گاز سریع‌ترین منبع انرژی در حال رشد است

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز ضمن ترسیم آینده‌ای روشن برای این نهاد بین‌المللی و استقبال از پیوستن اعضای جدید، گاز طبیعی را سریع‌ترین منبع انرژی در حال رشد در دنیا دانست.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اینترنتی دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) یوری سنتورین روز چهارشنبه (23 آبان‌ماه) در افتتاحیه بیستمین نشست وزیران این مجمع در پورت آو اسپین، پایتخت ترینیداد و توباگو گفت: ما با دوره‌ای پر چالش و در عین حال هیجان‌انگیز روبه‌رو شده‌ایم.

وی افزود:  میانگین مصرف جهانی گاز در هشت سال گذشته به‌طور پایدار سالانه 1.8 درصد افزایش یافته و صرف‌نظر از انرژی‌های تجدیدپذیر که شرایط کنونی را به چالش کشیده است، در حقیقت سریع‌ترین منبع انرژی در حال رشد به شمار می رود.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز ادامه داد: بنیادهای بازار در حال تغییر است، زیرا بازیگران تازه‌ای به ویژه شرکت‌هایی با فعالیت‌های متنوع در حال ورود به بازارهای گاز هستند. از طرفی حجم زیادی از صادرات گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) ظرف سال‌های آینده عملیاتی می‌‌شوند و شاهد تقاضای فزاینده‌ای از سوی صنایع خواهیم بود، تقاضایی که به مراتب بیش از تقاضا برای تولید برق است.

سنتورین گفت: این موضوع نیاز به تقویت همکاری‌های بین‌المللی درباره مسائلی مانند استفاده موثر و انعطاف‌پذیر از منابع گازی، همسو با منافع اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز را بیش از پیش تبیین می‌کند. جای شگفتی نیست که در ماه ژوئن سال 2018، وزیران در نشست وزیران انرژی گروه 20 (G20) در آرژانتین به این موضوع اشاره و در بیانیه رسمی خود بر آن تاکید کردند.

وی تصریح کرد: در منطقه آمریکای جنوبی به‌طور ویژه شاهد تحولات مثبت خیره‌کننده‌ای بوده‌ایم، برای نمونه ترینیداد و توباگو گام‌های مهمی در تبدیل سرمایه‌های گازی خود به پول برداشته است، تولید گاز این منطقه ظرف سال‌های اخیر به بالاترین سطح خود رسید و انتظار می‌رود این روند تداوم داشته باشد.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز همچنین یادآور شد: معاهده انرژی میان ونزوئلا و ترینیداد و توباگو نمونه‌ای ارزشمند از همکاری دوجانبه میان اعضای مجمع به شمار می‌رود.

سنتورین همچنین به همکاری پایدار بولیوی و پرو و توسعه این همکاری با الجزایر به عنوان یکی دیگر از اعضای این مجمع اشاره کرد، چنین رویکردی به تقویت باور مشترک ما که مجمع کشورهای صادرکننده گاز در مسیری مطلوب به سوی آینده قرار دارد کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: مجمع کشورهای صادرکننده گاز امروز به نهادی مهم، با تحلیل‌های قابل اعتماد از آینده بازار بدل شده است و نقشی فعال در توسعه همکاری‌ها میان اعضا دارد، یکی از دیگر برنامه‌های ما استقبال از کشورهای دارای ظرفیت‌های لازم برای پیوستن به مجمع است.

وی در پایان با ارائه نمونه‌های بیشتری از همکاری‌های جاری میان اعضا، بر تقویت هر چه بیشتر مشارکت میان کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز تاکید کرد. 

کد خبر 285663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =