هشدار وزیران انرژی عربستان و امارات درباره جهان بدون اوپک

وزیران انرژی امارات متحده عربی و عربستان سعودی بر اهمیت اوپک برای اقتصاد جهانی تاکید کردند و درباره بحران ناشی از نبود نهادی مانند آن در بازارهای جهانی نفت هشدار دادند.

به گزارش روزنامه گالف نیوز، سهیل محمد فرج المرزوعی، وزیر انرژی و صنعت امارات روز یکشنبه (20 آبان‌ماه) در یک نشست تخصصی در کنفرانس نفت و گاز ابوظبی (ADIPEC) با حضور خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان و محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: افرادی که درک صحیحی از کارکرد اوپک ندارند، گمان می‌کنند می‌توان بدون چنین سازمانی ادامه داد، اما می‌توانم تضمین دهم که نبود اوپک سبب وقوع بحران می‌شود.

وی افزود: بدون این سازمان می‌توان شاهد جهش دو رقمی قیمت‌های نفت خام بود و هیچ کدام از کشورهای ما خواهان ایجاد چنین فضایی در بازار نیستند.

رئیس دوره‌ای اوپک با بیان این که ساده‌انگارانه است که گمان کنیم با کنار گذاشتن اوپک اوضاع بهبود می‌یابد، گفت: در صورت انحلال اوپک، شرایط به مراتب بدتر خواهد شد.

سخنان وزیر انرژی امارات پس از آن مطرح شد که رسانه‌ها گزارش‌هایی منتشر کردند مبنی بر این که یک اتاق فکر در عربستان در حال مطالعه وضع احتمالی بازارهای نفت در دنیایی بدون اوپک است.

کار اوپک تسهیل سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت است

المزروعی اظهار کرد: اوپک هرگز یک کارتل نبوده است، بلکه گروهی از تولیدکنندگان معقول را شامل می‌شود که کارشان تسهیل سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت است.

وی گفت: اقتصاد جهانی نمی‌تواند بدون اوپک از عهده نوسان‌های بازار برآید، اوپک هرگز سازمانی نیست که حریصانه به دنبال قیمتی مشخص برای نفت خام باشد، بلکه نهادی در پی برقراری تعادل و ثبات در بازارهای جهانی نفت خام است.

در همین حال، وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی نیز که در نشست تخصصی یادشده حضور داشت، همین دیدگاه را ارائه کرد.

 الفالح خطاب به حاضرانی شامل وزیران، مدیران حوزه انرژی و خبرنگاران عنوان کرد: از دید من، با توجه به این که آمریکا هم‌اکنون نزدیک به 15 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که بسته به سیاست اوپک نوسان دارد، این سازمان اهمیت بیشتری برای عرضه انرژی ایالات متحده آمریکا دارد، ما از اساس فراهم‌آورنده امکان رشد منابع جدید انرژی هستیم.

اوپک بانک مرکزی بازارهای نفت است

وی یادآور شد: ضرورت اوپک برای ثبات و رشد بازارهای انرژی مانند اهمیت بانک‌های مرکزی برای بازارهای مالی و سیاست‌های پولی است. بنابراین نیاز به بانکی مرکزی برای بازارهای نفت است.

وزیر انرژی عربستان با بیان این‌که تنها بازار نفت از تصمیم‌های اوپک متاثر نمی‌شود، گفت: در سال‌های 2014 و 2015 دیدیم که حتی انرژی‌های تجدیدپذیر نیز به دنبال کاهش کلی هزینه‌های انرژی، در نتیجه اقدام نکردن اوپک تحت تاثیر منفی قرار گرفتند.

الفالح تصریح کرد: ما بر این باوریم که اوپک برای ثبات بازارهای جهانی انرژی به ویژه نفت ضروری است، اما بازار نفت همچنین بازارهای گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر و دیگر سوخت‌های فسیلی را نیز متاثر می‌کند، بنابراین اوپک برای بازار جهانی انرژی بسیار حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مطالعات صورت گرفته ازسوی اتاق فکر مستقر در عربستان گفت: من نمی‌توانم به شما اطمینان دهم که در حلقه سیاست‌گذاران، صحبتی از حذف اوپک در میان نیست. چنین نهادهایی به دلیل فکر کردن درباره مسائلی غیر متعارف و خارج از عرف است که اتاق فکر نامیده می‌شوند.

کد خبر 285655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =