50 درصد فرآورده‌ کشور با خطوط لوله منطقه خلیج‌فارس انتقال می‌یابد

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس گفت: این منطقه بیش از 50 درصد فرآورده کشور را انتقال می‌دهد.

علیرضا عطار در گفت‌وگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: خط لوله 26 اینچ فرآورده بندرعباس به رفسنجان که 300 کیلومتر آن در محدوده حوزه استحفاظی خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج‌فارس است، فرآورده‌های بنزین، نفت‌گاز، نفت سفید و نفتای پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس و بندرعباس را به سمت مرکز کشور منتقل می‌کند.

وی با اشاره به حساسیت انتقال فرآورده با این خط لوله گفت: با توجه به مصرف روزافزون سوخت به‌ویژه در نیمه نخست سال، به طور پیوسته و با حداکثر ظرفیت کار کردیم، به نحوی که در دو ماه پیاپی شهریور و مرداد رکورد انتقال فرآورده از بدو تاسیس منطقه خلیج فارس شکسته شد.

عطار افزود: به‌طور میانگین در شهریور ماه امسال یک میلیارد و 342 میلیون لیتر فرآورده و در مرداد ماه امسال یک میلیارد و 294 میلیون لیتر فرآورده از طریق خط لوله 26 اینچ بندرعباس - رفسنجان ارسال و رسید شده است.

منطقه خلیج‌فارس یکی از مناطق شاخص و مهم آینده خواهد بود

وی با اشاره به انتقال 50 درصد فرآورده نفتی کشور از طریق خطوط لوله منطقه خلیج فارس گفت: منطقه تازه تاسیس خلیج فارس به لحاظ موقعیت جغرافیایی، نوع فعالیتی که انجام می‌دهد و نیز همجواری با دو پالایشگاه مهم ستاره خلیج‌فارس و بندرعباس، یکی از مهم‌ترین مناطق خطوط لوله و مخابرات است.

عطار با اشاره به واگذاری 388 کیلومتر خط لوله 36 اینچ میعانات گازی به منطقه خلیج‌فارس در آینده نزدیک گفت: بالاترین قطر خطوط لوله در مناطق دیگر 32 اینچ است و واگذاری این خط به منطقه خلیج‌فارس، اهمیت و موقعیت راهبردی و مسئولیت خطیر این منطقه را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: خط 42 اینچ انتقال نفت خام گوره - جاسک نیز یکی از خطوط مهم احداثی در این منطقه خواهد بود که دارای یکی از بالاترین اقطار در خطوط لوله کشور است، در نتیجه ما هیچ منطقه‌ای با این طول خط و با این اقطار و فرآورده‌های حساس نداریم و بی‌شک این منطقه جزو مناطق شاخص آینده صنعت انتقال کشور خواهد بود.

به گزارش شانا، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس یکی از مناطق دوازده‌گانه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است که در سال 1393 فعالیت خود را در مرکز استان هرمزگان، شهرستان بندرعباس آغاز کرده است. این شرکت با بیشترین حجم انتقال فرآورده‌های نفتی نقش بسیار مهم و موثری در تامین انرژی کشور به عهده دارد.

سه مرکز انتقال نفت بندرعباس، قطب‌آباد و مهرآران به منظور ماموریت این منطقه به صورت شبانه‌روزی در انتقال حجمی معادل 320 هزار بشکه فرآورده نفتی به استان‌های همجوار نقش اصلی دارند، انتقال کلان و ایمن فرآورده‌ها از طریق خط لوله 26 اینچ به طول 250 کیلومتر و با استقرار 9 ایستگاه حفاظت از زنگ میسر می‌شود.

انتقال فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه ستاره خلیج فارس و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به استان‌های همجوار، انتقال نفت خام تولیدی شرکت فلات قاره منطقه قشم به پالایشگاه بندرعباس و انتقال فرآورده‌های نفتی وارداتی و صادراتی از طریق خطوط لوله اسکله شهید رجایی از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌های خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس است.

کد خبر 285695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =