای نفت خام اعضای اوپک

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود برآوردش درباره تقاضای جهانی نفت خام را نسبت به برآورد ماه پیشین 70 هزار بشکه کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد: که تقاضای جهانی نفت خام در سال آینده میلادی یک میلیون و 290 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد که این رقم  نسبت به برآورد ماه پیشین 70 هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد و چهارمین کاهش پیاپی به شمار می‌آید. 

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت خام اعضای این سازمان سال آینده میلادی ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه خواهد بود که این رقم روزانه ۵۰۰ هزار بشکه کمتر از برآورد ۲ ماه گذشته و یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سطح کنونی است.

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود آورده است که اگرچه اکنون بازارهای جهانی نفت خام به ثبات رسیده است، پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد رشد عرضه تولیدکنندگان غیرعضو اوپک بالاتر از رشد تقاضای جهانی نفت خام خواهد بود.

پیش‌بینی‌ها برای تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال ۲۰۱۹، ۱۲۰ هزار بشکه افزایش یافته، در حالی که چشم‌انداز تولید برای کانادا، چین، برزیل و مکزیک روندی کاهشی داشته است.

ایالات متحده آمریکا در میان تولیدکنندگان غیرعضو اوپک قرار دارد که سردمدار رشد عرضه نفت در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

براساس گزارش‌ منابع ثانویه اوپک، تولید اوپک در ماه اکتبر روزانه ۱۲۷ هزار بشکه افزایش یافته است. بیشترین افزایش تولید ازسوی امارات متحده عربی و عربستان بوده است.

بازنگری کاهشی اخیر درباره روند رشد اقتصادی جهان و تردیدهای حاصل از آن سبب ظهور فشارهایی بر رشد تقاضای جهانی نفت خام شده است.

کشورهای غیرعضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (او‌یی‌سی‌دی) با تحولات اقتصادی روبه‌رو شده‌اند و همچنان تردیدهایی درباره سلامت کلی اقتصاد جهان وجود دارد.

دبیرخانه اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد: مجموع تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه اکتبر با افزایش روزانه 127 هزار بشکه به 32 میلیون و 90 هزار بشکه رسید.

اوپک در تازه ترین برآورد خود اعلام کرد که تقاضا برای نفت خام 15 عضو اوپک در سال 2019، 31 میلیون و 540 هزار بشکه خواهد بود، که نسبت به برآورد ماه گذشته میلادی250 هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

به‌تازگی عربستان در حال مذاکره درباره پیشنهادی است که می‌تواند سبب شود تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روزانه یک میلیون بشکه از عرضه خود بکاهند و این در حالی است که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با کاهش قیمت‌های نفت در بازارهای جهانی است.

این در حالی است که برخی اعضای اوپک به رهبری عربستان و کشورهای غیرعضو این سازمان از جمله روسیه در پی فشارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای پایین آوردن قیمت نفت و جبران کاهش تولید برخی اعضا، در ماه ژوئن تصمیم گرفتند از میزان پایبندی خود به برنامه کاهش عرضه نفت خام (اوپک و غیراوپک در مجموع روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه) بکاهند و آن را به ۱۰۰ درصد برسانند

در همین حال، خالد الفالح امروز (یکشنبه، ۲۰ آبان‌ماه) در حاشیه یازدهمین نشست مشترک وزارتی نظارت بر اوپک و غیراوپک در جمع خبرنگاران در ابوظبی گفت: شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان به دلیل کاهش تقاضای فصلی، در ماه دسامبر روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام کمتر نسبت به ماه نوامبر به مشتریانش عرضه می‌کند.

ترامپ در ساعت‌های پایانی روز دوشنبه (۲۱ آبان‌ماه) در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: امیدواریم عربستان و اوپک تولید نفت خود را کاهش ندهند و قیمت‌های نفت باید براساس عرضه، بسیار پایین‌تر باشد.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در یک‌ سال اخیر بارها در حساب کاربری خود پیام‌هایی درباره قیمت و عرضه نفت در بازارهای جهانی منتشر و اوپک را به دستکاری در تولید برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها به‌طور مصنوعی متهم کرده است، اما بسیاری از مقام‌های اوپک ازسرگیری تحریم‌های نفتی علیه ایران ازسوی آمریکا را دلیل بالا رفتن قیمت نفت و بر هم ریختن نظم بازار برشمرده‌اند.

یکصدوهفتاد‌وپنجمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک ششم دسامبر (پنجشنبه، ۱۵ آذرماه) و پنجمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک هفتم دسامبر (جمعه ۱۶ آذرماه) در وین برگزار می‌شود.

کد خبر 285653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =