تلاش اوپک برای  حفظ تعادل و ثبات بازار نفت ادامه دارد

دبیرکل اوپک بر تداوم تلاش‌ها و اقدام‌های اوپک برای برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی نفت تاکید کرد.

محمد سانوسی بارکیندو روز چهارشنبه (23 آبان‌ماه) در حاشیه کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز ابوظبی (ADIPEC) در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی اظهار کرد: نوسان قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به دلیل تشدید نگرانی‌ها در آستانه برگزاری صدوهفتادوپنجمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین است.

وی ادامه داد: آنچه اکنون شاهد آن هستیم، به گمان من، نوسانی عادی است که به‌طور معمول در آستانه نزدیک شدن به نشست‌های وزارتی اوپک اتفاق می‌افتد.

دبیرکل اوپک یادآور شد: قرار است نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و نشست مشترک اوپک و غیراوپک در روزهای ششم و هفتم دسامبر در وین برگزار شود. این بازه زمانی تا ماه دسامبر، دوره‌ای از تشویش را برای سهامداران و فعالان بازار در پی دارد.

بارکیندو گفت: عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک، تلاش خود را بر ثبات بازار متمرکز کرده است. بازاری که چند سال است با نبود توازن میان عرضه و تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با تاکید بر این که ما بر اهداف کلیدی و شفاف خود متمرکز هستیم، گفت: همچنان با مشارکت بازارهای خود برای بازگرداندن تعادل به بازار تلاش می‌کنیم و تاکنون نیز در این زمینه دستاوردهایی داشته‌ایم.

اوپک در هفته‌های اخیر بیانیه‌های متعددی را مبنی بر اعلام آمادگی خود برای انجام هر اقدامی برای کاهش عرضه و رشد قیمت‌ها منتشر کرده است.

تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در سال 2016 میلادی و با هدف حمایت از قیمت‌ها در بازار، به یک توافقنامه تاریخی برای کاهش مشترک تولید تا سقف یک میلیون و 800 بشکه در روز دست یافتند.

در ماه ژوئن سال 2018 میلادی، این راهبرد تا حدودی تعدیل شد، اما با سقوط دوباره قیمت نفت خام، عربستان از آمادگی دوباره خود برای کاهش 500 هزار بشکه در روز در ماه دسامبر خبر داد. اگر چه همکاری روسیه این بار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز چهارشنبه عنوان کرد: هنوز تصمیمی مبنی بر تغییر حجم تولید نفت کشور گرفته نشده است. معتقدیم که بی‌ثباتی در بازار باید مطالعه و بررسی شود.

نواک همچنین درباره هر گونه اقدام یکجانبه که منجر به ایجاد تلاطم و واکنش فعالان بازار شود هشدار داد.

وی گفت: روسیه تاکنون در ماه نوامبر تولید نفت خود را تا 20 هزار بشکه در روز نسبت به سطوح ماه اکتبر کاهش داده است.

کد خبر 285660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =